به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، هاشم یکه زارع در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو شب گذشته اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا قیمت خودرو را ثابت نگه داریم اما اگر افزایش قیمت هم صورت بگیرد، بسیار جزیی خواهد بود.
یکه زارع افزایش قیمت را به صورت کلی در محصولات ایران خودرو منتفی دانست و گفت: خودروهای 206 و ال 90 ممکن است مشمول افزایش 3 الی 4 درصدی قیمت شوند.
مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: مبنای محاسبه قیمت خودرو ارز 1226 تومان بود که به ارز مبادلهای در سال گذشته تبدیل شد اما خودروسازان در 6 ماه اول سال 92 اصلاً از ارز مبادلهای استفاده نکردند و تنها از ارز آزاد برای مبادلات خود بهره گرفتند.
وی افزود: پیشبینی میکنم که خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند و البته از جمله خودروهای پرتیراژ ما محسوب نمیشوند با افزایش قیمت ناچیزی مواجه خواهند بود.
وی اضافه کرد: گفته میشود خودروسازان هزینههای دیگری دارند که باعث بالا رفتن قیمت خودرو میشود در حالی که کل هزینههای نیروی انسانی و امثال آن در ایران خودرو 8 درصد است که ما اگر تمام تلاش خود را به کار بگیریم حداکثر میتوانیم آن را به 7 درصد برسانیم.
یکه زارع تأکید کرد: خودکفایی و بالا رفتن تولید روی 92 درصد باقیمانده تأثیر مثبت میگذارد و ما در ایران خودرو روی همین مسئله تمرکز میکنیم.
وی با بیان اینکه افزایش 30 درصدی قیمت خودرو را شدیداً تکذیب میکنم گفت: با بالا رفتن تولید تلاش میکنیم افزایش قیمت نداشته باشیم و اگر با ظرفیت کامل تولید در سال 93 کار کنیم در سال آینده افزایش قیمت نخواهیم داشت اما ممکن است افزایش قیمت اندکی در سال جاری داشته باشیم.
یکه زارع در ادامه افزایش 30 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد و گفت: در ایران خودرو تلاش خواهیم کرد تا افزایش قیمت را شاهد نباشیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در شش ماهه اول سال جاری توانستیم تولیدات خود را به هزار دستگاه در روز برسانیم این در حالی است که خوشبختانه در مهر ماه امسال این میزان به 1500 دستگاه رسید.
یکه زارع با بیان اینکه امسال توانستیم پژو پرشیا را به اندازه سال گذشته به بازار عرضه کنیم، گفت: امسال با توجه به کاهش تولید توانستیم خودروهایی که مردم متقاضی و طرفدار آن هستند را با تیراژ بیشتری به بازار عرضه کنیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل افت تولید، تحریمهای ناعادلانه و ناروایی است که اعمال میشود، پس باید به سمتی حرکت کنیم که با برنامهریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در صنعت خودروسازی به سطح قابل توجهی برسیم.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم در ساخت بعضی از قطعات خودرو خودکفا باشیم، خاطرنشان کرد: ایران خودرو بنا دارد در دولت تدبیر و امید حرکات آغازین خودرو ساز شدن را در سال چهارم این دولت شروع کند.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه برای رشد در صنعت خودروسازی ابتدا باید پلت فرمی را داشته باشیم که متعلق به خودمان باشد، اظهار داشت: این حق مردم است که از خودروساز، خودرویی با کیفیت و با قیمت مناسب بخواهد، بنابراین وظیفه خودروسازان در این است که با یک برنامه ریزی نیاز مردم را برطرف کند.
یکه زارع با اشاره به اینکه باید یک استراتژی 5 ساله مناسبی را تهیه و تدوین کنیم، افزود: ابتدا باید استراتژیها را مشخص و بعد وظایف حوزههای مختلف را تعیین کنیم.
وی با اشاره به اینکه بانکها باید بر روند اجرای پروژهها نظارت داشته باشند، گفت: بانکها اکنون همکاری مناسب خود را با خودروسازان ندارند بنابراین قوانین باید به گونهای باشد که برای خودروساز راهی به جز خودروساز شدن وجود نداشته باشد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه باید شرایط را به سمت رقابتی شدن متمایل کنیم، اظهار داشت: اگر خودروسازی در ایران به خودروسازان محول میشد میتوانستیم شرایط بهتری را برای مشتری ایجاد کنیم.
یکه زارع در ادامه گفت: ما اگر خودروهایمان را گران کنیم مشتری توانایی خرید نخواهد داشت پس مجبور میشویم تیراژ تولید را کم کنیم، بنابراین وقتی تیراژ پایین آمد کارخانه زیانده میشود و ما مطمئن هستیم که به این سمت حرکت نخواهیم کرد.
وی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که آرام آرام در صنعت خودرو افراد نخبهای بیابیم به این معنی که باید میان دانشگاه و صنعت خودرو ارتباط برقرار کنیم.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه حوزه های مختلف باید به صنعت خودرو کمک کنند، افزود: علاوه بر تحریمهایی که از خارج بر صنعت خودروسازی ما تحمیل میشود تحریمهای داخلی دیگری نیز اتفاق میافتد که اینها موجب لطمه وارد شدن به این صنعت بزرگ کشور میشود.
وی با اشاره به اینکه باید محصولاتی را تولید کنیم که قابلیت صادرات به کشورهای دیگر داشته باشند، اظهار داشت: باید از این طریق ارز مورد نیاز خودروسازان را خودمان تامین کنیم.
یکه زارع با اشاره به اینکه طراحی پلت فرمها هزینههای زیادی دارد، افزود: در چند سال اخیر شرکتهای خودروساز سود بسیار خوبی داشتهاند به گونهای که ما با یک نگاه غلط به جای این که سود را در افزایش سرمایه ببریم و آن را بر روی محصولات جدید هزینه کنیم این را میان سهامداران توزیع میکنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد خودمان به سهامداران ضربه وارد کردهایم، گفت: سهامدار میتوانست آن پول را به صورت نقدی دریافت کرده و به سرمایه گذاری مجدد در صنعت خودروسازی تبدیل کند.
یکه زارع با بیان اینکه مجموعه قوانین باید به سمتی پیش رود که ما خودروساز شویم، اظهار داشت: وظیفه خودروسازان در این است که انتظارات مشتری را برآورده کنند به گونهای که مشتری هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت باید خیالش آسوده شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی لوکوموتیو صنایع دیگر است که میتواند اشتغالزا باشد گفت: اگر صنعت خودرو تولیدش را بالا نمیبُرد این همه جادههای جدید تاسیس نمیشد.