شفیعی با اشاره به اسقاط ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تا پایان سال گفت: افزایش قیمت خودرو، روند اسقاط خودروهای فرسوده را کند کرد.
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سید مجتبی شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در تماس تلفنی در گفتوگوی ویژه خبری با موضوع "بررسی آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن" اظهار داشت: طی سالهای گذشته یک میلیون و 400هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.
هماکنون 300هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در کشور وجود دارد
وی با بیان اینکه هماکنون 300هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در کشور وجود دارد، از این میان 70هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده در تهران است، افزود: طی دوسال اخیر به دلیل افزایش قیمت خودورها خروج خودروهای فرسوده برای دارندگان آنها با توجیه اقتصادی همراه نبوده است.
اسقاط 200هزار دستگاه خودروی فرسوده تا پایان سال
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری تعداد خودروهای اسقاطی به 200 هزار دستگاه برسد.
سوخت شوفاژخانهها سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد
در ادامه برنامه سعید متصدی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه منابع ثابت و متحرک در کنار یکدیگر از عوامل ایجاد آلودگی هوا هستند، اظهار داشت: در برخی از شهرها در کنار صنایع عوامل دیگری تولید آلودگی میکنند که مغفول ماندهاند که از جمله میتوان به آلودگی ناشی از منابع گرمایشی خانگی اشاره کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سوخت شوفاژخانهها سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد؛ در کلانشهری مانند تهران با داشتن حداقل 1.5 واحد مسکونی بخشی از آلودگی هوای این کلانشهر میتواند ناشی از منابع خانگی باشد.
وی با بیان اینکه سابقه آلودگی هوای تهران به دهه 50 بازمیگردد، افزود: تا سالهای 78 و 79 برخوردهای انفعالی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای میشد که طی سالهای 78 و 79 برنامه جامع 10 ساله در هفت محور تدوین شد.
حذف سرب از بنزین در راستای کاهش آلودگی هوا
متصدی با بیان اینکه این برنامه در سال 79 به تصویب هیئت وزیران رسید، عنوان کرد: طی سالهای 79تا 84 اتفاقات ارزشمندی در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور افتاد که یکی از مهمترین آنها حذف سرب از بنزین بود.امروز اگر در تهران شاهد کاهش آلودگی co هستیم به دلیل این است که تا میزانی استاندارد سوخت و خودرو ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: در سال 90 برنامهای برای کاهش آلودگی هوا تدوین شد که اهم آن به ارتقا سطح استاندارد سوخت و خودرو و همچنین توسعه سیستم حملونقل عمومی باز میگردد.
متصدی اجرای درست برنامههای کاهش آلودگودگی هوا را مستلزم تعامل هوشمندانه و همچنین مشارکت همه جانبه مردم دانست و گفت: چناچه این دو سیاست اجرایی شود شاهد کاهش موثر آلودگی هوا خواهیم بود.
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، اضافه کرد: کار اصلی این کمیته هماهنگی میانبخشی میان تمام دستگاهها اعم از سازمانهای مردم نهاد، شوراها و همچنین دستگاههای مسئول برای کاهش آلودگی هوا است.
مردم شرایط کشور در خصوص آلودگی هوا را درک کنند
وی با بیان اینکه بر اساس استراتژی مشارکت تأکید بر مشارکت همه جانبه مردم برای کاهش آلایندگیهای موجود در هوا داریم، اظهار داشت: ما مشارکت مردم را فقط در انجام عملیات میبینیم و نظرات مردم را نیز میخواهیم.
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به بد رفتاری و عدم توجه مردم به مسئله آلودگی هوا طی سالهای گذشته، از مردم خواست که شرایط کشور را درک کنند.
متصدی با بیان اینکه درصد سفرهای غیرضرور در تهران و سایر کلانشهرهای کشور قابل ملاحظه است، گفت: لازم است که مردم با صبر و بردباری و استفاده از زیرساختهای دولت الکترونیک از تعداد سفرهای غیرضروری بکاهند.
وی با بیان اینکه پیشبینی میشود بر اساس برنامهها تا پایان سال جاری استاندارد تمامی خودروهای داخلی به یورو 4 ارتقا یابد، افزود: البته در این باره بدون شک با مشکلاتی روبرو هستیم.