معاون بهداشت سابق وزارت بهداشت اعلام کرد که در تمام دنیا ثابت شده است آموزش به بیمار و به عبارتی دیگر"خودمراقبتی" در شخص بیمار حداقل 50 درصد بار مراجعه مجدد به پزشک، را کاهش می دهد.
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ دکتر فاطمه رخشانی گفت: استفاده از داروها، نیاز به بستری شدنها و غیبت از محل کار را در بیماران کاهش می دهد.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در ارتباط با اهمیت آموزش به بیمار گفت: به طور کلی هیچ خدمتی در سلامت معنی پیدا نمیکند، مگر اینکه با آموزش همراه باشد. به عنوان مثال حتی درخدمتی ساده مثل تزریق واکسن برای کودک نیز همزمان باید به مادر کودک توضیح داده شود که این واکسن از چه بیماری جلوگیری میکند و چه مراقبتهایی لازم است. در غیر اینصورت این خدمت تکمیل نشده و ناقص است.
وی آموزش را حق بیمار دانست و گفت: از جمله نیازها و در واقع حق بیمار هنگام مراجعه به پزشک گرفتن آموزش است. اولین و سادهترین چیزی که بیمار باید اطلاع داشته باشد این است که بداند چرا بیمار شده و آیا بیماریاش ممکن است به دیگران انتقال پیدا کند یا خیر و برای پیشگیری از آن باید چه اقداماتی انجام دهد.
معاون بهداشتی سابق وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش به بیمار یک امر لازم و ضروری است خاطرنشان کرد: این مهم، یکی از وظایف پزشک و تمام پرسنل و کارکنان بخش بهداشت و سلامت است. حتی مسئولی که از بیمار آزمایش میگیرد باید به بیمار توضیح دهد که این آزمایش به چه دلیل و چگونه گرفته میشود.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار تاثیرات مثبت آموزش به بیمار را برشمرد و گفت: در تمام دنیا ثابت شده که آموزش به بیمار و به عبارتی دیگر"خودمراقبتی" در شخص بیمار حداقل 50 درصد مراجعه مجدد به پزشک، استفاده از داروها، نیاز به بستری شدنها و غیبت از محل کار را کاهش می دهد. این امر تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی بیمار و احساس رضایت در وی دارد.
وی ابراز تاسف کرد: در کشور ما امرآموزش به بیمار هنوز به عنوان یک «حق» برای بیمار مورد توجه قرار نگرفته و کارکنان بهداشت و درمان با این دلیل که ما وقت زیادی برای این کار نداریم از آموزش به مراجعین امتناع می کنند.البته در همه جا این گونه نیست.
رخشانی با بیان اینکه وزارت بهداشت آموزش به بیمار را به عنوان یک خدمت حساب نمی کند، گفت: بیماری که توسط پزشک معاینه شود ولی نداند که داروی تجویزشده را به چه دلیل و چگونه باید مصرف کند و تاثیرش چیست، حقش صلب شده است. در بخش خصوصی پرسنل به منظور جلب مشتری، برای رضایت بیمار و برقراری ارتباط با وی به این امر بیشتر توجه می کنند .
معاون بهداشتی سابق وزارت بهداشت گفت: پرستاران در بیمارستان ها و بخش های مختلف موظف شده اند که در پرونده بیمار بحث آموزش را مطرح کنند و اقدامات این چنینی در اعتبار بخشی بیمارستان ها لحاظ شده است. باید برای این امر یک ارزش و ملاک در نظر گرفته شود که بیمارستان ها برای رسیدن به این رتبه آموزش به بیمار را جدی بگیرند.
رخشانی در پایان گفت: پزشکانی که با بیمار ارتباط برقرار میکنند و با وی درباره بیماری اش صحبت می کنند معمولا مراجعه کننده بیشتری دارند. پزشکی که آموزش به بیمار را به عنوان یک حق برای بیمار دانسته و برای این کار زمان می گذارد قطعا مراجعه کننده بیشتری دارد.
بر اساس این گزارش، دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از تاریخ 18 تا 20 دی ماه سال جاری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.