گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ 16 آذر در کشورمان روز دانشجو نامگذاری شده؛ در واقع این روز، به یاد 3 دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، نایب رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا با محمدرضا شاه و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.
از این رو در این گزارش تعدادی از کتاب هایی را که در ارتباط با این موضوع منتشر شده اند، معرفی کرده ایم که به شرح ذیل است:
«کوله پشتی»
کتاب «کوله پشتی» نوشته شقایق حقیقت جوی جوانمرد و سمیه فرنیا منتشر شد.این کتاب به انتقال برخی مهارت های و تجارب دانشجویی جهت استفاده مفید و موثر دانشجویان از فضای دانشگاه می پردازد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
سوم، حدود سه سال پیش طرحی همزمان در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشکده پزشکی اصفهان آغاز گردید با عنوان طرح رفعت. طرحی که ویژه دانشجویان جدیدالورود است و البته کلیدیترین واژهها در این طرح دانشجوی همیار و دانشجوی جدیدالورود بود. برنامهریزان این طرح به این جمعبندی رسیدهبودند که دانشجویان جدیدالورود با یک خلا بزرگ در دانشگاه مواجه هستند و آن هم چیزی نیست جز نبود یک راهنما و مشاور در کنار آنها، مشاوری که مشکلات فعلی دانشجو را درک کرده باشد، راهحلها را تجربه کرده باشد، در دسترس باشد، دانشجوی جدیدالورود با او بتواند به راحتی ارتباط برقرار کند، خودش مهارتهای دانشجویی را کسب کرده و البته از آنها سربلند بیرون آمده باشد و به زبان سادهتر مثل یک خواهر ویا برادر بزرگتر بتواند همراه و یاور دانشجوی جدیدالورود باشد.
از نگاه این طرح بهترین راهنماها دانشجویان برتر و برگزیده سالهای بالاتر به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا بود. توجه ویژه برگزارکنندگان طرح رفعت بر این بود که قرار گرفتن دانشجوی جدیدالورود در مسیر جدی درس، انتخاب زمینه پژوهشی و برنامهریزی برای آینده شغلی مرتبط با رشته تحصیلی در گرو برقراری ارتباط تعریفشده، هدفمند و صمیمانه بین دانشجوی جدیدالورود با دانشجویان برتر سالهای بالاتر در همان رشته است.
«دانشجو باید سیب زمینی نباشد»
کتاب «دانشجو باید سیب زمینی نباشد» گزیده توصیههای رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان و دانشگاهیان است که توسط انتشارات کتاب دانشجویی منتشر و راهی بازار نشر شد.
در بخشی از این کتاب آمده است:
مبادا کار انقلابی و کار فکری و کار اسلامی در دانشگاه ها با کار درسی منافات پیدا کند. (15/3/64) علم و دانش همانقدر که می تواند مفید باشد می تواند مضر باشند. بنابراین در کنار علم، فرهنگ و تزکیه و اخلاق و معنویت هم لازم است؛ در این هیچ شبهه نکنید (26/9/64؛ در دیدار با جمعی از دانشجویان)
25/7/74 ماجرای یک استاد بزرگ ادبیات فارسی که در صف اساتید دانشگاه تهران ایستاده بود و هنگامی که محمدرضاشاه عبور می کند، به پای او می افتد و کفش او را می بوسد. حالا بوس کردن کفش که اشکال نداره! شاید خوشش می اومده، ولی توجیه استادِ محشره ! ← هیبت سلطانی من را گرفت! (9/12/79 در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر)
یکی از آفات حرکت دانشجویی این است که عناصر و مجموعه های ناباب به آن طمع بورزند و بخواهند از آن سوء استفاده کنند و.... اگر مجموعه های سیاسی، طرف حرکت دانشجویی آمدند و خودشان را به آن چسباندن و بر آن دست گذاشتند. این می شود آفت!..... دانشجویان باید مواظب باشند (9/12/79).
اگر این دانشجو تحصیل علم بکند، متخصص هم بشود، احیاناً آدم خوبی هم باشد، اگر مسائل سیاسی جامعه را درک نکند، جهت گیری های جامعه را نفهمد، نیازهای جامعه را درک نکند، می دانید چنین انسانی چه اشتباهات بزرگی را ممکن است مرتکب بشود؟ می دانید که آن انسان عالم و متخصص که در مسایل جاری کشور خودش آگاه نباشد، چگونه ممکن است به ابزاری در دست دشمن تبدیل بشود؟ (1/10/65، سخنرانی در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد دانشگاه تهران).
«سایه سار ولایت»
کتاب «سایهسار ولایت» مجموعه 6جلدی مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه و دانشگاهیان است توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر و راهی بازار کتاب شد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
صفای جوانی نتیجه بینش توحیدی است این صفا باید در اخلاق منعکس شود (ص177)
وقتی انسان به توحید اعتقاد دارد، این اعتقاد در اخلاق فردی، خانوادگی، حرکتش، زندگی و در ساخت اجتماع و در نوع صف بندی های جهانی او منعکس می شود. (ص177)
همان طور که بینش و تفکر توحیدی در زندگی انسانی تعیین کننده است، اندیشه های شرکت آلود طاغوتی و شیطانی نیز در رفتار فردی، جمعی و سازمانی و کیفیت تشکیل نظام اجتماعی اثر می گذارد. (ص 177)
تفکر توحیدی به ما می گوید که ما در هر عملی که می خواهیم انجام دهیم، آن عمل را صادقانه انجام دهیم. (ص 178)
پیامبر اسلام /(ص) در یک مدت کوتاه ده ساله شالوده یک تمدن عظیم را ریخت و ما در مدت بیست و دو ساله انقلاب یک دهم آن را را هم نرفته ایم، عظمت پیامبر (ص) اینجا معلوم می شود. (ص 179)
در حرکت عظیم پیامبر (ص) آن چیزی که حاکم است، توحید است. (ص 180)
در کنار آن عبادت و دعا و گریه نیمه شب پیامبر (ص) جلوه های دیگری چون علم، شجاعت، رزم و سیاست هم وجود دارد. (ص 180)
یکی از مهمترین خواص جوانی، آرمانگرایی است، سعی کنید این آرمانگرایی را از دست ندهید. (ص180)
اینکه یک حرکت جوان و دانشجویی خواستار بازگشت سلطه آمریکا به کشور شود، این حرکت دانشجویی نیست؛ یلکه حرکت یک مجموعه سیاسی است، حالا آن مجموعه سیاسی کیست؟ (ص183)
امروز آمریکا در ارتباط با کشورهای منطقه به صورتی غیر از سطه و نفوذ کامل قانع نیست. (ص 183)
عقب نشینی در برابر آمریکا حد ندارد.یک قدم که شما عقب رفتید، او که سرجایش نمی ایستد، او جلو می آید و تمام مواضع سیاسی شما را اشغال می کند. (ص184)
آمریکا جز به سلطه بر ایران، به چیزی کمتر قانع نمی شود. (ص184)
آمریکا کسی مثل رژیم شاه را می خواهد و ارتباط با آمریکا یعنی قبول نفوذ آمریکا. (ص 185)
« تاریخ جنبش دانشجویی در ایران»
کتاب « تاریخ جنبش دانشجویی در ایران» نوشته آقایان حسین قویدل معروفی و مجید پورنجمی که تنها جلد اول آن با موضوع «دفتر تحکیم وحدت» منتشر شده، اولین اثر جامع است که به دو دهه فعالیت انجمن های اسلامی دانشجویان می پردازد و فعالیت دفتر تحکیم وحدت را تا پایان سال 80 و انشقاق دو طیف تحکیم به صورت مشروح بیان می کند.
در بخشی از این کتاب آمده است:
جریان تشکیل دفتر تحکیم وحدت بدین صورت بود که وقتی انقلاب پیروز شد همان ماههای اول بعد از 22 بهمن در اسفندماه درگیری در مناطق مرزی شروع شد که شدیدترین آن در کردستان بود، که گروههای کرد بعضی از شهرها را گرفته بودند، حتی پادگانها را نیز تصرف کردند و اسلحهها را بین مردم پخش کردند. همین اتفاقها درترکمن صحرا نیز به وجود آمد و درخوزستان شدت آن بیشتر بود. در سیستان و بلوچستان هم بود، ولی کمتر از جاهای دیگر.
در اسفندماه یعنی قبل از شروع عید دانشگاهها تعطیل شد و جلسهای توسط اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان تشکیل شد و تصمیم گرفته شد که هر کدام از دانشگاهها به یکی ازمناطق بحرانی درتعطیلات بروند. انجمنهای اسلامی یک گروه بفرستند آنجا، که بررسی کنند، چه قضایایی آنجا اتفاق افتاد. (چون دانشجوها خودشان را صاحب انقلاب میدانستند، اگر بحران درکردستان زیاد بشود باید می¬رفتند و آن را حل می کردند).
چنین تقسیم کردند که پلیتکنیک به کردستان برود و بچههای صنعتی شریف به ترکمن صحرا بروند و بچههای دانشگاه ملی به خوزستان و بچههای دانشگاه تهران به سیستان و بلوچستان. بچه های پلی تکنیک که به کردستان رفتند، اوج درگیریها در کردستان بود. عید سال 58 یعنی 40 روز بعد از انقلاب. وقتی رفتند در شهرهایی که اوج درگیری بود چون دانشجو بودند با دانشجوها کاری نداشتند. دو هفته در آنجا بودند درحالی که درگیریها خیلی شدید بود.
همچنین «کتاب دعا» که گلچینی از ادعیه و زیارات مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی، هفتاد و پنجمین عنوان از مجموعه کتاب دانشجویی است و کتاب «رو تن این تخته سیاه» که رمانی 100 صفحهای از زندگی دختری است که برای ورودش به دانشگاه با ماجراهای مختلف و مخالفت مادرش رو به رو میشود؛ از دیگر کتاب های منتشر شده با موضوع دانشجو و روز دانشجو است.