گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت خبرهای متفاوتی از سینما منتشر شد، خبر اول اینکه:
چهارمین جشنواره فیلمهای مردمی عمار آغاز به کار کرد
مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم های مردمی عمار روز گذشته با حضور گسترده نیروهای مردمی و رئیس سازمان سینمایی در سینما فلسطین برگزار شد.
براساس این گزارش، پخش کلیپی از دیدار سال گذشته عماریون با رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه چهارمین جشنواره عمار و رونمایی از ترانه جدید حامد زمانی با عنوان «گزینههای روی میز» و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم امیرحسین فردی، نویسنده متعهد انقلابی از بخش های مختلف این افتتاحیه بوده است.
«مسیر روشن»ی که معترضان فتنه 88 هم باید از آن رد شوند!
حسن آخوندپور با اشاره به وقایع بعد از انتخابات ریاستجمهوری در سال 88 که برای فیلم «مسیر روشن» انتخاب کرده است، گفت: در سال 88 به خصوص بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، همانطور که همه می دانند و باور دارند، اتفاقات منحصر بفردی در کشور اتفاق افتاد. مردم کشوری که برادری و برابری را چند دهه است همیشه و همه جا تجربه کرده بودند به یکباره فضای سیاسی و اجتماعی کشورشان دستخوش حوادثی شد که همان برادرها در خیابان به جان هم افتادند و به خوراک رسانه ای جهان تبدیل شدند.
وی ادامه داد: در پی این حوادث عده ای هم قاطعانه به دنبال سوء استفاده و ماهی گرفتن از آب گل آلود بودند. تمامی اینها یک اتفاق بزرگ دراماتیک برای یک نظام محکم و قدرتمند است و یک فیلمساز هم به دنبال چنین حوادثی است چون پایه و اساس هنرهای نمایشی به وقوع پیوستن یک اتفاق دراماتیک است بنابراین به نظر من هر فیلمسازی که به ژانر سیاسی با هر نوع نگاهی علاقه داشته باشد به سمت اتفاقات سال 88 می رود.
کارگردان «مسیر روشن» درباره اینکه فیلمش چه نگاه و یا بیان جدیدی برای مخاطبان خود دارد، عنوان کرد: من سعی کردم در قالب دو شخصیت اصلی فیلم، در قامت دو برادر، ملتی را به نمایش بگذارم که با تمام اختلافات سیاسی به اصول اصلی و پایه نظام و دین معتقد و همیشه حامی ولایت و رهبری هستند. من سعی کردم از هر دو گروه مخالف و موافق در ماجراهای سال 88 حرف بزنم و برای هر دو گروه پیامی داشته باشم.
کارگردان فیلم «فرشته» با بیان اینکه این فیلم می تواند با طیفی از افراد که جزو معترضان در حوادث سال 88 بودند هم ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: در واقع تمام تلاش من این بود که فیلم را برای مخاطب هدفم یعنی معترضان بسازم تا آنها پیام سیاسی فیلم را دریافت کنند، هر چند برای موافقان هم جذاب و دارای پیام است. بههرحال حرفها و اعتراضات داخلی باید در فضای آرام و با منطق زده شود نه اینکه با دخالت عوامل خارجی به یک دشمنی و برادرکشی تبدیل گردد.
آخوندپور ادامه داد: هنرمندی که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی کشورش دست به تولید یک فیلم بزند بی شک اثری تاثیرگذارتر از فیلمهایی دارد که برگرفته از فضای تخیل و ذهنی اوست. من در آخرین اثرم، فیلم سینمایی « فرشته» که برای سیودومین جشنواره فیلم فجر هم فرم حضور پر کرده است، نگاهی به فضای ملتهب اقتصادی و سیاسی نزدیک به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری داشتهام و به صورت نمادین جامعه ای را در قامت یک خانواده نشان داده ام که تحت تاثیر تحریمها و تورم و شرایط بد بازار پدرشان در زندان می افتد و دچار بحرانهای جدی می شوند تا اینکه مادر و دختر بزرگ خانواده برای بازگرداندن اوضاع خانوادگی خود به حالت قبل دست به اقداماتی روشنگر و امیدبخش می زنند تا اینکه با یک پیشنهاد مستکبرانه روبرو می شوند....
این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم «مسیر روشن» را آزادانه ساخته است، بیان کرد: به هر حال برای جلب مخاطب معترض فکر می کنم به هدفم رسیده باشم، حداقل نسبت به سایر فیلمهای تلویزیونی که با این موضوع ساخته شده اند موفقتر بوده ام و بسیار خوشحالم با اینکه فیلم سفارش شبکه یک سیما بود ولی در تمامی مراحل خصوصا بازنویسی فیلمنامه آزادانه عمل کردم و میتوانم به عنوان یک فیلم مستقل از آن یاد کنم.
کارگردان «شهری که نمی خوابد» در پایان درباره جایگاه جشنواره فیلم عمار و اینکه چرا فیلم خود را برای این جشنواره فرستاده است، گفت: به نظر من جشنواره ای که از توده مردم برای شرکت کردن آثارشان استقبال می کند، بیشترین مخاطب را دارا خواهد بود و از آنجایی که موضوع و تم قصه «مسیر روشن» با جشنواره هماهنگ بود، آن را به فیلم عمار ارائه دادم و فکر کنم این جشنواره از فیلمهای مستقلی که حرفی برای گفتن دارند، دفاع می کند.
نامه 61 کارگردان درباره هدر رفتن پول های بیت المال
61 کارگردان سینمای ایران طی نامهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی کشور ضمن یادآوری دوره مدیریتی گذشته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از هدر رفتن و پایمال شدن میلیاردها تومان از بیتالمال در کشور، از ایوبی خواستند که از حضور ویژهخواران در صنعت سینمای کشور جلوگیری کند.
در ذیل این نامه امضای سعید ابراهیمیفر، امرالله احمدجو، مهرداد اسکویی، محمد رضا اصلانی، بکتاش آبتین، هادی آفریده، حسن آقا کریمی، مصطفی آل احمد، همایون امامی، محسن امیر یوسفی، مجید برزگر، عبدالحسین برزیده، مهدی بوستانی، بهنام بهزادی، کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، امیر توده روستا، بهرام توکلی، مهدی جعفری، محمد جعفری، سیروس حسن پور، منیژه حکمت، عزیزالله حمید نژاد، لقمان خالدی، محسن خان جهانی، مجتبی راعی، امیرشهاب رضویان، علیرضا رئیسیان، مهرداد زاهدیان، مونا زندی حقیقی، علی ژکان، ایرج سالاروند، سامان سالور، رضا سبحانی، محمد علی سجادی، مهوش شیخالاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، نادر طریقت، نیما عباسپور، محمدرضا عرب، کیانوش عیاری، محمود غفاری، مهدی فخیم زاده، مریم فخیمی، مهدی قربان پور، مهرشاد کارخانی، مهدی کرم پور، ایرج کریمی، بهمن کیارستمی، محمد رضا مقدسیان ، علی مصفا، شهرام مکری، فرهاد مهران فر، بیژن میرباقری، اسماعیل میهن دوست، فرزاد موتمن، مهدی نادری، محمد علی نجفی، حسن نقاشی و فرهاد ورهرام آورده شده است.
در این نامه آمده است: پیرو حمایت پیشین که از روشنگریهای مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد طباطبایینژاد داشتیم، اینک پس از گذشت ماهها، وظیفه خود میدانیم تا بار دیگر یادآور شویم که در زمان مدیریت سابق مرکز، بودجهای که میشد با آن صدها فیلم مستند، کوتاه، انیمیشن و دهها فیلم سینمایی تولید شود به پروژههایی اختصاص داده شد که برخی از آنها در حوزه سینمای مستند و تجربی نبودند و برخی دیگر با صرف میلیاردها تومان به اتمام نرسیدهاند و اینها نمونههایی است از فیلمهایی که با عنوان فاخر تولید شده اما بیشتر آنها درخششی نداشتهاند. بدین ترتیب میلیاردها تومان از اموال عمومی، حیف و میل و صرف پروژههای ناقص و هزینه برای سفرهای خارجی نافرجام و پاداشهای بیحساب و کتاب و از این دست ولخرجیهای شده که متاسفانه بررسی و حسابرسی آن تاکنون برای افکار عمومی و اهالی سینمای ایران روشن نشده است.
آقای ایوبی، طی سالیان اخیر فیلمسازان سینمای مستند، تجربی و فیلمسازان فیلم کوتاه و مستقل سینمای ایران از حقوق خود محروم شدهاند و بسیاری از آن ها سالهاست از حرفهشان دور مانده، کار نداشتهاند و یا آثارشان که با مشکلات فراوان تولید شده، در چرخه محدود و معیوب ممیزی، اکران و پخش معلق مانده است. آثاری که باید مردم درباره آنها قضاوت میکردند، تنها با سلیقه شخصی عدهای و به بهانه اینکه این آثار فروش ندارد از چرخه اکران حذف شدند.
با گذشت ماهها، به راستی وضعیت فیلمسازانی که در این سالها به دلیل نگاه از بالای مدیران سابق به آنان، تاکنون بیکار ماندهاند چه میشود؟ تکلیف فیلمهایی که به دلایل واهی، فرصت اکران را از دست دادند و به روی پرده نرفتند، چه میشود؟ میلیاردها تومان بودجه از دست رفته سینماگران که میتوانست به سینمای ایران جان دوباره ببخشد، چه می شود؟
آقای ایوبی، ما نگرانیم تا مبادا بار دیگر ویژهخواران از هر اردوگاه فکری، فرصت به دست آمده را برای احیای سینمای ایران از بین ببرند. امیدواریم در آستانه جشنواره فیلم فجر با نگاهی فراگیر به همه طیفهای سینمای ایران، نگرانیهای شغلی و صنفی فیلمسازان و تلخکامی این سال ها پایان گیرد و بار دیگر شاهد درخشش سینمای ایران در عرصههای ملی و بینالمللی باشیم.
کسی «آشغالهای دوستداشتنی» را دوست ندارد
فیلم »آشغالهای دوستداشتنی: ساخته محسن امیریوسفی تا امروز که آخرین مهلت نمایش فیلمها برای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر است، برای اعلام رای در اختیار این هیات قرار نگرفته است؛ این درحالی است که هفته گذشته روابط عمومی این فیلم با ارسال ایمیلی به رسانهها اعلام کرد که نسخهای از این فیلم برای حضور در جشنواره فجر به دبیرخانه این رویداد سینمایی ارایه شده است، همچنین بر اساس پیگیری های خبرنگار مهر محسن امیریوسفی تهیهکننده و کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی» فرم جشنواره را پر کرده و نسخه ای از فیلم را در زمان تعیینشده از سوی جشنواره به دبیرخانه ارایه کرده است.
و اما خبرها و شنیدهها حاکی از آن است که تا این لحظه فیلم توسط هیات انتخاب دیده نشده است.
با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت نمایش فیلمها برای اعضای هیات انتخاب است و آنها باید تا فردا لیست فیلمهای بخش مسابقه این دوره از جشنواره فجر را کامل کنند، باید منتظر ماند تا مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر تکلیف این فیلم را هم مشخص کنند. همچنین شنیده میشود برخی از کارگردانان سینما و همچنین مسئولان سینمایی در چند روز گذشته با تماشای فیلم محسن امیریوسفی تلاش دارند مشکل نمایش این فیلم را برای حضور در جشنواره فجر برطرف کنند.
رئیس سازمان سینمایی و اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد در چند ماه گذشته برای بسیاری از فیلمهایی که در دولت قبل مشکل نمایش داشته و بلاتکلیف بودند مجوز نمایش صادر کردهاند و تعداد آثار بلاتکلیف سینمایی به حداقل رسیده است.
داستان «آشغالهای دوست داشتنی» در مورد خانوادهای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. بازیگران فیلم عبارتند از شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر، شهاب حسینی.
«دختر،مادر، دختر» به فجر میرود
پناهبرخدا رضایی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «دختر، مادر، دختر» از اتمام مراحل فنی فیلمش خبر داد و گفت: با پایان تدوین و صداگذاری و موسیقی نسخه نهایی فیلم را تحویل دفتر جشنواره دادیم و با توجه به فضای متفاوت و ساختار کم تجربه شده فیلم باید منتظر نظر هیئت انتخاب و مخاطبان فیلم باشیم.
وی افزود: این فیلم اپیزود دوم از سه گانهای است که از 2سال پیش شروع به ساخت آن کردم. اپیزود اول «دختر،پدر،دختر» نام داشت که در فضای کوهستانی و سراسر برفی زاگرس سپری می شد و «دختر،مادر،دختر» دومین اپیزود در فضای بکر گندم زارهای پاییزی است که هرگز کسی برای فیلم برداری به آن مناطق نرفته و سال آینده اپیزود سوم را با نام «دختر،دختر» در حال و هوای بهاری خواهم ساخت.
وی خاطر نشان کرد: این سه گانه دغدغه پیوند سینما و نقاشی را در ذهن من تحقق می بخشد و به لحاظ بازیگران،لوکیشن و ارتباط مفهومی عناصر فیلم با هم مشترک است
بنابر این گزارش، در «مادر، دختر،مادر» بازیگرانی همچون خدیجه رحیمی، صدیقه نظری، جمیله رحیمی و هادی رحیمی نقش آفرینی کرده اند و طراحی و ترکیب صدا توسط بهروز شهامت انجام شده است. موسیقی این فیلم را امید رئیس دانا تنظیم کرده است.
«شادمهر راستین» رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان شد
شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ، در اولین نشست رسمی خود در روز چهارشنبه 11 دی ماه 1392 ، با اتفاق آرا شادمهر راستین را به ریاست شورای مرکزی برگزیدند... همچنین در نوبت دوم رأی گیری، با اتفاق آرا علی اکبر قاضی نظام را به سمت نایب رئیس و خزانه دار انتخاب کردند.
براساس این گزارش، علی اکبر قاضینظام ، رضا مقصودی ، جابر قاسمعلی ، شادمهر راستین ، سید سعید رحمانی ، محمدرضا گوهری ، مهران کاشانی از اعضا اصلی شورای مرکزی ، حسن مهدوی فر ، عضو علی البدل ، فرید مصطفوی و سیامک تقی پور بازرسان اصلی از حاضرین جلسه بودند.
دوره جدید شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ، در حالی کار خود را آغاز میکند که اعضا کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در مجمع عمومی خود ، مورخ سه شنبه سوم دیماه 1392 ، در انتخاباتی پرشور و کم سابقه که با حضور نزدیک به هفتاد درصد از اعضا واجد شرایط رأی دادند تشکیل شده بود ، اعضا جدید شورای مرکزی را با آرائی قاطع انتخاب کردند.
طی اولین نشست رسمی شورای منتخب که در فضائی صمیمی و همگرا در محل خانه سینما شماره 2 برگزار شد ، انتخاب رئیس ، نائب رئیس و خزانه دار با اتفاق آرا صورت پذیرفت.
این شورا، ضمن اعلام مراتب تشکر صمیمانه خود از تک تک اعضا فرهیخته و همراه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران به واسطه ی اعتماد و حضور کم نظیر و مؤثرشان ، اعلام نمودند در انجام وظیفه خطیر خود که توسط بالاترین و قدرتمندترین مرجع تصمیم گیری کانون ، یعنی مجمع عمومی به آنها واگذار شده ، با توجه ویژه به حفظ شئونات متعالی و استقلال صنفی ، بر تقویت مراتب حرفه ای اعضا و ارتقا جایگاه صنفی این کانون مؤثر و قدرتمند که زمینه ساز تقویت و اقتدار بیش از پیش سینمای عزتمند ایران خواهد شد ، نهایت تلاش و توان خود را به کار خواهند بست.
شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران همچنین در پایان اولین نشست خود از مسئولان محترم و پرسنل گرانقدر خانه سینما، برای مساعدت ، همکاری و زمینه سازی در برگزاری باشکوه مجمع عمومی، سپاسگزاری کردند.
براساس این گزارش، نشست دوم شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ، دو هفته دیگر برگزار میگردد.
عیسی «معراجی ها» کیست؟
در حالی که فیلمبرداری پروژه «معراجیها» در شهرک دفاع مقدس رو به پایان است ،بازی محمد رضا شریفی نیا ،پوراندخت مهیمن وگروه دانشجویان «معراجی ها» علی صادقی، نیما شاهرخ شاهی، امیرنوری، کاوه خداشناس، سمانه پاکدل، حدیثه تهرانی و حسین مهری نیز به تازگی تمام شده است.
براساس این گزارش، اکبر عبدی با گریمی متفاوت درنقش عیسی همراه با سید جوادهاشمی،مهران رجبی، پندار اکبری وماشاا... شاهمرادی زاده طی هفته گذشته مقابل دوربین ده نمکی رفتهاند.
موسیقی فیلم نیز توسط امیر توسلی ساخته شده و صداگذاری آن را محمود موسوی نژاد انجام میدهد.
پروژه «معراجیها» به کارگردانی:مسعود ده نمکی وتهیه کنندگی:سید محمود رضوی که پیش از 40 بازیگر دارد قرار است در فرمت یک فیلم سینمایی اکران وپس از آن در قالب یک مجموعه تلویزیونی پخش شود.
درخلاصه داستان «معراجیها» آمده: قراراست تعدادی ازشهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاهها دفن شوند.اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب وجنجال در دانشگاه میکنند،که آغاز قصه ای میشود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته میشوند...
دهلیز» بساطش را در شبکه خانگی پهن میکند
میثم معراجی، مدیر اجرایی فیلمسازان گفت: فیلم سینمایی «دهلیز» از هفته آینده در شبکه نمایش خانگی سراسر کشور توزیع خواهد شد.
«دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی در جشنواره فیلم فجر سال گذشته کاندیدای دریافت سیمرغ در 13 رشته بود و 2 سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.
با آمدن درخواست طلاق ، امیرعلی به همراه مادرش شیوا (هانیه توسلی) به سوی زندان می روند و وی متوجه می شود که پدرش (رضا عطاران) زنده و محبوس است.پدر امیرعلی معلمی است که مرتکب قتل شده است...
رضاعطاران، هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، محمدرضا شیرخانلو، نگار عابدی و افسانه چهره آزاد از جمله بازیگران این فیلم هستند.
هنر اول پخش دهلیز را به عهده دارد.
پس از «دهلیز»، «بی تابی بیتا» و «فصل انار» در نوبت پخش خانگی فیلمسازان هستند.
جیب بری 200 میلیون تومانی در خیابانهای پایتخت!
«جیببر خیابان جنوبی» دومین ساخته سیاوش اسعدی توانست به فروش 200 میلیون تومانی برسد.
مصطفی زمانی، نورا هاشمی، امیرجعفری، بهناز جعفری، محمود جعفری، لیلا بلوکات و نادر فلاح و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
در خلاصه داستان «جیب بر خیابان جنوبی» آمده است: بگذار به ضرب شمشیر یک دلاور از پا درآیم، پولاد در قلب و لبخند بر لب. زمانی چنین گفته بودم، اما تقدیر چه بازیها که ندارد، میدان جنگ من فاضلاب گند خیابان بود و خصم من یک گاری با باری هیزم. بسیار منطقی است، من همه چیزم را از دست دادهام، حتی مردنم را...
خستگی افشین هاشمی در میرود؟
«خسته نباشید» ساخته افشین هاشمی و محسن قرایی، توانست به فروش 17 میلیون تومانی دست یابد.
این فیلم داستان زوجی جهانگردی است که درگیرِ اختلافاتی با یکدیگرند، در میانه سفر خود در ایران با موسسه ی جهانگردی ِ طرفِ قراردادشان به مشکل برمی خورند و مستخدمِ اخراجیِ هتلی که زوج جهانگرد در آن سکونت دارند به کمک پسرعمویش برای آن ها نقشه ای می کشند.
در «خسته نباشید» غوغا بیات، جلال فاطمی، حسام محمودی، فرزاد باقری، نگار حسن زاده، یدالله شادمانی، مهدی ارمز، مرتضی مطلق، بونا الخاص، علی نفیسی، دانیال محمود آبادی، مصطفی پورشیری، روژان گلستانی، نیایش جعفری بازی کرده اند.
مقدم دوست «سر به مهر» 226 میلیونی گذاشت!
«سر به مهر» ساخته هادی مقدم دوست به فروش 226 میلیون تومان دست یافت.
لیلا حاتمی، آرش مجیدی و خاطره اسدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«سر به مهر» داستان دختر تنها و خستهای است که کمکهای یک دوست باعث بهبود شرایطش میشود، اما این دختر برای معرفی این دوست به دیگران شهامت کافی ندارد.
«بوی گندم» خانه خاکی فضا را پر کرد
«بوی گندم» به کارگردانی رضا خاکی هم به فروش 60 میلیون تومان رسید.
این فیلم داستان عرفان و دوستانش است کهتصمیم دارند بر روی سکوی نفتی که پدر عرفان در آنجا شهید شده است، کنسرتی به یاد او و خیلج فارس اجرا کنند که....
رضا یزدانی، پولاد کیمیایی، الناز شاکردوست، علی اوسیوند، مصطفی زمانی و رضا توکلی در «بوی گندم» به ایفای نقش پرداخته اند.
«ابرهای ارغوانی» که 110 میلیون میارزند
«ابرهای ارغوانی» به کارگردانی سیامک شایقی توانست به فروش 110 میلیون تومانی دست یابد.
این فیلم ماجرای دختری را روایت می کند که برای گریز از ازدواج اجباری از شهرستان به تهران می آید.
حسین یاری، هانیه توسلی، بهناز جعفری، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، امید روحانی و رویا تیموریان از جمله بازیگران «ابرهای ارغوانی» به شمار می روند.
گرفتن غرامت 635 میلیونی غفاری بابت جنگ جهانی دوم!
فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری توانست به فروش 635 میلیون تومان دست برسد.
حمید فرخنژاد، فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، سیامک چراغی پور، صالح میرزا آقایی، علی رام نورایی، بهنام تشکر، شیرین یزدان بخش، منصور چراغی پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
«استرداد» به موضوع غرامت جنگی میپردازد که قرار بود توسط انگلستان، امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی آن دوران است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می شود.