آخرین اخبار:
کد خبر:۲۸۶۸۰۱
توفیقی:

نیاز دانشگاه‌ها به دفاتر ارزیابی کیفیت ضروری است

مشاور وزیر علوم گفت: نیاز دانشگاه‌ها به دفاتر ارزیابی کیفیت ضروری است.
نیاز دانشگاه‌ها به دفاتر ارزیابی کیفیت ضروری است

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، جعفر توفیقی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای کمیسیون‌های دائمی هیئت‌های‌امنای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با اشاره به نقش و جایگاه هیئت‌های‌امنا، گفت: هیئت‌امنا رکن اصلی آموزش عالی است و کمیسیون‌های دائمی نیز مهمترین جایگاه تصمیم‌سازی برای هیئت‌امنا هستند.

 

وی اظهار داشت: هیئت‌های امنای دانشگاه در یک سری اصول و قواعد بنیادی مشترک هستند و باید وحدت رویه داشتند، اما در بسیاری از امور دیگر باید مستقل و متناسب با موسسه خود تصمیم‌گیری کنند برای مثال نباید نحوه ارتقا عضو هیئت علمی یک دانشگاه در حال توسعه شهرستانی با دانشگاه‌های برتر کشور یکسان باشد.
 
مشاور عالی وزارت علوم با اشاره به بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 20 برنامه پنجم توسعه که تصویب آیین‌نامه‌های اداری مالی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را منحصرا در اختیار هیئت‌های‌امنا قرار داده است، این موضوع را نشانه اوج اعتماد نظام جمهوری اسلامی به نهاد های علمی و آموزشی بیان کرد.
 
توفیقی با اشاره به اینکه هیئت‌های‌امنا برای ایفای صحیح نقش خود باید با ویژگی‌های دانشگاه مطلوب آشنا شوند،گفت: دانشگاه علمی در سه بعد علمی ، فرهنگی و اجتماعی رسالت دارد. در بعد علمی وظیفه دانشگاه مطلوب روشن است که تربیت نیروهای متخصص و تولید دانش روزآمد است.
 
وی افزود: وظیفه دانشگاه مطلوب در بعد فرهنگی تربیت نیروهای آزاداندیش، نواندیش، انتقادگر و معتقد به کار گروهی است تا حدی که محققان نیز خود انتقادی را فرابگیرند و ضعف‌ها و آسیب‌های کار خود را بیان کنند.
 
مشاور وزیر علوم ادامه داد: در بعد اجتماعی دانشگاه مطلوب باید نسبت به جامعه مسئول و همدل و همزبان مردم باشد و علم را باید از حالت انحصاری نخبگان دانشگاهی خارج کرده و وارد درون جامعه برد و وارد شیوه زیست مردم کرد. نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها باید بازتاب مسائل و مشکلات جامعه باشد.
 
توفیقی با اشاره به اینکه در بعد پژوهش دانشگاه باید پاسخ‌گوی نیازهای جامعه و در خدمت مردم باشد، گفت: از نظر نظام مدیریت دانشگاه باید هوشمند و دانشگاه باید سازمان دانش‌محور و دارای نظام خود ارزیابی باشد به گونه‌ای که سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها سبک جدید مدیریت هوشمند را از دانشگاه‌های ما اخذ کنند.
 
وی افزود: اگر دانشگاه نتواند برای تعالی و ساماندهی خود اقدام کند نهادهای دیگری از بیرون به خود اجازه خواهند داد در امور دانشگاه دخالت کنند.
 
مشاور وزیر علوم با ذکر این نکته که دانشگاه نهاد ظرفیت‌ساز و توانمندساز است، اظهار داشت: وزارت علوم باید وزارت کارآفرین ، ظرفیت‌ساز و توانمندساز باشد نه اینکه به شکل متمرکز برای دانشگاه‌ها عضو هیئت علمی جذب کند یا دانشجوی دکتری پذیرش کند.
 
توفیقی گفت: در دانشگاه مطلوب وظیفه استاد آموزش و توزیع دانش به دانشجو نیست بلکه ایجاد محیط‌های یادگیری است که دانشجو بتواند در آن تولید فکر و اندیشه کند و توانایی انتقاد کردن داشته باشد.
 
وی اظهار داشت: اعضای علمی هیئت باید شیوه‌های جدید و نوین تدریس را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در این زمینه کار پژوهشی صورت بگیرد و بهترین روش‌ها جایگرین شیوه های گذشته شود.
 
توفیقی گفت: دانشگاه مطلوب تقاضامحور و ماموریت‌محور است و نظام پژوهش آن نیز در جهت انجام پژوهش‌های آینده‌نگر حرکت می‌کند، همچنین دانشگاه مطلوب، چابک، منعطف و پاسخ‌گو به محیط و مسئولیت‌پذیر است.
 
مشاور وزیر علوم تصریح کرد: نگاه هیئت‌های‌امنا به آئین‌نامه‌ها و قوانین باید تسهیل‌گری و در جهت ایجاد نوآوری و خلاقیت باشد البته باید بسترهای قانونی هیئت‌های‌امنا متنوع و متفاوت بوده و در همه کشور یکسان نباشد تا ویژگی‌های خاص دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز مورد لحاظ قرار گیرد.
 
وی نیاز دانشگاه‌ها به داشتن دفاتر ارزیابی کیفیت را ضروری دانست و گفت: در دنیا نظام‌های مختلف تضمین کیفیت تدوین شده و وجود این نظام‌ها در دانشگاه‌ها در رتبه بندی‌های جهانی نقش مهمی دارد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار