به گزارش خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو» اولین همایش و سلسله همایش های مهر معرفت با موضوع معرفی سیره اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی عصر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و حجت الاسلام دکتر علی فلاح رفیع رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس ورئیس همایش مهر معرفت به ایراد سخنرانی پرداخت.
فلاح رفیع با اشاره به اینکه عرفان و اخلاق همیشه در جوامع رواج داشته گفت: درهیچ برهه ای از تاریخ عرفان بدون مشتری نبوده البته برخی اوقات مشتریهای آن زیاد و گاهی مشتریهای آن کم بودند علت اصلی این است که ریشه عرفان در فطرت انسان است که می خواهد از این عالم پر بکشد و به عالم دیگر برود حتی در جایی که ادیان الهی نیز نبودند عرفان همیشه جاذبه داشته چون در نهاد انسان وجود دارد.
وی افزود: انسانها همیشه حب وطن دارند همان طور که پیامبر فرمودند حب وطن از ایمان است گاهی از این مسئله تعبیر به وطن جغرافیایی می شود اما منظور پیامبر از حب وطن اصلی است که ما از آن آمده ایم و می خواهیم به سوی آن برگردیم حتی در قرون جدید که سکولاریسم براساس پوزیتیسم حسی گرایی را ترویج داده نه تنها فروغ چراغ اسلام کاست نشده بلکه افزایش نیز یافته است.
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب که امروزه بیش از پنج هزار مسلک عرفانی در دنیا شناسایی شده اند اظهار داشت: اکثر این عرفانها بدلی هستند اما به وجود میآیند چون می خواهند به نیازهای جامعه پاسخ دهند در جامعهای که تکنولوژی رشد میکند گرایش به عرفان هم بیشتر میشود به طوری که اکنون طرفداران مثنوی مولانا و دیوان حافظ در کشورهای غربی بیش از کشور ما هستند بنابراین در این زمان مشتری عرفان بیشتر شد چون اگر مشتری نداشت این عرفانها به بازار نمیآمدند اگر در عرفان نیز آشفته بازار وجود دارد به این دلیل است که مشتری آن زیاد است ما باید عرفان ناب و حقیقی را معرفی کنیم و رسالت دانشگاه این است که عرفان ناب را بشناسد و بشناساند.
وی با اشاره به اینکه عرفان ناب در قرآن و عترت وجود دارد خاطرنشان کرد: قرآن و عترت کارخانه عرفان و اخلاق هستند و محصول این کارخانه افرادی مانند علامه طباطبایی، آیت الله قاضی، امام خمینی و ... هستند و ما باید برای گسترش عرفان ناب به سراغ این اسوه های علمی برویم آنها عرفان خیالی نداشتند بلکه افرادی بودند که مانند خود ما زندگی میکردند اما در عرفان بودا که یک عرفان واقعی نیست کسی که به سمت آن میرود باید از همه چیز حتی از نفس کشیدن و غذا خوردن جدا شود عرفانهای که رواج پیدا کرده جواب عطش تشنگان معرفت را نمی دهد و ما باید در نزد تربیت شدگان قرآن و اهل بیت عرفان ناب را پیدا کنیم که یکی از آنها علامه طباطبایی است.
وی در ادامه بیان داشت: علامه طباطبایی معاصر ماست و شاگران موثر او مانند شهید مطهری، علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی و... داشته که برخی از آنها هنوز زنده هستند او نظراتی در فلسفه دارد که به گفته شهید مطهری صد سال دیگر این نظرات مشخص میشود اما ایشان خیلی راحت مانند همه ما زندگی می کرد نه اینکه همسر و فرزند را رها کند و به کوه ها پناه ببرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: در کشور ما هم مانند غرب عرفانهای وجود دارد که ابتدا انسان باور نمیکند کسی به سمت این مسائل برود مثلا زیر گوش تهران کعبه درست کردهاند و مردم در آنجا طواف نمودند یا میگفتند جمکران لو رفته و ما باید یک جمکرانی دیگر درست کنیم حتی بعضی از این افراد با سواد هستند و بدل سازی می کنند اگر اصل معرفی نشود ما مسئول هستیم زیرا معرفی اسوه ها که تجسم عینی هستند لازم است قرآن ائمه را به عنوان تجسم معرفی کرده والا خود قرآن یک کتاب و نوشته است.
وی بیان داشت: علامه طباطبایی سه خصوصیت داشت که بهرهگیری از آنها برای دانشگاهیان لازم است یکی از این خصوصیات این است که او عاشق اهل بیت که همان اسوههای قرآن هستند بود و عشق خالصی به آنها داشت شهید مطهری هم عاشق علامه بود در این خصوص میگفت من فیلسوف و عارف زیاد دیدهام اما عشقم به علامه طباطبایی به این دلیل است که ایشان عاشق اهل بیت هستند ایشان حتی ماه رمضان پای پیاده تا حرم حضرت معصومه میآمد و تا وقتی بوسه به ضریح نمی زد افطار نمی کرد.
فلاح رفیع در ادامه گفت: ویژگی دوم علامه طباطبایی این است که ایشان در علم اسوه و عاشق علم آموزی و معرفت بود به گونه ای که می گویند در ماه چند شب تا صبح نمیخوابید و مطالعه می کرد برای همین اثری مانند المیزان را به وجود آورد که هنوز هم مانند آن نداریم.
وی افزود: سومین ویژگی علامه تقوی، معرفت و توجه او به خدا بود هم آیت الله بهجت و علامه طباطبایی هر دو از شاگردان آیت الله قاضی بودند و از ایشان نقل میکردند که گفت هر که نماز اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد من مسئول هستم همچنین آیت الله طباطبایی گفت من در نجف کنار مدرسه ایستاده بودم که آیت الله قاضی دستی به پشت من زد و گفت: دنیا را می خواهی نماز شب، آخرت را می خواهی نماز شب ما باید عبودیت را از علامه یاد بگیریم علامه بر این سه رکن امروزه برای ما اسوه است و باید تلاش کنیم تا بتوانیم به جایگاهی که می خواهیم برسیم دانشگاهیان به این اسوه ها و الگوها نیاز دارند و باید در مسیر خوبان قدم برداریم تا از خوبان باشیم.