احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به نامناسب بودن وضعیت صنعت خودرو در چند سال اخیر گفت: صنعت خودرو در سه سال گذشته هم از نظر تولید و قیمت و هم از نظر مشکلات داخلی و خارجی در وضعیت مناسبی بسر نمیبرد.
وی افزود: اگر بخواهم به صورت کلی بیان کنم عمده مشکلات ما مربوط به بحث قیمتگذاری میشود. هم در دولت آقای احمدینژاد و هم متاسفانه در دولت آقای روحانی به این قضیه اصرار شد که قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، در نتیجه ما در سال گذشته 4000 میلیارد تومان و امسال نیز تا این زمان حدود یک هزار میلیارد تومان متضرر شدهایم.
نعمتبخش ادامه داد: آقای نعمتزاده، وزیر صنعت زمانی که بعد از گذشت چند ماه بر این صنعت اشراف پیدا کرد، متوجه زیانهای ما شد و اعلام نمود، قیمتهای کنونی خودرو، قیمت کف بازار است و باید تا حدودی افزایش یابد، اما برخی از نمایندگان مجلس با تهدید به استیضاح وی سبب شدند وزیر صنعت از صحبتهای خود عقبنشینی کرده و خودروساز را ملزم کند که تا پایان سال افزایش قیمت نداشته باشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه اظهار داشت: به دلیل کاهش نسبی قیمت ارز آزاد مقداری از ضررهای ما نیز کم شد، اما همچنان در حال زیان دادن هستیم.
نعمتبخش بیان کرد: ایرانخودرو در شش ماهه اول 450 میلیارد تومان زیان داد و در 9 ماه، این رقم به 470 میلیارد تومان رسید. سایپا نیز در شش ماهه اول 273 میلیارد تومان و در 9 ماه حدود 330 میلیارد تومان متضرر شده که این بدان معناست که شیب کم شده، اما همچنان ادامه دارد.
وی از اجبار خودروسازان به افزایش قیمتها در سال آینده اشاره و تصریح کرد: خود خودروساز علاقه مند به افزایش قیمتها نیست؛ چرا که با وجود کاهش قدرت خرید مردم، طبیعتاً خریداران ما کاهش پیدا میکنند، اما چارهای جز این کار نداریم و نمیتوانیم تا روز قیامت زیان کنیم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: به استناد تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه، دولتها موظفند به ما کمک زیان پرداخت کنند، یعنی این تبصره دولت را مکلف کرده است تا اگر قیمت کالایی کمتر از قیمت واقعی تعیین شود کمک زیان پرداخت گردد که متاسفانه نه در دولت آقای احمدینژاد و نه دولت آقای روحانی این کار انجام نشد و ما در این دو ساله 5000 میلیارد تومان به دلیل زیان از توانمان کاسته شد.
نعمت بخش در پایان خاطرنشان کرد: در سال آینده تداوم این روند برایمان ممکن نیست، لذا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، البته میزان این افزایش شدید نبوده و بین 5 تا 15 درصد است.
با سلام.
خدا شاهده شرم و حيا چيز خيلي خوبيه که بعضي ها اون رو با پر رويي سر کشيدن.
اقاي به ظاهر محترم خودروي 8 ميليون توماني رسيده به 20 ميليون تومان بعد شما فرمايش کردين که طي چند سال گذشته افزايش قيمت نداشتيم.
به مشاورين ارشد خودتون کمتر پاداش ميلياردي بدين تا دچار رکود نشين.
يا علي