به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، از زمان کلید خوردن طرح هدفمندی یارانه ها، بحث افزایش قیمت حامل های انرژی و به طور مشخص افزایش قیمت بنزین نظرات و واکنش های متفاوتی را بین کارشناسان ایجاد کرده است.
برخی قائل به آزادسازی قیمت بنزین هستند و برخی با قطع یارانه این حامل انرژی به دلیل آثار شدید تورمی مخالفت می کنند. برخی قائل به تک نرخی شدن بنزین هستند و عده ای نیز از بنزین دو نرخی حمایت می کنند. وزیر نفت هم جز گروه سوم است و روز گذشته از تک نرخی شدن قیمت بنزین حمایت کرده بود.
در اینجا نیاز است چند نکته را گوشزد کنیم تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. این که باید به سمت قیمت های واقعی حرکت کنیم امروزه مورد نظر غالب کارشناسان است و این فرایند می تواند به کاهش فساد، رانت، کاهش مصرف و هزینه های کشور می شود.
اما اینکه چگونه به این سمت برویم مورد اختلاف است. بی شک افزایش دفعی و یکباره قیمت سوخت می تواند بار تورمی سنگینی در شرایط کنونی داشته باشد و این تصمیم منطقی نخواهد بود. در مقابل اینکه قیمت ها را در نرخ های فعلی نگه داریم نیز یعنی ادامه روند هزینه زایی برای کشور. پس چه باید کرد؟
بهترین راهکار راه حلی بینابین خواهد بود که در آن ضمن افزایش قیمت بنزین و واقعی شدن آن با تعبیه راهکاری از آثار تورمی آن نیز جلوگیری شود و از طریق بنزین دو نرخی می توانیم به این هدف دست یابیم. به این صورت که بنزین سهمیه ای به شکل فعلی و یا با تغییر قیمت جزئی عرضه شود و در کنار آن بنزین آزاد با قیمت واقعی به فروش برسد.
این طرح چند دستاورد خواهد داشت. اولین و شاید در دراز مدت مهمترین اثر آن اصلاح الگوی مصرف خواهد بود و مردم به دلیل افزایش شدید هزینه ها در صورت مصرف بی رویه حداکثر صرفه جویی ممکن را لحاظ خواهند کرد.
دستاورد دیگر این است که به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر نیز تحت فشار قرار نمی گیرند و در صورت مصرف بهینه امکان برخورداری از امکانات را خواهند داشت.
و نهایتا اینکه هزینه های کشور در این زمینه کاهش می یابد و بودجه عمومی صرف مصرف خارج از الگوی عده ای معدود نمی گردد.
همچنین در این زمینه مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص گران شدن بنزین سهمیه ای گفت: با این طرح مخالفم چون تورم را تشدید می کند و اوضاع اقتصادی را با مشکلات بیشتری روبرو می کند.
وی افزود: در وضعیتی که نرخ تورم با شیب تند تری از رشد درآمد ها افزایش می یابد نباید کاری کنیم که سرعت رشد قیمت ها بیشتر شود.
وی ادامه داد: دولت نباید از طریق افزایش قیمت بنزین و افزایش هزینه حمل و نقل به دنبال توسعه و کسب درآمد باشد. بجای آن می تواند با سامان داده به نظام مالیاتی و اخذ مالیات از ثروتمندان و کاهش هزینه های دولت منابع توسعه را تامین کند.