حجتالاسلام رشاد گفت: وجود امام کارکرد تاریخی مهمی دارد که با هیچ یک از علما و بزرگان تاریخی قابل مقایسه نیست؛ شأن ایشان از تمام بزرگان بالاتر است و کارکرد تاریخی ایشان تنها با ائمه اطهار قابل قیاس است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، همایش امام خمینی(ره) و تقدیر تاریخی عصر روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.
سخنرانان این همایش استاد اصغر طاهرزاده، دکتر رجبی استاد فلسفه و علی اکبر رشاد استاد حوزه و دانشگاه بودند.
حجتالاسلام رشاد از دیگر سخنرانان این همایش بود که در خصوص تفاوت نگاه فقهی امام خمینی و تاثیر آن بر حکومتسازی ایشان سخنرانی کرد.
وی در ابتدا گفت: امام ابعاد شخصیتی بسیار زیادی دارند نظیر امام را در تاریخ کم داریم که تا این حد تنوع شخصیتی داشته باشند. اگر از ابعاد گوناگون امام سخن گفته باشند احتمالاً کمتر از وجه فقهی ایشان سخن گفته شده است.
رشاد ادامه داد: برای طبقه بندی جریانهای فکری یک تبیین دارند که اکثر جریانهای فکری حال حاضر در این سه طبقه جای میگیرند یک الگو سه گانه انگاری جریانها است در عالم سه جریان وجود دارد جریان گفتمان متجدد که ذیل غرب طرح میشود دومین جریان جریانی است که دقیقا در مقابل گفتمان اول اصرار بر سنت دارد و در مقابل جریان تجدد واقع میشود و جریانی هم به جریان تاریخی و پیشینه خود نگاه میکند و از آن بهره میگیرد و از توان خود جدا نمیشود و همچنین آینده را نیز می بیندی در این جریان گذشته را به سرمایه تبدیل میکند از تمام متفکران موجود در عالم استفاده میکند و با این عنوان که این تفکرات از غرب و شرق وارد شدهاند آنها را پس نمیزنند و از اینها مهمتر سهمی را در ساخت آینده ایفاد کرده سرمایهای جدید بر آنهامی افزاید.
استاد حوزه ادامه داد: این سه گفتمان هر یک ویژگیهایی دارد که در جای دیگر به آنها اشاره کردهام اما یک ویژگی مهم در تمام این سه گفتمان وجود دارد و البته موجب تمایز دو گفتمان اول از گفتمان سوم میشود و آن این است که دو جریان اول مقلدند و جریان سوم مجتهد است و خودش میخواهد بسازد.
رشاد در ادامه گفت: در روزگار ما در جهان شیعه و به خصوص در ایران ما به رهبری امام خمینی گفتمان سوم ظهور کرد این گفتمان با علامه طباطبایی و امام خمینی بالنده شد هر یک ضلعی از این گفتمان را ساختهاند علامه در حوزه حکمت و فهم متن وحی در تفسیر جریانی ایجاد کرده است بنده او را موسس حکمت نوصدرایی میدانم ضلع دیگر این جریان در حوزه معیشت و معرفت معطوف به معیشت توسط امام خمینی پایهگذاری شد ایشان در حوزه فلسفه دین و فلسفه فقه موضوعاتی را تاسیس کردند ضلع سوم این گفتمان را شهید مطهری تاسیس کرد که آن ضلع کلام اسلامی است.
رئس شورای حوزههای علمیه استان تهران گفت: وجود امام کارکرد تاریخی مهمی دارد که با هیچ یک از علما و بزرگان تاریخی قابل مقایسه نیست و شان ایشان از تمام بزرگان بالاتر است کارکرد تاریخی ایشان تنها با ائمه اطهار قابل قیاس است بنابراین اگر شهید مطهری را با ایشان قیاس میکنیم از وجه گفتمانسازی وی است وگرنه شهید مطهری در حیث شانیت قابل قیاس با امام نیست.
رشاد سپس ضمن طرح مباحث تخصصی فقهی تفاوت فقهی امام با ققه پیش از وی و تاثیر وی در فقه اسلامی و چگونگی حکومت سازی فقهی امام را مطرح کرد.