به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، اگر چه اختلال در شبکههای همراه در بسیاری از نقاط امر تازهای نیست، اما طی ماههای اخیر و به موازات مواضع مسئولان درخصوص افزایش نامحدود خطوط تلفن همراه، میزان پیامکهای ناموفق بخصوص در پیامکهای انبوه به اوج خود رسیده است.
به گونهای که مشتریان اپراتور همراه اول عنوان میدارند پیامکهای انبوه شامل پیامکهای خبری و غیره را دریافت نمیکنند، در صورتی که این مشکل برای مشتریان اپراتورهای دیگر وجود نداشت.
همچنین برخی سیستمهای پیامکی نیز طی این روزها به مشتریان خود اعلام میکردند به دلیل اختلال در ارسال پیامک به همراه اول، از ارسال پیامکهای غیرضروری خودداری کنند.
البته رسانهها نیز طی این مدت بیکار نبوده و اخبار مختلفی را در این باره منتشر کرداند، تا اینکه اپراتور همراه اول در جوابیهای در مورداختلال در ارسال پیامک انبوه صادر کرد.
بر این اساس، شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به انتقادات مطرح شده در رسانهها در نامهای نوشت: «همراه اول هم اکنون با 6 پیمانکار ارسال کننده پیامک انبوه (از جمله پیامک های خبری)، همکاری میکند.
در روزهای اخیر شبکه پیامک انبوه همراه اول هیچگونه مشکلی نداشته و تبادل پیامک از جمله در برنامه های پرمخاطبی همچون «ویژه برنامه جام جهانی فوتبال» با سامانه 20002014 و سامانه پیامکی بانک ها طبق روال گذشته انجام می شود.
مشکل ذکر شده در اخبار، تنها به یکی از شش پیمانکار بر میگردد که به دلیل مباحث اداری و اجرایی خود دچار مشکل شده است و سعی میکند مشکلات خود را به شبکه همراه اول تعمیم دهد.
هم اکنون شبکه همراه اول و پنج پیمانکار دیگر آن، بدون هیچ گونه اختلال یا مشکلی در حال فعالیت است.»
بر اساس آمار، در حال حاضر 30 میلیون مشترک این اپراتور روزانه بالغ بر 50 میلیون پیامک ارسال میکنند که با فرض اینکه اغلب این پیامها با فونت فارسی و با تعرفه 89 ریال ارسال شود، این اپراتور روزانه بالغ بر 315 میلیون تومان بابت پیامکهای فارسی و 330 میلیون تومان نیز بابت پیامکهای لاتین با تعرفه 222 ریال درآمد کسب میکند که در مجموع این رقم به حدود 650 میلیون تومان در روز و حدود 4.5 میلیارد تومان در هفته میرسد و بر اساس یک آمار که چندی پیش در یکی از رسانهها منتشر شد، پیامکهای به مقصد نرسیده از هنگام راهاندازی شبکه ارتباطات سیار تاکنون حدود 10 درصد بوده و بالغ بر 320 میلیارد ریال درآمد نصیب این شرکت کرده است و هم چنان شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام میکند هیچگونه خرابی و یا اختلال در سیستم و شبکه پیام کوتاه وجود نداشته است.
اینکه روند توسعه تا کی ادامه خواهد داشت و در چه زمانی سرویس پیامک به وضعیت عادی و مناسب برسد؟ سوالی است که ذهن مشترکان را به خود مشغول کرده است.