به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، هانس دنیلسون سخنگوی شرکت اسکانیا با حضور در جمع خبرنگاران با تأکید براینکه ماندگاری کیفیت اتوبوسهای تولیدی به دو عامل "تولید و خدمات" و "سرویس و نگهداری" وابسته است، اظهارداشت: تصویر سازی فعلی جامعه از شرکت عقاب افشان اشتباه است.
وی افزود: از آنجایی که درصد قابل توجهی از اتوبوسهای بین شهری کشور به اسکانیا اختصاص دارد بنابر این با توجه به تعداد اتوبوسهای این شرکت، می توان گفت که تعداد سوانح پدیدآمده طبیعی بوده است.
سخنگوی شرکت اسکانیا با بیان اینکه همکاری با عقاب افشان از 15 سال قبل آغاز و در چند سال اخیر، ایران به بزرگترین تولیدکننده اتوبوس تحت نظر اسکانیا در سراسر جهان تبدیل شده است، اضافه کرد: دو خصیصه شامل "قدیمی ترین اتوبوس ساز کشور" و "صادرکننده توانمند" به عنوان مهمترین دلایل انتخاب این شرکت ایرانی از سوی اسکانیا بوده است.
دنیلسون برای توجیه حوادث بالای این اتوبوس ها گفت: حداکثر سرعت مجاز اتوبوس در اروپا 90کیلومتر در ساعت است و مدت زمان تردد استاندارد اتوبوس در جاده ها سالانه 200 تا 220 هزار کیلومتر می باشد در حالیکه متاسفانه شاهد هیچ گونه محدودیت سرعت برای تردد اتوبوس در ایران و همچنین نظارت برای تردد بیش از 220 هزار کیلومتر در سال نیستیم!
وی در ادامه ادعاهای خود همچنین بسیاری از تصادفات را ناشی از رانندگی بسیار بد رانندگان ایرانی دانست و تاکید کرد: باید بگویم مشاهده کردیم بسیاری از مسائل مرتبط با کیفیت و امنیت اتوبوس های تولیدی اسکانیا پس از خروج خودرو از کارخانه تغییر کرده و تغییرات غیر مجاز روی خودرو انجام شده است.
دنیلسون، در همین زمینه به افزودن باک اضافه، تعمیرات خارج از شبکه نمایندگیهای عقاب افشان و دستکاریهای خارج از محدوده کارخانه اشاره و بیان کرد: مقامات مسئول ایرانی می توانند با بهینه سازی شرایط رانندگی در کشور موضوعات و مسائل مطروحه را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهند تا شاهد برخی سوانح نباشیم.
سخنگوی شرکت اسکانیا در ادامه از موظف شدن نماینده این شرکت در ایران برای بازبینی مجدد اتوبوس های اسکانیا بدون دریافت هزینه خبر داد و افزود: این حرکت و تصمیم به منظور همکاری با پلیس ایران و آگاهی از شرایط فعلی اتوبوس های اسکانیا صورت خواهد گرفت.
وی گفت: به رغم اتفاقات چند وقت اخیر و با توجه به اینکه سال گذشته افزون بر 18 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، تنها 1.2 درصد از این آمار به دلیل تصادفات اتوبوس بوده، در حالیکه 70 درصد حمل و نقل مسافر در ایران به وسیله اتوبوس انجام می شود.
دنیلسون در تلاش برای پیوندن زدن تحریم ها به سطح بالای حوادث محصولات تولیدی شرکت خود از دشواری شرایط اقتصادی و افزایش هزینه های جاری و تحت فشار قرار گرفتن مصرف کنندگان سخن گفت و افزود: با توجه به موارد مطروحه تعداد زیادی از رانندگان اتوبوس دوره های سرویس و نگهداری خود را برای اینکه هزینه های کمتری متحمل شوند به تاخیر انداخته اند!
وی با بیان اینکه شرکت اسکانیا در سال 1981 تاسیس شده است و در بیشتر از 100 کشور جهان فعالیت دارد، متذکر شد: اسکانیا اتوبوسهای کامل شامل اتاق و شاسی می سازد که این تولیدات در شرکت های طرف قرارداد و سازنده بدنه و اتاق تکمیل و عرضه می شود.
سخنگوی شرکت اسکانیا در پایان با تاکید دوباره بر اینکه اتوبوس های عقاب افشان تمام الزامات اسکانیا را برآورده می کند به طوریکه تمام تولیدات این شرکت قابلیت صدور به کشورهای اروپایی را دارد، خاطرنشان کرد: به تازگی موضوعی مبنی بر جدایی اسکانیا از عقاب مطرح شده است که باید بگویم کاملا اشتباه است چراکه ما به نماینده خود در ایران اطمینان کامل داریم.