به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، چندی پیش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» طی گزارشی با عنوان «بنزین وارداتی با استاندارد نامعلوم و مواد سمی فراوان» اسنادی را منتشر کرد که نشان از ابهامات موجود از آنالیز بنزینهای وارداتی داشت.
بر اساس این اسناد که مربوط به آنالیز بنزین در کشور مبدا توسط شرکت بازرسی بینالمللی SGS میباشد، به وضوح مشخص شده بود که بنزینهایی که وارد کشور شدهاند حاوی ترکیبات سمی و خطرناکی همچون MMT و فروسین( Forrocene) میباشند.
MMT یا متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل، یک اکتان افزای حاوی منگنز و با ترکیبات فسفری و گوگردی میباشد و در افزایش آلایندگی بویژه در کلانشهرها تاثیرگذار است.
استفاده از این ماده شیمیایی و خطرناک توسط پژوهشگاه صنعت نفت ممنوع و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نیز بارها استفاده از این ماده سمی را در بنزین تکذیب کردند؛ این ماده سالیان متمادی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار نمیگیرد و حتی اتحادیه اروپا نیز استفاده از این ماده سمی را ممنوع اعلام کرده است.
همچنین این بنزینها علاوه بر دارا بودن شرایط بالا یعنی استفاده از فروسین و ام ام تی، از نفتای سبک نیز استفاده شده بود که موجب شد تا بخارات بنزین بشدت بالا رود.
MMT در بنزین یورو 4 وارداتی وجود ندارد؟؟
با وجود تمامی این اسناد رسمی، کاظمی، معاون وزیر نفت در گفتگو با یکی از رسانهها با اشاره به ارایه تفسیرهای نادرست از اسناد منتشره توسط برخی رسانه ها، اظهار داشت: ماده اکتان افزای که در بنزین استفاده میشود MTBE است و نه MMT که تهدیدی برای سلامتی مردم به شمار نرفته و عامل سرطان زا به شمار نمی رود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی با بیان اینکه مشکل MTBE این است که در منابع و مخازن آبی پایداری دارد و باعث تغییر طعم و بوی منابع آبی می شود، خاطرنشان کرد: حتی در کشورهای اروپایی به طور گسترده از ام.تی.بی.ای استفاده میشود.
کاظمی در خصوص وجود ماده اکتان افزایMMT در بنزین وارداتی نیز گفت: در بنزین یورو 4 وارداتی این ماده وجود ندارد و در صورت مشاهده محموله بنزین عودت داده میشود.
وی افزود: در بنزینی که در هشت سال گذشته وارد کشور شده بعضاً این ماده وجود داشته، اما از اردیبهشت ماه سال جاری و با تأکید بر واردات بنزین یورو 4 دیگر از ماده اکتان افزایMMT خبری نخواهد بود.
کاظمی خاطرنشان کرد: اساساً وجود و مصرف هرگونه ماده اکتان افزا که دارای فلزات سنگین مانند منگنز، سرب، آهن و غیره مانند MMT باشد، در بنزین تولید داخلی و وارداتی ممنوع است.
نکته جالب توجه از نشانگر تناقضات موجود در صحبتهای مدیران نفتی است این است که پیش از این توسط خود ایشان در رسانهها اعلام شده بود که واردات بنزین ابتدای سال جاری به این دلیل متوقف شده است که ار ابتدای سال جاری هیچ بنزینی با استاندارد یورو 4 وارد کشور نشده است و بر اساس آنالیزها نیز مشخص شد استاندارد این بنزینها حتی از یورو 2 نیز پایین است.
بر اساس آنالیز شرکت بازرسی بینالمللی SGS، محمولهای که 12فروردین یعنی 1/4/2014 به کشور وارد شده است حاوی 520 پی.پی.ام، MMT است.
در محموله بعدی که 16 فرودین، معادل 5/4/2014 توسط ایران خریداری، و قبل از بارگیری در کشتی CHAMTANG نمونهای از آن توسط شرکت بازرسی بینالمللی SGS گرفته شد که نتایج زیر را دربرداشت که نشان از وجود 700 واحد فروسین در این بنزین دارد.
در19 فروردین ماه، معادل 8/4/2014 بار دیگر این موضوع تکرار شد. بر اساس آنالیز شرکت SGS از این محموله که توسط کشتی ALORS حمل شده است، مشخص میشود به میزان 210 پی پی ام ماده MMT در این بنزین موجود بوده است.
در 31 فروردین ماه یعنی 20/4/2014 نیز بار دیگر بنزینی توسط کشتی CHAMTANG به کشور وارد شد. این بنزین علاوه بر دارا بودن شرایط بالا یعنی استفاده از فروسین و ام ام تی، از نفتای سبک نیز استفاده شده بود که موجب شد تا بخارات بنزین بشدت بالا رود.
محموله 14 اردیبهشتماه یعنی 4/5/2014 نیز که وارد شده است بر اساس اسناد حاوی 100 پی.پی.ام MMT است.
به راستی با وجود تمام این مستندات که به خوبی نشان میدهد بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نبوده، بلکه حتی استانداردهایی پایینتر از یورو 2 داشته، پس با توجه به چه مستنداتی سازمان محیط زیست بنزین تولید پتروشیمیها را آلوده تشخیص داد و واردات بنزین را باصرفه خواند؟ صرفه اقتصادی واردات این محصول که این چنین بیکیفیت و سمی است، به جیب چه کسانی میرفت که این چنین در مقابل منتقدان میایستادند و از واردات بنزین دفاع میکردند؟!
خوب چي ميشد به جاي اين همه هزينه براي واردات بنزين به بهبود بنزين داخلي کمک مي کرديد
تمام بحث واردات و بنزين و اين حرفها فقط يه بازي سياسي بود...
فقط بچسبين به سودي که از واردات ميبرن!!!