به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس محمد سالاری گفت: بودجه سال 93 شهرداری تهران که در واقع برشی از برنامه 5 ساله دوم شهر تهران است، خوب بسته شد ولی ایدهآل نبود و تا این جای کار، تهیه و تدوین این برنامه، واقع بینانه، کمّی، سنجشپذیر و زماندار به نظر می رسد.
وی با اعلام این که مهمترین اولویت شوراها، نظارت بر سطوح برنامه ریزی و بودجه بندی و نیز انجام نظارتهای میدانی است، تأکید کرد: امسال سال اول اجرای برنامه 5 ساله دوم شهر تهران است و شورای شهر با نظارت بر شهرداری تهران نه تنها نمیخواهد مچگیری کند، بلکه میخواهد از مدیریت شهری حمایت کند.
مهندس سالاری با تأکید بر لزوم تحقق مدیریت واحد شهری، اظهار کرد: هنوز ادارات آب، برق، گاز و مخابرات، پلیس راهور و آموزش و پرورش زیر مجموعه شهرداری قرار نگرفتهاند، در صورتی که برای تحقق مدیریت شهری یکپارچه، تصدی شهر و تصدی¬گری امور شهری همچون کشورهای توسعه یافته جهان باید بر عهده شهردار باشد.
وی با اشاره به این که فرصت تعامل موجود بین مدیریت شهری، شورای شهر، مجلس و دولت، مهمترین فرصت تاریخی برای تحقق اصل 7 قانون اساسی و مدیریت واحد شهری است، تصریح کرد: اگر مدیریت شهری یکپارچه در این فرصت محقق نشود، دیگر قابل تحقق نخواهد بود.
وی با بیان این که اگر قرار است مسائل و مشکلات تهران با توجه به پیچیدگیهای موجود حل و فصل شود، باید چالشهایی که با آن¬ها روبه¬رو هستیم به دغدغه مسؤلان تبدیل شود، اضافه کرد: اگر این طور نشود، عملاً مسائل و مشکلات برطرف نمیشوند.
مهندس سالاری با تأکید بر این که موضوع آلودگی هوای تهران دغدغهای ملی است، اظهار کرد: البته طرحهایی مانند انتقال پایتخت اساساً از پیش شکست خورده و انجام نشدنیاند اما همین که مشکلات تهران از جمله مشکل آلودگی هوا در سطوح دولت و مجلس مطرح و به تشکیل کارگروهی در دولت برای حل مشکلات تهران منجر شده، اتفاق مبارکی محسوب می¬شود.
وی با اشاره به این که اگر موضوعی به دغدغه تبدیل شود، به دنبال آن بودجهاش نیز تأمین میشود، تصریح کرد: وزیر نفت به شورای شهر آمدند و گفتند با توصیه رییس جمهور و تصویب مجلس شورای اسلامی، مبلغ ناشی از صرفهجویی مصرف سوخت که به جیب دولت میرود، به شهرداری¬ها پرداخت خواهد شد.
وی با بیان این که واقعیت این است که شهر تهران در 100 سال گذشته به صورت ناهنجاری توسعه یافته، اضافه کرد: رفع کامل مشکل ترافیک تهران امکانپذیر نیست، چرا که نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرهای بزرگ جهان هم ترافیک وجود دارد و تولید خودرو و توسعه استفاده از این وسیله، نه تنها مشکل تهران بلکه معضل همه کلان شهرهای دنیاست.
مهندس سالاری با تأکید بر این که نقطه اوج مشکلات تهران مشکل ترافیک است، اظهار کرد: به همین خاطر مجلس و دولت نیز دغدغه ترافیک تهران را دارند و بنا بر اعلام وزیر نفت، رییس جمهور گفتهاند اگر لازم باشد بهترین اتوبوس¬ها را برای شهر تهران وارد میکنیم.
وی با اشاره به این که با ریلگذاری مسیر تعامل مدیریت شهری با مجلس و دولت از سوی شورای شهر، انتظار داریم در برنامه 5 ساله دوم شهر تهران، 150 کیلومتر متروی جدید و در نهایت 700 کیلومتر مترو در تهران ایجاد شود، تصریح کرد: در خصوص مشکل ترافیک تهران نمیتوان مدیریت شهری را مقصر دانست، چنانچه در حوزه شبکه معابر، تهران از برنامه جلوتر هم هست.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در پایان با بیان این که در زمینه سخت افزاری، شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده، خاطرنشان کرد: تا جایی که امکان¬پذیر است باید نسبت به توسعه مترو در تهران اقدام کنیم.