یک فعال حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر فارغ از بحثهای بنزین داخلی و وارداتی، مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا آن است که دولت وابستگی مردم را به استفاده از بنزین کاهش دهد که این کار با گسترش حمل و نقل عمومی باید انجام شود.
آخانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص بحثهای این روزها در ارتباط با سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی و عدم کیفیت بنزینهای وارداتی گفت: متاسفانه این موضوع در حال حاضر در جامعه ما به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و از منظر سیاسی در ارتباط با آن صحبت میشود، در حالی که باید سازمان محیط زیست که این موضوع را اعلام کرده و مخالفان آن به صورت علمی و شفاف صحبت کنند و حتی در رسانهها به مناظره بنشینند.
به گفته این فعال محیط زیست سلامت مردم نباید قربانی بازیهای سیاسی شود، گفت: مخالفان و موافقان باید توجه داشته باشند اگر بنزین آلوده در خودروها استفاده شود نهایتاً این خود آنان و فرزندانشان هستند که قربانی میشوند، بنابراین شرط عقل است که برای حفظ سلامت، همگی با هم تعامل داشته باشند.
وی افزود: سیاسی شدن این موضوع، بیش از این، به صلاح کشور نیست و باید از آن پرهیز کرد؛ تا بتوانیم این مسأله را به صورت علمی مرتفع کنیم و نگذاریم سلامت مردم قربانی این درگیریها شود.
آخانی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر هیچ یک از ادعاها توسط من و شما قابل اثبات نیست و باید کارشناسان و متخصصان در کنار مسئولان به صورت شفاف و با اعداد و ارقام، صحت و سقم مطالبشان را تصحیح کنند.
این فعال حوزه محیط زیست در خصوص اینکه بنزین پتروشیمی تولید داخل در تهران توزیع نشده است، تصریح کرد: اخبارهای رسیده از منابع مختلف نشان میداد در زمان اوج آلودگی هوا بنزین پتروشیمیهای تولید داخل در تهران مصرف میشده که این موضوع، گفته رئیس مجلس شورای اسلامی است که قابل تأیید است.
وی در ادامه در ارتباط با عدم کیفیت بنزینهای وارداتی اذعان داشت: واقعیتی که باید آن را پذیرفت، آن است که کشور ما در حال حاضر در تحریم است و دولت نمیتواند مانور خاصی داشته باشد و از پالایشگاه های خوب که استانداردهای بالا را رعایت می کنند بنزین وارد کند؛ در واقع همین موضوع نیز زمانی باعث شد ما به تولید بنزین توسط پتروشیمیهای داخل روی بیاوریم.
آخانی اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین راهکار آن است که دولت وابستگی مردم را به استفاده از بنزین کاهش دهد که این کار با گسترش حمل و نقل عمومی باید انجام شود؛ در واقع در کشور ما باید مترو، اتوبوسهای برقی و قطار برقی بین شهری گشایش پیدا کند.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: بنزین چه تولید داخل و چه وارداتی و با هر میزان استاندارد، باز هم آلاینده است و ما باید به این سمت پیش برویم که مصرف آن را کاهش دهیم؛ حتی نمایندگان مجلس میتوانند از ساخت جادهها و اتوبانها بیش از این ممانعت کنند و بودجههای آن را برای افزایش حمل و نقل عمومی، بویژه مترو هزینه کنند.