به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، گذشت 30 روز از هجوم ددمنشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اتاق فکر حزب دمکرات آمریکا را بر آن داشت تا در یادداشتی، جنایات اسرائیل را محکوم کرده و خواستار رفع بی قید و شرط حصر غزه شود.
در این مطلب که به قلم مایسا جالبوت، سارا درایدن و کوین واتکینز به رشته تحریر درآمده، میخوانیم: هفته گذشته بود که ارتش اسرائیل با حمله به مدرسه دخترانه جبلیا در شمال غزه، تعدادی از شهروندان فلسطینی را به کام مرگ فرستاد. پس از آن، بمباران مدارس در رفح و بیت هامون نیز بیش از صد کودک و نوجوان را به خاک و خون کشید.
بر اساس گزارش کمیسر آژانس کار و امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، در طول یک ماه گذشته، مدارس وابسته به سازمان ملل 6 بار مورد حمله مستقیم رژیم اسرائیل قرار گرفته است. وی این اقدامات را توهین به جامعه بینالملل و فصاحتی جهانی نامید. نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان نیز در واکنش به این جنایات گفت: هیچ محل امنی برای کودکان غزه باقی نمانده است.
وقایع اخیر، تنها بخشی از فجایع موجود در غزه بوده و میباید محاصره هفت ساله و آسیبهای روانی چند ده ساله وارده بر فلسطینیان را نیز بر آن افزود. آخرین گزارش سازمان ملل نشان میدهد، از آغاز هجوم نظامی اسرائیل، دست کم 138 مدرسه بمباران و تخریب شده است.
حدود 330 کودک کشته و 2000 تن زخمی شدهاند. بیش از 250 هزار فلسطینی آواره شدهاند که بدنبال سرپناهی در مدارس سازمان ملل یا دولتی هستند. در حالی که در جنگ هشت روزه، 11 دانش آموز و 4 معلم کشته و 300 دانش آموز زخمی شدند. در جنگ 22 روزه غزه، 250 دانشآموز و 15 معلم کشته و 856 محصل و 19 معلم مجروح شدند.
از سوی دیگر، محاصره هفت ساله غزه نظام آموزشی را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است. محدودیت در تامین ابزارها و لوازم مورد نیاز آموزش از جمله کتاب، میز و صندلی و نوشت افزار از جمله این مشکلات است. کارشنکنی اسرائیل در ورود سوخت و انرژی به نوار غزه، 95 درصد از مدارس را با کمبود برق روبرو کرده است. فقر و فقدان آینده روشن تحصیلی که از حصر غزه ناشی می شود، توان و علاقه آموزشی کودکان و نوجوانان را کاهش داده است.
ممانعت مقامات اسرائیل و مصر از ورود مواد غذایی، بروز کم خونی در اکثریت دانش آموزان را سبب شده است. اغلب دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج را دارند، امکان مهاجرت به کرانه باختری را نیز نمییابند. بنابراین، سالانه صدها دانشجو از امکان تحصیل خارج از مزرهای غزه محروم میگردند. این عوامل سبب شده است که یک چهارم دانشجویان نسبت به آینده خود دید روشنی نداشته باشند.
تاثیرات روحی روانی حاصل از تهاجم نظامی اسرائیل، حصر و اشغال بی پایان، غیرقابل انکار است. گزارش یونسکو نشان میدهد، تاثیرات جنگ 2008، سبب شده 76.8 درصد از دانش آموزان مقاطع مختلف افت تحصیلی مشهودی را تجربه کنند. افزایش اضطراب، تنش، ترس و مشکلات یادگیری از اثرات روانی جنگ اسرائیل با فلسطینیان است.
با وجود معضلات عدیده فعلی، آیا محکومیت زبانی این جنایات کافی است؟ قطعاً پاسخ منفی خواهد بود. برای رهایی کودکان فلسطین از شرایط موجود حداقل 5 اقدام فوری نیاز است:
2. به کارگیری دستورالعمل نوین برای حمایت از آموزش در جنگ. جامعه بینالملل باید عمل به چاچوب مشخصی را که حمایت کامل از نظام آموزشی در روزهای جنگ را محقق کند، را در دستور کار قرار دهد.
3. پایان حصر غزه. تمامی کشورها میباید در جهت پایان دادن به محاصره غزه اقدام نمایند. بدون رفع حصر از غزه، کودکان و نوجوانان فلسطینی از حقوق اولیه انسانی بیبهره خواهند بود.
4. حمایت از منابع آموزشی. بشردوستان جهان، تمامی تلاش خود را برای تامین مواد آموزشی برای تجهیر مدارس و مراکز آموزشی غزه به کار گیرند.
5. رسیدگی به مشکلات روانی موجود. سازمانهای بینالمللی باید در حمایت از مراکز رسیدگی به مشکلات روحی و روانی دانش آموزان و معلمان، از کوچکترین اقدام دریغ نکنند.
موارد فوق، حداقل ملزوماتی است که قوانین بین المللی و حقوقی برای انسان ها در نظر گرفته و بهبود وضعیت کودکان فلسطینی را فراهم خواهد کرد.