تردد انواع ماشینهای لوکس و گرانقیمت در سطح کشور به ویژه خیابانهای شمال تهران به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده است که بدون نگاه به آمارهای مربوط به واردات خودرو میتوان اذعان داشت واردات خودرو در ماههای اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، کشور در حالی سالهای اخیر را با افزایش شدید تحریمها در کالاهای اساسی همچون دارو و غذا دست و پنجه نرم میکند که روز به روز به آمار ورود خودروهای لوکس و گرانقیمت افزوده میشود و انگار در این مقوله دیگر خبری از تحریم و محدودیت چه در داخل کشور و چه ر خارج از مرزها به چشم نمیخورد.
رشد ۱۶۸ درصدی واردات خودرو در 5 ماهه نخست سال 93
بر اساس آمار گمرک در ۴ ماه نخست سال جاری ۳۴ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به وزن ۵۱ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۶۳ تن وارد کشور شده است.
واردات خودرو از لحاظ ارزش ۶۸۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۳۰۰ دلار برآورد شده است.
بر این اساس مقایسه آمار ۴ ماهه ۹۳ با مدت مشابه سال قبل نشان میدهد،واردات خودرو از لحاظ تعداد ۱۶۸ درصد و نیز از لحاظ ارزش دلاری ۱۵۴ درصد رشد داشته است.
در ۴ ماه سال ۹۲ تعداد ۱۲ هزار و ۷۴۴ خودرو به ارزش ۲۶۹ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۰۸ دلار وارد کشور شده بود.
همچنین ۳ ماه نخست سال جاری تعداد ۲۳ هزار و ۲۴۲ خودرو سواری به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.
این آمارها نشان میدهد، در تیر ماه ۹۳ بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰ خودرو نسبت به خرداد ماه همین سال وارد کشور شده است.
البته دیگر نیازی به رجوع کردن به این آمارها نیز وجود ندارد چرا که در حال حاضر این یک واقعیت است که تردد ماشینهای لوکس و آنچنانی که تاکنون چشمهایمان عادت به دیدنشان نداشت، در سطح کشور به ویژه خیابانهای بالای شهر تهران آنچنان زیاد شده است که این به سادگی و بدون نگاه انداختن به آمار رشد واردات خودرو را تائید میکند. کافی است مدت کوتاهی در ترافیک شبگردیهای خیابانهای شمال شهر تهران بمانید تا از دیدن ماشینهای عجیبی که قبل از این اسم و عکسشان را فقط در اینترنت دیدهاید، نهایت استفاده را بنمایید.
علي عليلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به افزایش واردات خودروهای لوکس به کشور گفت: با توجه به اینکه در این سالها کشورمان با مشکلات ناشی از اختصاص ارز به کالاهای اساسی و دارو روبرو بوده است، جای تاسف دارد که ارز به چنين كالاهاي تشريفاتي كه فقط مخصوص قشر مرفه است.
وی افزود: چطور در زمانی که راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرستانها به دلیل نداشتن ارز کافی با مشکل مواجه شدهاند، این خودروها به سادکی از گمرک ترخیص میشوند و ثبت سفارش خودرویی همانند پورشه به سادگی انجام میشود؟
جالب آنجاست که قسمتی زیادی از حجم این واردات را خودروهای بالای 2500 سیسی تشکیل میدهند. خودروهایی که سالها پیش وارداتشان ممنوع شد و در حال حاضر نیز ممنوع است. این موضوع به گونهای است که نمایندگیهای اصلی برندهای مطرح دنیا که خودروهای با امکانات بالا و به اصطلاح لوکس عرضه میکنند، خودرو با حجم موتور بیش از 2500CC حتی در صورت تقاضای مشتری ارائه نمیکنند. اما این خودروها به هر صورتی که هست توسط آقازادهها وارد ممکلت شده و زیر پای بچه پولدارها قرار گرفته است.
همانطور که میدانید واردات خودرو مانند دیگر کالاها نیست که نیاز به مجوز نداشته باشد بلکه برای واردات هر خودرویی باید تمام مراحل قانونی واردات انجام گرفته تا سند و پلاک مخصوص خودرو صادر شود.
اما آنچه شاهد آن هستیم تردد خودروهایی با پلاک ملی در سطح کشور است. خودروهایی که به گفته یکی از نمایشگاهداران به صورت قانونی و پلاک شده با سند دست اول به مشتری ارائه میشوند و اگر مشتری خودروی دیگری مد نظر داشته باشد میتواند از کشور مادر یا امارات آن را خرید کند تا برخی افزاد خاص و به احتمال زیاد آقازاده آن را به صورت قانونی به کشور وارد کند.
این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشورمان ایران در سالهای اخیر، همواره شاهد تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله اقتصاد مقاومتی هستیم.
ایشان همواره در بیانات خود تاکید فراوانی بر تولید ملی و ضرورت حمایت همه جانبه از این موضوع فرمودند و راهبرد اقتصاد مقاومتی را علاج عبور از مشکلات فعلی اقتصادی و قرار گرفتن کشور در جاده پیشرفت و توسعه دانستند.
همچنین چهارشنبه گذشته رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیات دولت، با تاکید بر اینکه موضوع واردات، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، تاکید کرده بودند: دولت باید درخصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی سختگیری بیشتری انجام دهد و اعمال قدرت کند.
اما با وجود تاکیدات فراوان بر مبحث اقصاد مقاومتی آن هم در یک کشور اسلامی، برخی از افراد متمول یا به قول معروف نوکیسهها صرفه اقتصادی برایشان مطرح نیست و با وجود دوبرابر شدن تعرفه این کالاها باز هم مبادرت به واردات این قسم اقلام غیر ضروری میکنند. کالاهایی که هیچگونه تناسبی با سبک زندگی ایرانی- اسلامی نداشته و حتی با مبناهای مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز در مغایرت کامل میباشند و علاوه بر صرف هزینه و خروج مقادیر زیادی ارز از کشور، به طور روانی نیز اثری سوء نسبت به تغییر سبک زندگی و عملیاتی کردن راهبرد اقتصاد مقاومتی در جامعه میگذارد.
رئيس ديوان عدالت اداری: ورود خودروهای گران قیمت و چندميليارد تومانی به کشور، شایسته نظام اسلامي و اقتصاد مقاومتی نیست
حجتالاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظری، درجلسه دهم شهريورماه هيات عمومی ديوان با اشاره به همین موضوع گفت: آنچه در ارتباط با ورود خودروهای گران قیمت و چندميليارد تومانی به کشور از رسانهها منتشر میشود، شایسته نظام اسلامي و اقتصاد مقاومتی نیست.
وي افزود: در كشوری كه هنوز در آن برخي نيازمند حداقلها هستند و تا اين اندازه مشكلات اقتصادي در كشور وجود دارد، عدهای چنان گرفتار تجملات دنيا شدهاند كه خودروهای چندميليارد تومانی وارد میكنند، خودروهايی كه حتی سازندگانشان نيز از آن استفاده نمیكنند.
رئيس ديوان عدالت اداری به واريز سخاوتمندانه دلارهای كشور به جيب اروپاييان اشاره كرد و ادامه داد: در حالی که برای ورود دلار حاصل از فروش نفت به کشور با مشکلات و محدودیتهای عدیدهای از سوی غرب مواجهیم، عدهای سخاوتمندانه ميليونها دلار را در دامن اروپايیها میريزند و لوكسترين وسايل از جمله خودرو به كشور وارد میكنند.
وی اظهار داشت: البته ما منكر آرامش و فراهم كردن اسباب آسايش توسط مردم نيستيم و اسلام نيز بر اين موضوع تاكيد دارد ولی اسراف و تبذير و زيادهروی نيز در اسلام محكوم است.
حجتالاسلام والمسلمين منتظری با اشاره به اينكه با اين رفتارها از اسلام فاصله گرفتهايم، تصريح كرد: ما كه داعيه اسلامی بودن و اتصال به قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را داريم، بايد با افتخار اين وابستگی را حفظ كنيم و به تذكرات و فرامين آن نيز پايبند باشيم. وی همچنین رشد بیضابطه واسطهگری را يكي از دلايل ثروتاندوزی نامشروع و انباشت آن دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال در حالی كه كشاورزان ما با رنجی كه میكشند، محصولات خود را با كمترين قيمت میفروشند، محصولات با چندين برابر قيمت به دست مصرفكننده میرسد و سود اصلی به جيب دلال و واسطه میرود.
اما مسئلهای که بیش از همه ذهن را مورد آزار قرار میدهد این است که چرا در زمانی که دائما صحبت از تحریمها میشود و کشور از ورود بسیاری از کالاهای ضروری همچون تجهیزات مهندسی و هستهای، قطعات هواپیما و خودرو، دارو و بسیاری از اقلام که نیاز ویژه به آنها در درون مرزهای کشور احساس میشود، محروم شده اما خودروهای چند میلیاردی به این سادگی از مرزها عبور کرده و وارد کشور میشوند؟ چرا مقامات امریکایی و اروپایی این کالاها را مورد تحریم قرار نمیدهند؟
نادر قاضیپور، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز میگوید: باید واردات خودرو محدود شود و خودروسازان داخلی با کاهش قیمت و ارتقای کیفیت با خودروسازان خارجی رقابت کنند. در اوضاع رکودی اقتصاد امروز کشور ، این پول ها را میتوان به زخم تولید داخل زد.
پر واضح است که هدف اصلی دشمنان ایران و اسلام در زمانهای که شاید دیگر جنگ نظامی کارساز نباشد، حملات فرهنگی و روانی بر کشورهایی همچون ایران است چرا که با وارد شدن کالاهای لوکس درون زندگی مردم، به سادگی سبک زندگی در آن کشور عوض شده و راه برای ورود تفکرات و اندیشههای بیگانگان فراهم خواهد آمد.
اینگونه است که دیگر صرف هزینههای توپ و گلوله به صفر رسیده، ارز از کشور خارج میشود و اندیشههای غربی جایگزین تفکرات مذهبی مسلمانان خواهد شد. یعنی یک چوب دو سر طلا برای دشمنان ایران و اسلام.
در این برهه زمانی این سوال پیش میآید که در شرایط دشوار اقتصادی و با وجود محدودیتهای شدید وارداتی از سوی دولت و البته مهمتر از آن تحریمهای وضع شده، چه کسانی میتواند دست به واردات انبوه خودروهای لوکس بزنند؟ این گزارشات در حالی است که نظام ارزی کشور به شدت محتاج ارز برای تامین نیازهای واقعی مردم است و کمبود ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی به گرانیها و نوسان قیمت گسترده منتهی شده است.
چون آقایون به فکر پایین آوردن قیمت خودرو نیستن و فقط به فکر پر کردن جیب هاشون هستن
طرف پولش نمیرسه یه پراید بخره ، اون وقت...
یعنی گور بابای قشر متوسط و پایین و البته حتی کمی بالاتر از متوسط !!!
با سلام و خسته نباشيد با اين وضع كيفيت و قيمت توليدات داخلي ما كه نميتونيم ماشين در حد متوسط و حتي زير استاندارد جهاني سوار بشيم و هرچي واردات خودرو سخت تر بشه خيال مونتاژ كنند(توليد كننده)راحت تر ميشه تا توليدات بي كيفيت خودشون رو با چند برابر قيمت به ما بفروشن يعني واقعا مديريت و نظارت جاش خاليه
محمد
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
همت بسه!!!. 30-40 ساله صنعت خودرو سازی داریم. 5 سال هم پیش نیومدیم.
تا کی باید ضرر سوء مدیریت بدیم؟ خدا وکیلی تا کی؟
از اون طرف هم که واردات رو آزاد کردن. یه عده به اصطلاح روشن فکر خوش خیال فکر کردن اینطوری ناوگان حمل و نقلمون با کیفیت تر و استاندارد میشه!! که کاملا اشتباهه!
چقدر ارز واسه وارد کردن این ماشینای لوکس باید خارج بشه؟ متن بالا خوب به همه جوانب این مسئله اشاره کرده.
شاید بد نباشه این تولید بی کیفیت و زیان ده رو از این طرف متوقف کنن و واردات خودرو لوکس رو هم همینطور. به جاش ماشینایی کم مصرف و ارزون قیمت رو با تعرفه پایین تر مجاز کنن.
اینه راه حل خروج از این مشکل.و لا غیر. عمرا هم عملی بشه
شما هی محدود کنید عطش مردم برای خرید این خودر ها بیشتر میشه با محدودیت هیچی درست نمیشه ..مردم فقط خودشون باید تصمیم بگیرن اگه برای اقتصاد ضرر داره شما آگاه کنید به زبون عامیانه به مردم بگید اگه بخوان نمیخرن .بابا مردم چطور بگن دلشون ماشین خوب میخواد چطوری بگن شما بفهمید .
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
طرف پولش نمیرسه یه پراید بخره ، اون وقت...
یعنی گور بابای قشر متوسط و پایین و البته حتی کمی بالاتر از متوسط !!!
تا کی باید ضرر سوء مدیریت بدیم؟ خدا وکیلی تا کی؟
از اون طرف هم که واردات رو آزاد کردن. یه عده به اصطلاح روشن فکر خوش خیال فکر کردن اینطوری ناوگان حمل و نقلمون با کیفیت تر و استاندارد میشه!! که کاملا اشتباهه!
چقدر ارز واسه وارد کردن این ماشینای لوکس باید خارج بشه؟ متن بالا خوب به همه جوانب این مسئله اشاره کرده.
شاید بد نباشه این تولید بی کیفیت و زیان ده رو از این طرف متوقف کنن و واردات خودرو لوکس رو هم همینطور. به جاش ماشینایی کم مصرف و ارزون قیمت رو با تعرفه پایین تر مجاز کنن.
اینه راه حل خروج از این مشکل.و لا غیر. عمرا هم عملی بشه
قیمت پرایدم بیارن پایین درست میشه!
برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و عدالت اجتماعی،
واردات را رها کنید .
از جولان معیوب سازان، گران فروش داخلی، جلوگیری کنید