به گزارش خبرنگار دولت "خبرگزاری دانشجو"، بیستمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها با شعار "آزادی مسئولانه" از ۱۷ تا ۲۳ آبان در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار شد و این در حالی بود نمایشگاه امسال بعد از وقفع یکساله یکروز زودتر از زمان قبلی اعلام شده، شروع و به اتمام رسید.
برای حضور رسانهها در نمایشگاه امسال، یک پیشثبتنام انجام شد و بر اساس آن برآوردهایی از تعداد رسانههای متقاضی بدست آمد که با توجه به فضای شبستان و شیوهنامهها و دستورالعملهای مربوط به حضور رسانهها در نمایشگاه، با مشارکت شورای هماهنگی تشکلهای مدیریتی رسانهها اقدام به طراحی و برنامهریزی برای برگزاری این نمایشگاه شد.
در مجموع حدود ۵۶۰ رسانه مرحله پیشثبتنام را انجام دادند و در نهایت گروهبندیهای با عناوین مختلف به دست آمد.
با برگزاری نشست حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شد که ثبت نام قطعی و جانمایی براساس گروه بندی از روز سه شنبه ۶ آبان شروع میشود و تدابیری فراهم شده که این کار به صورت الکترونیک توسط رسانهها انجام شود و حتی در آن نشست مطرح شد که بعد از اتمام این مرحله، برای رسانههایی که به هر دلیل درخواستی برای حضور در نمایشگاه در زمان مقرر ندادهاند، سایت ثبت نام باز خواهد شد.
انتظامی حتی در این نشست مطرح کرده بود که قطعاً مواردی مانند روشن کردن بلندگو که آرامش نمایشگاه را بر هم میزند، ممنوع است و همه ما موظفیم حدود قانونی را در این خصوص رعایت کنیم طوری که موجب آزار دیگران نشود. همچنین ازدحامهایی که از حدودی خاص تجاوز کند، هدایت میشوند به سمت محلهایی که به عنوان محل برگزاری نشستهای نمایشگاه طراحی و تعبیه شده است.
اما حضور هفت روزه در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و ابراز گلایه مندی بسیاری از غرفه داران نسبت به روند برگزاری نمایشگاه بیستم ما را بر آن داشت تا با پایان رسیدن آخرین روز پای درد و دلشان بنشینیم و ضمن گفتگو در مورد جانمایی غرفهها، استقبال مردمی را هم جویا شده و در پایان انتقادات و پیشنهادات سازنده را به رشته تحریر در آوریم تا در سالهای آتی شاهد برگزاری بهتر و منسجم تری باشیم.
روابط عمومی خبرگزاری مهر اولین مخاطب ما بود.
*مهر: ضرورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در مراکر استانها/ تعرفه بالاتر و امکانات کمتر خاصیت نمایشگاه بیستم
وی در گفتگویی نسبت به جانمایی غرفهها در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها ابراز گلایه مندی کرد و با بیان این مطلب که برگزاری المپیکی برای جانمایی غرفه ها موجب ضعیف تر شدن آن شده بود، اظهار داشت: خبرگزاری مهر یک ساعت و نیم پس از باز شدن سایت برای انتخاب غرفه مراجعه کرد و همین تأخیر موجب این شد که غرفه خبرگزاری مهر در ردیف های دوم قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه تعرفه ها بسیار نسبت به سال های قبل بالاتر رفته بود، اضافه کرد: علی رغم تعرفه بالا، پذیرایی و میان وعده ها نیز از سبد نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها حذف شده بود.
وی همچنین حضور مسئولین را خوب و مناسب ارزیابی کرد و اضافه کرد: استقبال مردمی هم خوب بود و تفاوت چندانی با سال های قبل نداشت.
وی پیشنهادی را در این زمینه مطرح کرد تا شاید به گوش مسئولین برسد، ایشان عقیده داشت که بهتر است سالی دو بار در مراکز استان ها نیز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شود تا مردم تشنه فرهنگ بتوانند از آن استفاده مطلوب کنند.
*ابتکار: نمایشگاه مطبوعات به صورت جزیرهای چیده شود
در ادامه به سراغ روزنامه ابتکار رفتیم، روابط عمومی این نشریه در گفتگو با خبرنگار ما عقیده داشت جای نمایی غرفه ها به دلیل متراژ تعیین شده بسیار نامناسب بود اما سلیقه ای بودن را در این زمینه مورد استقبال قرار داد.
وی همچنین ضمن ابراز گلایه مندی نسبت به زیرساخت های بیستمین نمایشگاه مطبوعات از قبیل اینترنت و خدمات رسانی در غرفه ها، پیشنهاد داد بهتر است که مدل جانمایی غرفه ها از حالت المپیکی خارج شده و به صورت جزیره ای چیده شود.
وی در تشریح بیشتر جزیره ای بودن جانمایی غرفه ها گفت: یعنی بدین صورت که خبرگزاری ها در یک میدان مشخص، مطبوعات و نشریات متفرقه در میدان مشخص دیگری و همچنین نشریات سیاسی نیز گردهم جمع شوند تا اینگونه نظم و ترتیبی بیشتری به نمایشگاه داده شود.
وی همچنین عقیده داشت استقبال در سه روز آخر بسیار خوب بود و یکی از نکات جالب توجه در نمایشگاه بیستم عدم سیاسی بودن نمایشگاه بود چرا که پیشتر هر ساله نمایشگاه مطبوعات شاهد دعواهای سیاسی خاصی است اماپ نمایشگاه مطبوعات امسال از این امر مستثنی شده بود.
*کیهان: وقفه یکساله و عدم نو آوری در نمایشگاه بیستم/ بالاخره برای دولت نمایشگاه میزنیم یا برای مردم؟
پس از آن به سراغ کیهانی ها رفتیم، کیهانی ها برخلاف هر سال غرفه ای در ردیف های انتهای شبستان داشتند.
روابط عمومی کیهان در گفتگوی مفصل با خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: توقع داشتیم وقفه یک ساله در عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات رنگ و بوی تازه به نمایشگاه بیستم بدهد اما این در حالی است که نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری ها تکرار نمایشگاه های سال گذشته و حتی ضعیف تر از قبلی ها نیز بوده است.
وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مطبوعات هر ساله خود را بدون هیچ نوآوری تکرار می کند، اضافه کرد: بالاخره ما نمایشگاه را برای دولت می زنیم یا برای مردم و شاید هم برای مسئولان تا خود را عرضه کنند.
همچنین با تاکید بر اینکه فضای نمایشگاه مطبوعات برای عامه مردم فایده ای ندارد، یادآور شد: مسئولین دولتی تنها از کنار مردم عبور می کنند اما نمایشگاه مطبوعات باید فضای باشد تا گفت و شنود میان مسئولین و مردم شکل بگیرد.
وی همچنین ضمن ابراز گلایه مندی از معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد جهت عدم برنامه ریزی های مناسب در این زمینه در پایان پیشنهاد داد بهتر است که نمایشگاه مطبوعات را هر ماه در یک شهرستان برگزار کنیم چرا که باید بپذیریم مردم ما در هر نقطه ای از کشور حق استفاده از این نمایشگاه را خواهند داشت.
*تسنیم: مخاطب خاص داشتن ما را به انتهای سالن کشاند/ تبلیغات ضعیف برای نمایشگاه بیستم
پس از آن به سراغ غرفه برتر بیستمین نمایشگاه خبرگزاری ها و مطبوعات رفتیم؛ ابراز گلایه مندی خبرگزاری تسنیم نسبت به فضای محدود بود.
آنها عقیده داشتند ای کاش متراژهای انتخاب غرفه ها از قبل تعیین نمی شد چرا که فضایی که افراد خواهان انتخاب بودند طبق برنامه ریزی های آنها برای نمایشگاه مطبوعات تعیین نشده بود اما به هر حال قابلیت سایت اینگونه بود که فضای بیشتری را نسبت به غرفه های تعیین شده اختصاص نمی داد.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا غرفه ای مثل خبرگزاری تسنیم و فارس به انتهای سالن بسنده کرده اند، گفت: پس از ابراز گلایه مندی نسبت به این شیوه به ما گفتند خبرگزاری های مطرح مخاطب خاص خود را جذب کردند اما نشریات و مجلات مخاطب عام ندارند به همین دلیل با وجود خبرگزاری های مطرح در انتهای سالن مخاطب های عام مجبور به عبور از نشریات مجلات کم مخاطب یا بی مخاطب خواهند شد.
وی برگزاری مناظره و دعوت از چهره های خاص در این خبرگزاری را از دلایل عمده جهت بازدید علاقه مندان عنوان کرد و افزود: نمایشگاه مطبوعات باید در ارتباطات رسانه ای خلاصه شود کما اینکه عقیده دارم سطح تبلیغات برای بیستمین نمایشگاه مطبوعات بسیار ضعیف بود.
وی در انتها پیشنهاد داد انجام یک سری اقدامات جانبی از قبیل برگزاری نمایشگاه های کاریکاتور و عکس، تئاترهای خیابانی در حاشیه نمایشگاه و پخش فیلم های خاص در نمایشگاه مطبوعات می تواند انگیزه لازم را برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان فراهم سازد.
*آرمان: امسال همه چیز به هم ریخته بود/ تقسیم بندی جناحی کنند
پس از آن به سراغ روزنامه آرمان رفتیم.
با گشت و گذار می توان متوجه شد که غرفه روزنامه پرمخاطب آرمان در ردیف انتهای شبستان قرار گرفته بود، روابط عمومی روزنامه آرمان ابراز گلایه مندی بسیاری نسبت به شرایط ثبت نام داشت و عقیده داشت امسال همه چیز بد و به هم ریخته بود و حتی این امر موجب حضور بسیار کمرنگ مخاطبان نمایشگاه شده بود.
وی پیشنهاد داد خواهشمندم انتقادات را پیگیری کنید و در سال های بعد تقسیم بندی جناحی در مورد روزنامه ها و خبرگزاری ها انجام دهند.
*شانا: پول 26 متر دادیم و 18 متر تحویل گرفتیم
غرفه پایگاه اطلاع رسانی شانا از دیگر مخاطبان ما برای پرس و جو بود اما درد و دل آنها درخور خود قابل توجه بود چرا که عقیده داشتند مبلغ 26 مترغرفه را پرداخت کرده اند در حالی که 18 مترفضا را دریافت کرده اند.
*ایکنا: یک ستون شبستان سهممان شد/ کاستیهای نمایشگاه زیاد بود
به سراغ چندین غرفه در ابتدای سالن شبستان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها رفتیم و ایکنا، خبرگزاری قرآن از جمله انتخاب های ما بود.
البته که درد و دل های ایکنا هم جالب توجه بود، روابط عمومی این خبرگزاری علی رغم اینکه در ابتدای سالن قرار داشتند عقیده داشتند ما باید بین خبرگزاری ها قرار می گرفتیم اما با توجه به اینکه انتهای سالن غرفه ای پرت و نامناسب به ما می رسید تصمیم گرفتیم تا بین غرفه های دین و اندیشه جای را انتخاب کنیم کما اینکه همان ابتدای امر در ردیف های پشت و انتها بودیم اما با کش و قوس های فراوان توانستیم فضای بهتری را بگیریم که در نهایت یک ستون بزرگ سهممان شد.
وی اظهار داشت: حتی زمان تحویل غرفه نکته جالب توجه این بود که طبق پلنی که در سایت نمایشگاه ترسیم شده بود غرفه را دریافت نکردیم و برای این موضوع هم کش و قوس های فراوانی داشتیم.
وی همچنین اینترنت ضعیف، اطلاع رسانی بسیار بد، نظارت پایین را از کاستی های بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها عنوان کرد.
در ادامه اظهار داشت: ما یک خبرگزاری قرآنی هستیم و این در حالی است که هر روز بعدازظهر فلوت زنی زنده از غرفه کناری ما پخش می شود و این امر موجب پایین آمدن وجه خبرگزاری قرآنی می شود.
البته اظهارات روابط عمومی ایکنا در حالی است که پیش تر شنیده شده بود که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از ممنوعیت پخش چنین مواردی سخن گفته بود.
*رجا: امکانات محدود و اطلاع رسانی ضعیف خاصیت نمایشگاه بیستم
پس از آن به سراغ رجانیوز رفتیم.
رجانیوز از جمله غرفه های ابتدای نمایشگاه بود هر چند که آنها به گنگ بودن نقشه نمایشگاه عقیده داشتند اما انتخاب زمان بندی شده و سلیقه ای را خوب توصیف کردند اما اطلاع رسانی در مورد زمان بندی را ضعیف ارزیابی کردند.
رجانیوز هم مثل بسیاری دیگر از غرفه ها نسبت به امکانات کمتر نسبت به سال های قبل گلایه مند بودند.
*پنجره: غرفه بندی ها شفافیت نداشت
پس از آن به سراغ پنجره رفتیم.
پنجره هم هر چند که در ابتدای شبستان قرار گرفته بود اما در ردیف های منتهی به کناری غرفه ای را انتخاب کرده بودند آنها زمان بندی غیرمناسب در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها را به دلیل تقارن با تاسوعا و عاشورای حسینی عنوان کردند و همچنین عقیده داشتند غرفه بندی های امسال در سایت شفافیت لازم را برخوردار نبود.
همچنین عدم پذیرایی مناسب اینترنت با سرعت پایین و ارائه خدمات را از جمله کاستی های نمایشگاه مطبوعات بیان کردند و در پایان تاکید کردند که بی توجهی وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به نمایشگاه مطبوعات امسال کاملا بارز و مشخص بود.
*مشرق: انگار دولت علاقه ای به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نداشت
در آخر به سراغ مشرق رفتیم.
خبرگزاری مشرق ردیف اصلی و تقریبا در اواسط سالن قرار گرفته بود. در میزگردی که با دست اندرکاران این خبرگزاری داشتیم بزگترین مشکل نمایشگاه بیستم تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف عنوان شد و عقیده داشتند که اگر مشرق نیز زودتر از بقیه سایت ها و خبرگزاری ها مطلع نمی شد بدون حتم جزو جامانده ها تلقی می شد.
آنها المپیکی انتخاب کردن جانمایی غرفه ها را از جمله ضعف ترین موارد نمایشگاه عنوان کردند و عقیده داشتند انگار دولت علاقه ای به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نداشت چرا که شاید هدفی را نداشته است.
برخی از آنها عقیده داشتند تیم رسانه ای ضعیفی نمایشگاه مطبوعات امسال را مدیریت کرد چرا که اگر غیر از این بود رسانه های مطرح باید در مسیر اصلی و ابتدای سالن قرار می گرفتند.
نکته جالب توجه دیگری که مشرقی ها عنوان کردند این بود که اگر نمایشگاه مطبوعات برای مسئولان است پس چرا به زور وارد نمایشگاه و غرفه ها می شوند و اگر نمایشگاه برای مردم است پس چرا رسانه ملی به این موضوع نپرداخت.
مشرق در انتها پیشنهاد داد یک تیم تخصصی باید برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات وارد و با اولویت بندی نسبت به فعالیت رسانه ها تقسیم بندی مناسبی را در سال های بعد انجام دهند.
پای دردودل غرفه داران نشستیم و هر چند که با نگاهی به راهروهای پُر ازدحام نمایشگاه بیستم به خصوص در ساعت های پایانی که زمان نهایی برگزاری نمایشگاه بیستم بود، میتوانیم به روشنی پی ببریم که استقبال عمومی خوب بود اما باید اعتراف کنیم که نمایشگاه بیستم از برخی نقایص و ایرادها رنج میبرد و این در صحبتهای غرفه داران مشابه بود.
مواردی از قبیل جانمایی غرفهها، نحوه ثبت نام، بالارفتن تعرفهها، ناهماهنگیهای مدیریتی دردودلهای مشترکی بود که بسیاری از غرفه داران داشتند.
با این همه آنچه در قضاوت نهایی ما را بر آن میدارد نمره غیرقابل قبول نمایشگاه بیستم بودو شاید بخشی به دلیل این است که دوستانمان در معاونت مطبوعاتی نخستین تجربۀ خود در برگزاری نمایشگاه مطبوعات در دولت «تدبیر و امید» را پشت سر گذاشتند.
در پایان، ضمن عرض خسته نباشید به همکاران عزیزمان در معاونت مطبوعاتی و ستاد اجرایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریهای بیستم، امیدواریم نمایشگاه بیست و یکم برخلاف نمایشگاه امسال که با وقفه یی بیش از یک سال برگزار شد، در موعد مقرر و مهمتر از آن در سطحی به مراتب بهتر از نمایشگاه امسال برگزار گردد و نقایص موجود که به مراتب از نگاه غرفهداران در هر جناحی مطرح شد، برطرف شود.
گزارش: نیره ساری