به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست نقد و بررسی نوشتار مانیفیست اسلام در دوره پسا مدرن با حضور حجت الاسلام دکترسیدسلمان صفوی، نویسنده مانیفیست در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در این نشست دکتر صفوی با اشاره به مورد مخاطره قرار گرفتن مسائلی همچون حقوق طبیعت، همزیستی مسالمت آمیز و به چالش کشیده شدن مسائلی همچون مناسبات امروز جهان، بحران معرفتی عصر حاضر و توسعه پایدار به بیان نقطه نظرات اسلام در متون اصلی خود یعنی قرآن و روایات اهل بیت(ع) پرداخت.
صفوی با اشاره به خسارات وحشتناکی که از دوران صنعتی شدن به بعد به محیط زیست وارد شده است، افزود: انسان در اسلام حق تعارض به طبیعت را ندارد و جنبش های حامی محیط زیست در غرب فاقد مبانی فلسفی لازم برای دفاع از محیط زیست می باشند که این خلاء به نظر بنده تنها توسط مکتب اسلام پر می شود.
صفوی سپس با اشاره به جنگ و خونریزی های پی در پی در نقاط مختلف دنیا در دوره پسامدرن و لزوم همزیستی مسالمت آمیز توضیح داد: به جای آمریکایی کردن همه زندگی ها باید به پذیرش فرهنگ های متنوع تن داد.
به گونه ای که برای برآورده شدن نیازهای عصر حاضر و بدون ایجاد خطر برای نیازهای عصر آینده بتوانیم به مانیفست جامعی درباره همزیستی مسالمت آمیز برای همه مردم دنیا دسترسی پیدا کنیم.
صفوی با مطرح کردن این سئوال که آیا حکومت ها در عصر حاضر به دیالوگ اعتقاد دارند یا مونولوگ، ادامه داد: به نظر می رسد حکومت ها به مونولوگ اعتقاد دارند و ماشین های قدرت سازی حکومت ها عمدتاً اقلیت های هستند که به ظاهر برای ادامه حیات خود به روش های دیالوگی مثل دموکراسی و ایجاد پارلمان می پردازند.
این در حالی است که افتراق امری ذاتی در جهان کنونی محسوب می شود و باید از طریق گفت و گوی سازنده به تفاوت سبک ها، روش ها و فرق ها جنبه همزیستی مسالمت آمیز بدهیم.
صفوی ادامه داد: مسئله معنویت در غرب وجود ندارد و لذا به هیچ وجه اسلام با شاخص های معنوی خود در غرب وجود ندارد، اخلاق در غرب جنبه کاربردی دارد و روش زندگی فعلی آنها نمادی از ورشکستگی مدرنیته می باشد.
صفوی با اشاره به اینکه مدل زندگی آمریکایی نه برای ما و نه حتی برای خودشان سبکی ایده آل نیست، تصریح کرد: فرض کلی ما این است که اسلام در حل مشکلات بشر توانا است و در بین قرائت های مختلف از اسلام ما به سراغ قرائتی رفتیم که در آن از معنویت توأم با آزادی و عدالت سخن به میان آمده است.
صفوی در بخش پایان سخنان خود با تأکید بر ناصحیح بودن پلورالیسم دینی توضیح داد: ما به حقانیت واحد اعتقاد داریم که البته وظیفه ما تنها ابلاغ این حقانیت است در حالی که در اسلام و شیعه به هیچ عنوان حق جهاد ابتدایی نداریم و باید برای برداشت های متفاوت احترام قائل شد چون تفاوت برداشت امری ذاتی در عالم ناسوت است و دیکته کردن یک برداشت واحد عین دیکتاتوری است.