به گزارش گروه اجتماعی "خبرگزاری دانشجو"، به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار با اشاره به اینکه در حال حاضر بین 30 تا 35 میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند، اظهار داشت: آلودگی هوا علاوه بر تحمیل بیماری، هزینههای اقتصادی ناشی از درمان بیماری ها و از کار افتادگی را نیز به کشور و مردم وارد میکند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر عزم جدی دولت در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور به ویژه در کلانشهرها و دستاوردهای خوبی که در این زمینه کسب شد، تصریح کرد: اصلاح کیفیت سوخت و توزیع سوخت استاندارد،کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون، حذف بنزین پتروشیمی از جمله اقدامات بسیار خوب دولت یازدهم در این زمینه است.
اثرات اجتماعی بهبود کیفیت هوا
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بخش عمده ای از آلودگیهای فعلی هوا به ویژه در تهران به دلیل عدم خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهاست، گفت: اقدامات موثر در این زمینه که منجر به بهبود کیفیت هوا شود، بی شک اثرات اجتماعی مثبتی را نیز به همراه خواهد داشت.
ابتکار تصریح کرد: امروز بر اساس آمار و سنجش برخط و لحظهای که سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری انجام میدهند، با اطمینان اعلام میکنیم که وضعیت هوای تهران نسبت به سالهای گذشته بهبود بسیار خوبی داشته است به طوری که شاهد این بودیم که امسال 50 روز هوای سالمتری نسبت به سال گذشته داشتیم.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم ساز و کارهایی برای کاهش آلایندهها در کشور اندیشیده که خوشبختانه موثر واقع شده است و البته این اقدامات، گام های اولیه ای است که باید ادامه یابد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: از جمله این اقدامات استانداردسازی بنزین و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بوده و این اقدامات پس از غفلت و تعطیلی ساز و کارهایی همچون اجرای استاندارد یورو 2 و از رده خارج کردن پیکان است که از سال 79 شکل گرفته بود.
ابتکار تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بود و البته هنوز مشکلات زیادی داریم چرا که تسریع روند از رده خارج کردن خودروهای سواری باید اقتصادی شود و در ضمن آن باید تلاش کنیم در صورت فراهم بودن شرایط، این نوسازی را تولید ملی متصل کنیم.
فرسودگی حدود 30 درصد ناوگان عمومی کشور
ابتکار با تاکید بر لزوم از رده خارج کردن خودروهای عمومی فرسوده مثل اتوبوسها و مینیبوسها، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 30 درصد ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوسرانی کشور فرسوده است و این موضوع تأثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد که برای نوسازی آن، باید ساز و کارهای تشویقی و اقتصادی در نظر گرفته شود و از همکاری و مشارکت بخش خصوصی نیز بهرهمند شد.
وی با اشاره به معضلات ناشی از تردد موتورسیکلت های غیراستاندارد و فرسوده، گفت: در حال حاضر موتوسیکلتهای کاربراتوری 5 برابر خودروها ایجاد آلودگی میکنند لذا باید به سمت تولید موتوسیکلتهای انژکتوری و واردات موتورهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم.
معاون رئیس جمهور همچنین به فرسوده بودن ناوگان تاکسیرانی اشاره و اظهار داشت: در مورد تاکسیها نیز به دلیل پیمایش بالا لزوم نوسازی آن بیش از پیش باید مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مساله نوسازی کامیونها نیز باید مد نظر قرار گیرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ناحیه کامیون و تریلی نیز دچار آسیب هستیم که حتما باید روی نوسازی این ناوگان نیز تمرکز کنیم و در این خصوص بخش خصوصی و شهرداریها باید سرمایهگذاریهای لازم را داشته باشند. البته سازمان محیط زیست طبق توافقی که با وزارت صنعت و معدن انجام داده اجرای فیلتر دیزل را برای کامیونها و خودروهای سنگین اجباری کرده است.
معاون رئیس جمهور همچنین بر لزوم معاینه فنی خودروها و یکپارچهسازی آن اشاره کرد و گفت: در خصوص یکپارچه سازی منتظر اجرای تعهد وزارت کشور هستیم که با همکاری راهور ناجا و محیط زیست معاینه فنی اتفاق افتد و البته نتیجه این تلاشها باید استمرار داشته باشد.
ضرورت توجه خودروسازان به طراحی سبز
ابتکار افزود: از صنعت خودروسازی میخواهیم که در طراحی، مسئله بازیافت را لحاظ کنند زیرا در حال حاضر، اکثر خودروسازان دنیا، طراحی سبز و طراحی بازیافت را در دستور کار خود قرار دادند تا بدین وسیله هنگام خروج خودروی فرسوده، قطعات بازیافتی و ارزشمند خودرو اسقاطی به چرخه اقتصادی برگردد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: تولیدکنندگان مسئولیت دارند چرخه کاملی برای کالاهای وارداتی به بازار در نظر بگیرند و این چرخه از زمان طراحی تا پایان عمر کالا تعریف می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به همکاریهای وزارت نفت با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و تصریح کرد: ارائه بنزین یورو 4 و حذف بنزینهای آلوده، کاهش گوگرد از 7 هزار ppm به 150 ppm و همچنین کاهش عرضه مازوت به نیروگاهها از جمله اقداماتی بوده که نفت در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: البته در نظر گرفته شده که از سال آینده به هیچ عنوان استفاده مصرف مازوت در نیروگاهها داده نشود چون از نظر ما مازوت سوخت نیست.
عدم همخوانی خودروهای تولیدی با استانداردهای لازم منجر به توقف شماره گذاری آن ها خواهد شد
ابتکار اجرای استاندارد یورو 4 در خودروسازی را از جمله دیگر برنامهها برشمرد و گفت: چنانچه خودروها با استاندارد یورو 4 همخوانی نداشته باشند، طبق قانون در فرآیند بازرسی و نظارت اجازه شمارهگذاری به خودرو داده نخواهد شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر خودروهای تولیدی کشور به صورت یورو 4 است که البته باید به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی برویم.
معاون رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: علاوه بر اینکه در تهران در سال جاری 50 روز هوای سالمتری داشتهایم، در شهرهای اصفهان، اراک کرج، تبریز و مشهد نیز شاهد همین روند بوده ایم.
وی گفت: در خصوص صنایع ساکن که ایجاد آلایندگی میکنند نیز نیازمند همگرایی دستگاهها هستیم ضمن اینکه هر سه قوه باید در جهت بهبود محیط زیست همکاری و تلاش داشته باشند.