به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید محمد مهدی میرزایی قمی افزود: بر این اساس، اقناعسازی و ترغیب و تشویق آحاد مردم از طریق تدارک برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت، اشاعه و خلق دستآوردهای جدید و نوآوری در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی در حوزه ترافیک، نوعی سرآمدی جهت تأثیرگذاری بر کارکردهای آموزشی و رسانهای در مدیریت فرهنگی و اصلاح رفتارهای ترافیکی است.
وی با تأکید بر استقبال مردم از برخی برنامههای پرطرفدار تلویزیونی در ایام نوروز، اعلام کرد: طبق سیاستگذاریهای صورت گرفته در جهت رویکردهای ترویجی کمپین «آسمان آبي- زمين پاك» و با توجه به طیف وسیع مخاطبان سیما، به منظور فرهنگسازی و جهت دادن به افکار عمومی، تعاملات سازندهای با رسانه ملی در خصوص آموزش و مهارتآموزی در حوزه حمل و نقل و ترافیک صورت پذیرفته و استفاده از ظرفیت برنامه پرمخاطب «قند پهلو» نیز در همین راستا مدّ نظر قرار گرفت.
میرزایی با اشاره به این که برنامه طنز «قند پهلو» که در ایام نوروز از شبکه آموزش سیما پخش شد، توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، خاطرنشان کرد: این برنامه با پشتوانه جذابیت و محبوبیت مردمی، توانست علاوه بر تزریق شادی در جامعه، لبخندی اندیشمندانه بر لب مخاطب نشانده و با استفاده از محتوا و ظاهر آموزشی هدفمند و کارشناسی شده، به ارتقای عملکردهای ترافیکی در جامعه بپردازد و تلاش کرد تا آموزش رفتارهای ترافیکی صحیح به مخاطبان عام را در جهت بسط و گسترش نگرش جدید در اذهان شهروندان، نهادینه نموده و با رخنمایی معضلات ترافیکی و خطرات پیدا و پنهان آن بر زندگی اجتماعی، یک طنز فاخر ادبی را رقم بزند.
وی با بیان این که شرکتکنندگانی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان نیز در این سری از برنامه «قند پهلو» حضور داشتند، تصریح کرد: موضوع «خط سفید» به صورت ویژه در این برنامه، موجب شد تا اهمیت این موضوع، علاوه بر مقیاس ملی، به صورت فرا ملی و فرا مرزی در تبادل با سایر فرهنگها تبیین شده و مورد تأکید ویژه قرار گیرد و به صورت غیر مستقیم به مردم این دو کشور نیز معرفی شود.
میرزایی با اعلام این که پارامترهایی همچون خودخواهی، عدم ایثار و از خود گذشتگی، فدا کردن مصالح جمعی به خاطر منافع فردی، عدم انسجام اجتماعی و فرهنگی در میان شهروندان و در نهایت، بی نظمیهای فرهنگی حاکم بر ساختار زندگی اجتماعی در بروز و ظهور معضل ترافیک بسیار مؤثر است، گفت: از مهمترین راهکارها و استراتژیهای فرهنگی و اجتماعی برای حل این مسئله، تغییر در باورها و نگرش افراد با بهرمندی از ابزارهای اجتماعی همچون آموزش و رسانه های جمعی است.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک در پایان با تأکید بر این که برنامه «قند پهلو» در ایام نوروز عملاً به سفیر ادبی طرح «خط سفید» و معرفی این طرح به مردم کشورهای همزبان و همجوار کشورمان تبدیل شد، خاطرنشان کرد: تحقق این هدف با استفاده از برنامههای مخاطبپسند به راحتی امکانپذیر است و ظرفیت طنز به عنوان یک قالب ادبی اصلاحگر، در صورت انتخاب عناوین تأثیرگذار و هدفمند، میتواند در جهت کاهش مسائل و مشکلات جاری در جامعه به درستی مورد استفاده قرار گیرد.