به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، نشست تخصصی با موضوع نقد و بررسی رویکرد مدیریت شهری شیراز در برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری با حضور سید مهدی معین، پژوهشگردانشگاه یورک کانادا و برخی از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و هیئت علمی دانشگاه شیراز شامگاه شنبه در دانشگاه شیراز برگزار شد.
سید مهدی معین، پژوهشگر دانشگاه یورک کانادا در این نشست با اشاره به اینکه امروز در کشور ما تغییرات زیادی در سطح شهر و خیابانها دیده میشود، خاطرنشان کرد: شاید برخی از مردم از این عملکردها راضی باشند؛ اما تعداد زیادی ناراضی هستند که به دلیل نبود نهادهای مدنی صدای این افراد به گوش نمیرسد.
وی با بیان اینکه به ندرت دیده می شود که مسئولان در چنین جلساتی شرکت کنند، افزود: با وجود اینکه اینگونه جلسات به دلیل حضور افراد با تجربه نقاط مثبت زیادی دارد؛ اما متاسفانه مسئولان تنها در سمینارها که بیشتر به سمی ناهار شبیه است شرکت میکنند و پس از سخنرانی از سمینار میروند پس ما باید مشکلات را چگونه به گوش مسئولین برسانیم؟
این نویسنده کتاب فرایندهای توسعه شهری با اشاره به اینکه مدیران شهرسازی در تصمیمات کلان خود از نظرات و پیشنهادات مردم استفاده نمیکنند، بیان داشت: زمانی که از فرودگاه به اینجا میآمدم راننده تاکسی چنان زیبا مشکلات شهر سازی وترافیک شهر شیراز را موشکافانه مطرح میکرد که گویی سالها در این کار تجربه داشته است و این به دلیل این بود که به گفته خودش یک شهروند است و به خوبی مشکلات را میبیند.
معینی با بیا اینکه ما میتوانیم داستانهای دیگران را ببینیم اما متاسفانه نمیبینیم، تصریح کرد: ما فکر میکنیم فقط جوانها به حرف دیگران گوش نمیکنند؛ اما متاسفانه مدیران شهری هم نمیخواهند به حرف دیگران گوش کنند و از دانشگاه استفاده نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که وابستگی نفتی وجود دارد این بی توجهی به دانشگاهها هم وجود دارد، خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم که مشکلات را بگوییم اما اینکه کسی گوش بدهد یا خیر دیگر دست ما نیست.
پژوهشگر دانشگاه یورک کانادا با بیان اینکه بیماری سبک زندگی در میان جامعه ایجاد شده است، افزود: مدیران به محض افزایش ترافیک به فکر توسعه بزرگراهها میافتند و این باعث بالا رفتن قیمتزمینها ، افزایش جمعیت در آن نقطه تغییر کاربریها و افزایش دوباره ترافیک میشود و متاسفانه شهرداریها بیشترین بودجه را به توسعه بزرگراهها اختصاص میدهند و باز هم میگویند چرا مشکل حل نمیشود.
معینی با اشاره به اینکه طراحان دموکراتیک از نظرهای مردم برای طرحهای خود استفاده میکنند، تصریح کرد: از دهه ۷۰ به بعد در بیشتر شهرهای اروپا، آسیا و آمریکا بزرگراهها را از ماشینها میگیرند و برای راحتی مردم استفاده میکنند و به جای توقف انسانها، ماشینها را متوقف کردند.
وی با بیان اینکه ما داریم با عجله و شتاب و بدون مشارکت مردم شهرها را میسازیم، بیان داشت: شهرهایی که در کشور ساخته میشود، برای همه مردم نیست بلکه تنها برای انسانهای سالم است و نه برای انسانهایی که دارای معلولیت و یا بیماری هستند، چه کسی دارد شهر را اداره میکند؟ مدیران سیاسی؟ مدیران امنیتی؟ یا مهندسین شهرساز؟
مدیر دوهه شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران ادعا میکند که در کنار هر پروژه یک مطالعات اجتماعی صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: در این هزینه که دارد برای بزرگراهها خرج میشود و از جیب مردم میرود آیا آسیبهای زیست محیطی و روانی را در نظر گرفته اند؟
معینی در پایان با اشاره به مشکلات بزرگراههای ولیعصر تهران، بزرگراه صدر وامام علی در تهران به حرفهای خود خاتمه داد.
در ادامه نشست یکی از اعضای شورای شهر با اشاره به صحبتهای معینی گفت: اگر ما از غرب الگو برداری کنیم و چند سال بعد دوباره متوجه شوند که راه را اشتباه رفتهاند باید چکار کنیم؟ همانطورکه خیلی از طرحها از طرحهای غربی الگو برداری شده است و امروز شما میگویید باید به گونهای دیگرعمل کنیم.
وی با بیان اینکه ما در بسیاری از طرحها از اساتید دانشگاهها کمک ومشورت گرفتهایم، افزود: جنابآقای معین شما که میگویید بزرگراهها را به نفع انسانها مصادره کنیم لطفا راهکار بدهید که محل عبور ماشینها از کجا باشد لطفا در کنار انتقادات خود راهکارهایی ارائه دهید.
معینی در پاسخ به این عضو شورای شهر گفت: یکی از موضوعات مهم این است که نگرش به شهر در دنیا تغییر کرده است، باید دید که شهر را برای مردم میخواهیم یا ماشین؟ با وجود اینکه ۷۰ درصد بودجه شهرداری در جهت توسعه بزرگ راهها خرج میشود بازهم وقتی بحث حملونقل میشود شهرداری مشکلات را بر دوش دولت میگذارد ومیگوید بودجه نیست.
در ادامه نشست میزگردی با حضور اعضای شورای شهر و نمایندگان شهرداری و دانشجویان برگزار شد.