به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، همایش شهرسازی انسان گرا در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز میزبان سید مهدی معین، دکترای شهرسازی، پژوهشگر و صاحب نظرحوزه شهرسازی پیاده مدار، مؤلف کتاب های شهرهای پیاده مدار، فرآیندهای توسعه شهری، اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز لطفی، سلطانی و حاجی پور و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز اصنافی، دیهیمی، ترابی، طالبان، پاک فطرت، شعرا، تذروی و راستگو همچنین نماینده معاونت حمل و نقل، ترافیک و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و شهرداران مناطق هفت و هشت شیراز و جمعی از متخصصین، علاقه مندان مسائل شهری و دانشجویان برگزار شد.
در ابتدای نشست حاچی پور، دبیر نشست و مدیر گروه مطالعات شهری فاطر ضمن تبیین اهداف نشست به معرفی سوابق علمی و تالیفات ارزشمند سخنران اصلی نشست معینی پرداختند و حضور ایشان به زادگاه خود شیراز را تبریک گفتند.
معینی با اشاره به برخی از ساخت و سازهای اخیر در شهر شیراز افزود: اینکه شاید برخی از مردم از این عملکردها راضی باشند؛ اما تعداد بیشماری ناراضی هستند که متاسفانه به دلیل نبود نهادهای مدنی صدای این افراد به گوش نمی رسد و مسئولان تنها در سمینارها شرکت می کنند.
وی ادامه داد: ما باید مشکلات را چگونه به گوش مسئولان برسانیم؟! ما فکر می کنیم فقط جوان ها به حرف دیگران گوش نمی کنند؛ اما متاسفانه مدیران شهری هم نمی خواهند به حرف دیگران گوش کنند و از دانشگاه استفاده اکمل کنند و تا زمانی که وابستگی نفتی و جود دارد، این بی توجهی به دانشگاه هم وجود دارد.
این صاحب نظر شهرسازی با بیان اینکه بیماری سبک زندگی در میان جامعه ایجاد شده است، اضافه کرد: مدیران به محض افزایش ترافیک به فکر توسعه بزرگراه های شهری می افتند و این امر و تصمیم باعث بالا رفتن قیمت و ارزش زمین ها و در نتیجه تغییر کاربری و افزایش جمعیت و افزایش دوباره ترافیک می شود و متاسفانه شهرداری ها بیشترین بودجه را به توسعه بزرگراه ها اختصاص می دهند و بازهم می گویند چرا مشکل حل نمی شود.
پژوهشگر دانشگاه یورک کانادا هم چنین با آوردن نمونه هایی از سایر شهرهای دنیا ادامه داد: از دهه ۷۰ شمسی به بعد در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا بزرگراه ها را از ماشین ها می گیرند و برای راحتی عموم مردم استفاده می کنند و به جای توقف انسان ها، ماشین ها را متوقف و محدود می کنند، نمونه ای اروپایی در شهر پاریس فرانسه خیابان شانزالیزه پیاده رو را به تعداد دو تا و عرض هر کدام ۲۰ متر گسترش دادن و ارجعیت عبور و مرور به انسان داده اند نه ماشین!
معینی گفت: ساخت و ساز شهری و شهرسازی باید به دست مهندسین و متخصصین امر ازجمله مهندسین شهرسازی باشد نه مهندسین عمران و راه.
این استاد دانشگاه در پایان نقدی هم به ساخت تقاطع های غیرهمسطح شیراز داشت و با اشاره به تقاطع معالی آباد، ساخت این پروژه را در مسیر بیمارستان قلب کوثر و دو مدرسه غیرمنطقی دانست و بیان کرد: اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح در مسیر بیمارستان عمومی جای بسی تاسف و تامل دارد و باید پرسید چه منطقی بر آن حاکم است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان این که طرفدار تقاطع غیر هم سطح نیستم، گفت: به عنوان شخصی که مسئولیت اجرایی داشته به عنوان یک آدم اجرایی یاد ندارم کاری کرده باشم بدون نظر متخصصین مخصوصا دانشگاه.
دیهیمی در ادامه بیان کرد: اگر همه پل ها و تقاطع های غیر هم سطح را خراب کردیم و برداشتیم و مثل غرب عمل کردیم، چه تضمینی وجود دارد که بعد همین کارشناسان به ما نگویند کارتان اشتباه بود؟
وی با اشاره به این که به عنوان آدم اجرایی که گوش به حرف متخصصین میدهم، اضافه کرد: علاقمندم راهکار بگیریم اگر خیابان ها یا بزرگراه ها را حذف کنیم جایگزینش چیست و چه کار باید بکنیم.
طالبان، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه همایشی که برگزار شد، با بیان این که ما می توانیم مثالی از لندن، سئول و نیویورک بزنیم و آن را تعمیم بدهیم برای شهر شیراز، اضافه کرد: قوانینی که در جامعه ما حاکم است و احترام به این قوانین با آن جوامع فرق دارد.
وی ادامه داد: شاید آن جوامع به بلوغ فکری رسیده است اگر در جامعه ای مردم به بلوغ فکری نرسیده باشند، هیچ کاری نمی توان کرد. همه ی کارهایی که مطرح کردید همه کارهای اجتماعی ست باید بلوغ جامعه را هم در نظر گرفت.
طالبان با اشاره به این که در شهر شیراز جلوی حرم مطهر شاهچراغ (ع) را طرح سنگ فرش کردن دادیم، گفت: بزرگان شهر این طور عنوان کردن که شما می خواهید عبور و مرور ماشین را متوقف کنید!
اصنافی، کارشناس عمران و شهر سازی نیز در این همایش به برنامه ریزی هایی طرح جامع حمل و نقل و برنامه پنج ساله شهرداری ها اشاره کرد و افزود: یکی از شهرهایی که در کشور می توانیم نام ببریم که به برنامه عمل کرده و انطباق با طرح را بیشتر داشته است شیراز بوده است.
وی ادامه داد: بحث نفوذی که در تصمیم گیری و تصمیم سازی های شهر هست می توانیم بگوییم کمترین نفوذ را داشته ایم، گاهی رفتار مردم مشوق برخی از بی برنامگی ها هست.
کارشناس شهرسازی افزود: مجموعه شهرداری می داند از مسائل اجتماعی به راحتی نمی توان گذشت مثلا در طرح ترافیک زیر ساخت های اجتماعی را فراهم نکردیم و نتوانستیم حمل و نقل عمومی را بین مردم جا بیاندازیم.
اصنافی با اشاره به تقاطع میدان قصردشت تصریح کرد: ما جمعیت را از طریق تونل های کوهسار به میدان قصردشت ریختیم، میدان قصردشتی که یک میدان سنتی، مردم مدار بوده و خدمات محلی را داشتیم و امکان حذف تقاطع نیست، پس این تصمیم ما نتیجش این شد یک بار ۶۰۰ میلیاردی را برای شهر تعریف کنیم.
وی بیان کرد: ما تمام وسایل حمل و نقل متحرک این شهر را باید بر مبنای خدماتی که به انسان ها میدن ارزش گذاری کنیم، موانع را هم باید براساس موانعی که برای انسان های این شهر ایجاد می کنند، باید ارزش گذاری کنیم.