به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: به دنبال برنامه ریزی و اقدامات این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 518 هزار تن را مواد نفتی و 520 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی و پنبه، بوده است.
محمدجواد عطرچیان تصریح کرد: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویز خان در استان کرمانشاه با276 هزار تن معادل 26 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. پس از آن مرزهای بندر عباس ،باشماق و بازرگان در رده های بعدی قرار دارند.
وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 434 هزار تن معادل 41 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس،بازرگان، لطف آباد و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.
عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 47 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 26 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت روان سازی و کاهش زمان و هزینه های ترانزیت کالا از کشور، افزایش میزان ترانزیت کالا در سال جاری تا حدود 15 میلیون تن در سال نیز دور از دسترس نمی باشد و جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خود به عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه های گوناگون حمل و نقل است.