به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مهدی نوروزی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، به تشریح اهداف، عملکرد و کاربرد های سامانه سنهاب(سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) پرداخت و گفت: این سامانه در ابتدا به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکتهای بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد.
وی افزود: اما در هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم، با رویکردی جامع نگرانه به آن پرداخته و هدف وسیع تر، تجمیع اطلاعات، فراهم آوردن امکان نظارت، هدایت شرکتهای بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت. طراحی و تولید این سامانه از دی ماه سال 1390 در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی قرار گرفت و هم اکنون بخش های مهم و اصلی آن طراحی و به بهره برداری رسیده است.
نوروزی در خصوص کاربردهای این سامانه افزود:سامانه سنهاب به صورت کلان مواردی چون انجام تکالیف قانونی برای تهیه سامانه جامع نظارتی، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکتهای بیمه به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه، امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده به بیمه گذاران، ارائه سرویس های ارزش افزوده به شرکت های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی، میسر نمودن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه را فراهم نموده است.
همچنین سامانه سنهاب اهداف درون سازمانی مانند،حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه نمودن فرایند صدور صورتحساب های اتکایی، مکانیزه نمودن فرایند های اتکایی اجباری، مکانیزه نمودن فرایند های اتکایی اختیاری،ایجاد کد منحصر بفرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه،استاندارد سازی داده ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان،سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی،ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکتها و تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه را محقق ساخته است.
وی با اشاره به بخش های عملیاتی شده سامانه سنهاب گفت: در فاز دوم، سامانه های تجمیع اطلاعات از شرکتهای بیمه، تهیه صورتحساب اتکایی اجباری مبتنی ریز اطلاعات و سامانه تهیه صورتحساب اتکایی اختیاری عملیاتی شد.
در فاز توسعه، سامانه های ثبت نام متقاضیان اخذ نمایندگی، ثبت نام نمایندگان، ثبت نام آزمون کارگزاران و ارزیابان بصورت کاملاً الکترونیکی همراه با پرداخت الکترونیکی (بدون مراجعه)، صورتهای مالی، تولید کتاب سال آماری، تأیید صلاحیت مدیران شرکتهای بیمه ، سامانه بازدید از دفاتر نمایندگان نسخه موبایل، اعلام صدور و اتمام بیمه نامه از طریق پیامک، استعلام نرخ و شرایط ریسکهای بزرگ و قراردادهای بیمه ای، قبولی و واگذاری اتکایی، پیاده سازی سرویسها (ثبت احوال، ستاد مبارزه با قاچاق، ثبت شرکتها و ...) و سامانه رسیدگی به شکایات مورد بهره برداری قرار گرفت.
نوروزی، نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت های بیمه را یکی از ویژگی های این سامانه دانست و گفت: یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، فراهم کردن بستر و زیر ساخت های مناسب برای نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه است، که تا کنون بخشهای زیادی از اطلاعات شرکت های بیمه از این طریق بطور رابطه مند ثبت شده است. کارکردهای این سامانه صرفا برای بیمه مرکزی نیست بلکه از طریق این سامانه شرکت های بیمه می توانند، پرونده بیمه ای یک بیمه گذار شامل بیمه نامه های صادره، الحاقیه، خسارات را رصد کنند.
همچنین شرکت های بیمه از طریق ارتباط آنلاین با سیستم ناجا می توانند وضعیت گواهینامه، خلافی و حتی نمره منفی بیمه گذار را مشاهده کنند.
استفاده از این سامانه، تبادل اطلاعات را میان شرکت های بیمه و بیمه مرکزی آسان کرده و بیمه گذاران نیز می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.
نوروزی در پاسخ به این سوال که سامانه سنهاب چه تعداد کاربر دارد، گفت: طبق آخرین آمار بدست آمده 1718 کاربر در سال 93 از این سیستم استفاده کردند که در مقایسه با سال 1391 که 273 کاربر این سامانه بوده اند، 573 درصد رشد داشته است.
همچنین در فاز توسعه در سال 93 حدود 270 میلیارد رکورد و 18 هزار و 521 گیگابایت داده در سامانه سنهاب ثبت شده است. این آمارها نشان از پیشرفت کار و حمایت های بیمه مرکزی و همکاری شرکت های بیمه است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که کاربرد این سامانه برای عموم مردم چیست گفت:این سامانه به گونه ای برنامه ریزی شده است که پاسخگوی همه ذینفعان خود باشد و قسمت اعظم ذینفعان ما بیمه گذاران هستند پیش بینی های لازم برای استفاده آنها در سراسر کشور صورت گرفته و بیمه گذاران از طریق پورتال بیمه مرکزی (به نشانی www.centinsur.ir) با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده بیمه نامه و کد ملی خود می توانند نسبت به استعلام صحت بیمه نامه های خود اقدام کنند.چرا که هریک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمه نامه در تمامی رشته ها، باید اطلاعات آنرا در این سامانه ثبت کنند و مردم از این طریق می توانند صحت بیمه نامه های خود را کنترل کنند.
در صورتی که امکان دسترسی به پورتال بیمه مرکزی برای بیمه گذاران مهیا نباشد، می توان استعلام بیمه نامه را از طریق سامانه پیام کوتاه با ارسال پیام به شماره تلفن 30002621 و وارد کردن شماره بیمه نامه*کدملی*1 (به ترتیب) دریافت کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه گذاران یکی از زیر سامانه های سنهاب است که برای رفاه حال بیمه گذاران اجرایی شده است و آنها می توانند با مراجعه به پورتال بیمه مرکزی در صورت داشتن شکایت از عملکرد شرکت های بیمه ، شکایت خود را ثبت کنند و از طریق کد رهگیری که دریافت می کنند، از روند رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.