به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ کورش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس این سازمان بیان داشت: اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در 8 مرحله با بهره گیری از ظرفیت های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت می گیرد.
وی در خصوص اجرای مرحله اول طرح مذکور بیان داشت: در مرحله نخست نیازسنجی و امکان سنجی آموزش های مهارتی روستاییان و با استفاده از نظرات کارگروه های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل و یا ارتقای شغلی به ویژه کارآفرینی در بخش های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و گردشگری صورت می گیرد.
پرند اظهار داشت: مرحله دوم اجرای طرح مذکور، برنامه ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش است که بعد از نیازسنجی و امکان سنجی های صورت گرفته با توجه به امکانات و ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی، نیازهای آموزشی به منظور برنامه ریزی، الویت بندی می شوند.
وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط منطقه ای و امکانات موجود روش های آموزشی متفاوتی از جمله آموزش های حضوری، نیمه حضوری و مجازی در قالب آموزش های سیار و ثابت ارائه می شود. تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی مرحله سوم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در این مرحله استانداردهای آموزشی مرتبط تدوین و در صورت وجود استانداردهای مشابه، بازنگری می شوند. همچنین منابع آموزشی لازم در قالب کتاب، جزوه، بروشور، سی دی تدوین و در اختیار مهارت آموزان قرار داده می شود.
پرند در خصوص مرحله چهارم اجرای طرح مذکور که جذب، تربیت و یا تامین مربی است، اظهار داشت: در این مرحله تربیت مربی بومی آموزش فنی و حرفه ای و توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت مربیان با هدف بکارگیری مربیان نخبه و برجسته به ویژه با استفاده از ظرفیت های مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای این سازمان در دستور کار می باشد.
وی بیان داشت: آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی مرحله بعدی اجرای طرح مذکوراست که براساس نتایج نیازسنجی وامکان سنجی ای صورت گرفته، تجهیز و راه اندازی کارگاه های آموزشی انجام می شود. مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، مرحله ششم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است .
پرند تصریح کرد: سیستم مشاوره آموزشی، مراجعه کنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمایی، استعدادیابی و نگاه به آینده شغلی در بهترین انتخاب کمک می کند.ثبت نام از کارآموزان و اجرای دوره های آموزشی پس از مشاوره و هدایت آموزشی مراجعه کنندگان صورت می گیرد.
وی بیان داشت: سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای کارآموزان در پایان دوره آموزشی با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به قبول شدگان، مرحله هفتم اجرای طرح مذکور است. در مرحله آخر، ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزه های مرتبط در راستای بهبود فرآیند اجرایی طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی صورت می گیرد.