به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»ـ علی کاظمی؛ اولین اکران فیلم«جنون» ساخته کامران قدکچیان، پنجشنبه شب در پردیس سینمایی ملت، در ژانر وحشت صورت گرفت.
از همان دقایق ابتدایی، رونمایی این فیلم، سایه وحشت را بر دل و جان تماشاگران گسترده کرد.
تماشای «جنون» یادآور اکران «کینه» ساخته «تاکاشی شیمیزو» در سینما فرهنگ بود که در سال ۸۶ با استقبالی چشمگیر روبرو شد.
با این تفاوت که کامران قدکچیان داستان «جنون» را بر اساس حادثهای حقیقی و بر پایه اطلاعاتی صحیح و علمی ساخته است.
اکران «جنون» در جشنواره فیلم شهر، انتخابی کاملا درست است که به مخاطب نشان میدهد، در میان جوانان این شهر چه میگذرد و گاه برای رسیدن به امیال شخصی و هواهای نفسانیشان، مرتکب قتل و خیانت و ارتباط با ارواح و جنیان خبیثه میشوند.
وجود انواع آسیبها و تهدیدات اجتماعی چون، اعتیاد، خیانت، طلاق، رفاهزدگی، فقر و ناامنی در لایههای پیدا و پنهان دانشجویی، سوژههایی هستند که به مراتب مورد توجه اهالی فرهنگ و جامعه شناسان قرار گرفته بودند، اما نفوذ افراد مرتبط با شیاطین و اجنه در بین دانشجویان هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته بود، که قدکچیان مسئولیت این کار را بر دوش گرفت.
کامران قدکچیان با شجاعتی قابل تقدیر به سراغ تهدیدی رفته است، که کمتر مورد توجه دلسوران و مدعیان دلسوزی برای جوانان قرار گرفته است. چرا که کمتر کسی نسبت به این گروهها و فعالیتهای پنهانی آنها آگاهی دارد، و در برخی از موارد هم جامعه شناسان و روانشناسان با تکیه بر سطح مدرک تحصیلی خود، مسائلی از قبیل وجود روح و جن را با قاطعیت رد میکنند، و افرادی را که توسط جنینان مورد اذیت قرار میگیرند، متوهم مینامند.
«جنون» با پیوند علم و هنر موفق شده، ضمن تائید وجود روح و جن، خطرات ارتباط با این موجودات را به تصویر بکشد، و نشان دهد که در میان بسیاری از روانشناسانی که این موضوع را رد میکنند، عدهای بر پایه تحقیقات و مشاهدات علمی و تجربی این مسائل را تائید میکنند، و فراتر از آن آیات قرآن کریم را در برخورد با آن موثر میخوانند.
با وجود ابهامات فراوان در جامعه، نسبت به وجود یا عدم وجود موجودات ماورائی، کار برای قدکچیان تا اندازهای دشوار است.
اما وی با نشان دادن تصاویری از مراسم «زار» که در جنوب کشور، برای ارتباط با جن و روح برگزار میشود، تا اندازهای این ابهامات را از ذهن مخاطب میشوید.
ارتباط با ارواح و جنیان خبیثه، و راه در امان ماندن از شر آنان موضوعاتی هستند که وی با ظرافت بر روی آنها کار میکند.
همچنین پوشیدن لباسهای سفید هنگام ارتباط با روح مزاحم، و نشستن آنان به دور میز گردی که حروف الفبا بر روی آن است، ذهن مخاطب را نسبت به اعمالی که برای ارتباط با این موجوادات استفاده میشود، روشن میسازد.
داستان فیلم درباره زنی به نام «غزل» است که از سوی روح همسر سابقش «بهزاد» که در بیمارستان روانیها بستری است، مورد تهدید قرار میگیرد و همسر دوم «غزل» برای درمان وی به پزشک مراجعه میکند.
قدکچیان با انتخاب دیالوگهایی مناسب برای پزشک معالج، اطلاعاتی صحیح و علمی را، درباره جن و روح در اختیار مخاطب قرار میدهد.
تائید وجود جنیان، از سوی یک پزشک روانشاس، تقسیم بندی آنها به انواع کافر و مسلمان و مسیحی و ...، نام بردن و معرفی جنی کافر به نام «بَرَساد» که به انسانها سو قصد میکند، و همچنین سفارش این پزشک به عبادت و توجه به قرآن برای دور کردن شیاطین از جمله مسائل صحیح و علمی هستند که در غالب دیالوگ به مخاطب آموزش داده میشود.
نفوذ برساد به روح بهزاد سبب شده است، که بهزاد خود را «برساد» بنامد، و در حالی که در بیمارستان بر روی تخت بسته شده است، روح خود را خارج کند و با وارد شدن به منزل «غزل» او را آزار دهد.
این پیام اصلی فیلم است، که به مخاطب نشان میدهد، انسان موجودی با تواناییهای خاص و ناشناخته است.
سراسر این فیلم مملو از صحنههای وحشتناکی است که تماشاگران سینما مجبور میشوند، یا فریادهایی بلند سر دهند، و یا از ترس زیاد، این فریادها را در سینه حبس کنند و منتظر اتفاق وحشتناکتری باشند.
بیش از آنکه صحنههای فیلم موجب ایجاد ترس در تماشاگران شود، صداگذاریها و موسیقی منحصر به فرد آن موج وحشت را خروشان میکند. و افراد با بیرون آمدن از سینما نسبت به هر صدا و حرکتی، حساس میشوند، و حتی در خانه هم به خاطر صدای باز و بسته شدن در وحشت میکنند.
صحنههای این فیلم به گونهای است که دیدن آن به کهنسالان و افرادی که دارای ناراحتیهای قلبی هستند، توصیه نمیشود.
دیدن این فیلم ضمن اینکه تجریه لحظاتی ترسناک در سالن سینما است، اطلاعاتی مفید و ارزشمند را در مورد موجودات ماورائی ارائه میدهد.