این پالایشگاه که در سال ١٩٦٧ میلادی آغاز به کار کرد، بخش عمده نیاز مناطق غربی عربستان را تأمین میکند و تعطیلی آن میتواند تقاضا در پالایشگاههای دیگر این کشور را افزایش دهد. محصولات تولیدی در پالایشگاه جده، الپیجی، بنزین، گازوییل، آسفالت و سوخت جت است. این پالایشگاه همچنین صادرکننده نفتا نیز به شمار میرود.
آرامکو در ابتدا در نظر داشت این پالایشگاه را در سال ٢٠١٨ میلادی تعطیل کند اما هماکنون به نظر میرسد که به دلیل تقاضای روبهرشد فرآوردههای نفتی در این کشور و همچنین تأخیر در ساخت پالایشگاه جدید شهر جیزان در سواحل دریای سرخ، توقف فعالیت این پالایشگاه را تا سال ٢٠٢٢ میلادی به تعویق میاندازد.
یکی از منابع آگاه گفت که رشد شهری جده سبب شده است تا این پالایشگاه در مرکز شهر قرارگیرد که این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی شده و ممکن است به تعطیلی آن نیز بینجامد.
شرکت سعودی آرامکو روز یکشنبه در پاسخ به پرسش رویترز در این باره اعلام کرد که در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی داده نمیشود.
سعودی آرامکو پیشتر اعلام کرده بود که در نظر دارد پالایشگاه جیزان را در سال ٢٠١٨ میلادی افتتاح کند. با این حال به گفته منابع صنعتی، پیشبینی میشود که بنا به دلایلی مانند مشکلات فنی در مورد ساخت زیرساختها در دریا، آغاز به کار این پالایشگاه دستکم دو سال به تعویق بیفتد.
یک معاملهگر نفتی در سنگاپور گفت که پالایشگاههای جدید جوبیل و یانبو عربستان که بوسیله شرکتهای سعودی آرامکو، توتال فرانسه و سینوپک چین اداره میشود، میتواند تولید بنزین ازدسترفته ناشی از تعطیلی پالایشگاه جده را تأمین کند.
وی تصریح کرد که تعطیلی پالایشگاه جده تأثیر قابلتوجهی بر بازار جهانی نفتا نمیگذارد زیرا این پالایشگاه تنها حدود ٤٠ هزار تن نفتا در ماه صادر میکرد.
بنا بر این گزارش، پالایشگاه رویس امارات در نظر دارد صادرات سالانه نفتای خود را از سطح کنونی ٧,٥ میلیون تن به بیش از ١٠ میلیون تن افزایش دهد.