به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از روابط عمومی فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) عباس آخوندی اظهار داشت: در شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) انواع کاربریهای مختلف مانند صنعتی، تجاری، آموزشی، گردشگری و تفریحی قابل لحاظ شدن است.
وی افزود: همه این طراحیها توسط مشاوران ایرانی و مشارکت مشاوران ژاپنی انجام شده و از حدود یک ماه گذشته رسماً آغاز به کار کرد.
آخوندی گفت: با توجه به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جهانشهر ایران است و باید بتواند بر اساس قواعد بینالمللی و جهانی فعالیت کند، امیدواریم از ابتدا همه طراحیهای این شهر فرودگاهی در حوزههای مدیریت، مهندسی و عملیات در مقیاسهای بینالمللی بر مبنای رقابت با همتایان خود در اروپا، آمریکا و آسیا باشد.
وی افزود: در کشورهای حاشیه خلیجفارس چندین شهر فرودگاهی وجود دارد که شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید بتواند با این شهرها رقابت کند.
اتصال ریلی شهر تهران و فرودگاه امام خمینی(ره) تا سال آینده
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی نیازمند یک حملونقل چند وجهی است، گفت: در واقع باید حملونقل هوایی در فرودگاه امام به حمل و نقل زمینی و ریلی متصل شود، بنابراین همه طراحی بر مبنای حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی است و پیشبینی کردیم بتوانیم یک لجستیک پارک در کنار شهر فرودگاهی داشته باشیم تا به سایر خطوط حمل و نقل از جمله زمینی و ریلی متصل شویم.
آخوندی افزود: همزمان برای ارتباط خط آهن تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) برنامهریزی کردیم تا مردم از طریق قطار بتوانند به این فرودگاه تردد کنند که امیدوارم در سال آینده امکان این اتصال ریلی فراهم شود.
ایجاد شبکه ریلی در داخل فرودگاه امام خمینی (ره)
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 13 هزار و 700 هکتار مساحت شهر فرودگاهی فضای بسیار بزرگی است، یک شبکه ریلی در داخل شهر فرودگاهی نیز در دست طراحی داریم تا دسترسی به ترمینالهای مختلف در داخل فرودگاه تسهیل شود.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه براساس پیشبینیهای بینالمللی میزان مسافران هوایی جهان از حدود 4 میلیارد و 800 میلیون نفر در سال 2008 به 12 میلیارد نفر در سال 2028 افزایش مییابد٬ افزود: این میزان حجم مسافر هوایی که بخش عمدهای از آنها میتوانند بر فراز ایران عبور کنند میتواند منجر به افزایش سهم ایران از بازارهای بینالمللی و درآمد در صنعت هوانوردی شود.