کد خبر:۴۲۶۳۹۹
هاشمی تشکری:

ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود/ سهم تهرانی‌ها در استفاده از وسیله عمومی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: در این باره، نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر افزایش دو هزار دستگاه اتوبوس جدید به تهران عمل نشد، بلکه تهران از دریافت سهم سالانه اتوبوس‌های مصوب قانون نیز محروم بوده و اتوبوسی از محل سهمیه‌های دولتی نیز دریافت نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از پایگاه خبری شهرداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از مجموع ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی، دو هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس (حدود ۴۰ درصد) فرسوده است و باید از رده خارج شود.

 


سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، هر هزار شهروندی که در شهرهای بزرگ جهان زندگی می‌کنند باید حداقل یک دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشند، در صورتی که در تهران با ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت که تعداد آن روزها به ۱۱ میلیون نفر افزایش می‌یابد، فقط ۴ هزار دستگاه اتوبوس سالم مشغول به کار است.

 


وی با تأکید بر اینکه بر مبنای استانداردهای بین‌المللی، ناوگان اتوبوسرانی تهران باید دارای ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس سالم باشد، اعلام کرد: تعداد اتوبوس‌های سالم تهران، فقط ۴ هزار دستگاه یعنی ۳۶ درصد این رقم است و به عبارتی هر دو هزار و ۷۵۰ شهروند تهرانی فقط یک دستگاه اتوبوس سالم در اختیار دارد.


تهران به ۷ هزار اتوبوس جدید نیاز دارد؛


معاون شهردار تهران گفت: با توجه به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران به حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس در پایان برنامه (سال ۹۷ ) نیاز است.


تشکری هاشمی افزود: ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۷ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.


وی افزود: قوانین بر زمین مانده بسیاری در زمینه جلوگیری از فرسودگی اتوبوس‌ها در شهر وجود دارد که سال‌هاست مورد بی‌ توجهی قرار گرفته‌اند.


تشکری هاشمی با بیان اینکه به عنوان نمونه، ماده ۷ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب اول دی ۸۶)، تأکید می‌کند که «دولت موظف است سیاست‌های بخش حمل و نقل همگانی شهری را به گونه‌‌ای تنظیم کند که از ابتدای سال ۹۱، در مجموع ۷۵ درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود»، تصریح کرد: این در شرایطی است که سهم و نقش قوه مجریه از تحقق این قانون مشخص نیست.


وی با اعلام اینکه قانون مذکور در بند دیگری تأکید می‌کند که «دولت باید معادل ۸۲ و نیم درصد قیمت اتوبوس را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت کند و شهرداری‌ها نیز ۱۷ و نیم درصد از قیمت اتوبوس‌ را باید پرداخت کنند»، اضافه کرد: بر خلاف این بند صریح قانون، در ۵ سال اخیر نه تنها یک دستگاه اتوبوس که حتی یک ریال بابت خریداری اتوبوس‌ به شهرداری تهران پرداخت نشده و همه اتوبوس‌های جدید، صد در صد از سوی مدیریت شهری و با پول شهروندان تهرانی خریداری می‌شوند.


ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود


معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه قوانین فرا دستی پایتخت در ارتباط با خروج اتوبوس‌های فرسوده کم نیستند، اظهار کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور نیز رسیده است، هم اکنون باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم.


تشکری هاشمی با بیان اینکه با احتساب توافقات مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، اتوبوس‌های تهران باید به ۱۳ هزار دستگاه می‌رسید، تصریح کرد: عدد رشد اتوبوس‌ها در جریان مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز سالانه یک هزار دستگاه است که تعداد اتوبوس‌های تهران را به ۱۵ هزار دستگاه می‌رساند.


وی در پایان با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: در این باره، نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر افزایش دو هزار دستگاه اتوبوس جدید به تهران عمل نشد، بلکه تهران از دریافت سهم سالانه اتوبوس‌های مصوب قانون نیز محروم بوده و اتوبوسی از محل سهمیه‌های دولتی نیز دریافت نکرده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار