به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، شاهين مصطفياف وزير صنعت و تجارت جمهوري آذربايجان بعدازظهر امروز (سهشنبه ۱۳ مرداد) با عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در خصوص موضوع توسعه ترانزيت، تجارت دريايي و حمل و نقل تركيبي در محل اين وزارت ديدار و گفتگو كرد.
وزير راه و شهرسازي در اين نشست با اشاره به ظرفيت فراوان بنادر جنوبي و شمالي ايران گفت: ما در بنادر شهيد رجايي و چابهار در جنوب ايران در حال اجراي دو فاز توسعهاي هستيم كه هماكنون نيز ظرفيتهاي خالي دارند؛ همچنين دو بندر اميرآباد و انزلي در شمال ايران ظرفيت مناسبي براي استفاده تجاري جمهوري آذربايجان دارند كه قابل تبديل شدن به حمل و نقل تركيبي «دريا ـ ريل» هستند.
وي با ابراز علاقهمندي نسبت به تعريف كردن روابط و همكاري درازمدت ايران با آذربايجان ادامه داد: ميتوانيم در اين تفاهمها در خصوص دسترسي به اهداف كمّي و تعرفههاي گمركي به يك ديدگاه مشترك برسيم؛ ضمن اينكه ميتوانيم تسهيلات لازم از جهت مالي و نيز مقررات تجاري را تدوين كنيم.
آخوندي با بيان اينكه ايران آمادگي دارد پنجرههاي مشخصي در بنادر جنوب ايران در اختيار آذربايجانيها قرار دهد، خطاب به هيئت آذري اظهار كرد: شما ميتوانيد هم از طريق راهآهن و هم از طريق جاده به درياي جنوب ايران برسيد؛ ما هم تا بندر امام خميني (ره) و هم تا بندر شهيد رجايي خط آهن داريم.
وي با اشاره به قرارداد ايران و تركمنستان براي جابهجايي بار اين كشور از طريق ايران به ميزان ۱۰ ميليون تن بار در سال از طريق ريل و تردد روزانه هزار خودرو از طريق مرزهاي جادهاي كه ميبايست ظرف سه سال به اين هدفگذاري برسيم، خاطرنشان كرد: ميتوانيم با جمهوري آذربايجان نيز به يك قرارداد روشن براي حمل بار از طريق بنادر جنوب ايران دست يابيم.
رئيس ايراني كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آذربايجان با ابراز علاقه طرف ايراني به انجام سرمايهگذاري مشترك در خصوص ترانزيت شمال جنوب به عنوان مسير قابل رقابت با ساير مسيرهاي ترانزيتي منطقه بيان كرد: حاضريم در خصوص تعرفههاي گمركي نيز تخفيفهايي ارائه دهيم تا اين مسير مزاياي رقابتي براي شما داشته باشد.
وزير راه و شهرسازي سپس به مسير راهآهن قزوين ـ رشت ـ آستارا اشاره و تأكيد كرد: اين مسير ريلي با سرعت خوبي در حال ساخت است؛ به گونهاي كه در زيرسازي، ۸۷ درصد و در روسازي ۱۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشتهايم و ظرف ۱۸ ماه آينده اين خط به انزلي ميرسد.
آخوندي اعلام آمادگي كرد: ايران پذيراي سرمايهگذاري آذربايجان در تكميل اين خط آهن است كه با توجه به شرايط جديد سياسي ايران پس از توافق با كشورهاي ۱+۵، شرايط اجراي اين سرمايهگذاري فراهم شده است؛ اما همچنان آمادگي داريم تا اگر شما پيشنهاد خاصي در اين زمينه داريد، درباره آن گفتگو كنيم.
وي روش انتقال بار آذربايجان به ايران در شرايط موجود را دو راه حمل و نقل تركيبي «ريل جاده ريل» و «دريا به ريل» ذكر و خطاب به هيئت آذري اظهار كرد: يك روش اين است كه شما بار خود را با قطار به نزديكي مرز ايران بياوريد و از آنجا با استفاده از جاده به نزديكترين خط آهن ايران براي انتقال به بنادر جنوبي منتقل شود؛ روش ديگر اين است كه بار از طريق دريا به بندر اميرآباد ايران كه به راهآهن سراسري متصل است حمل و سپس با قطار به بنادر جنوبي برده شود. لازمه اين كار اين است كه در مرز دو كشور، سيستم همكاري مشترك جامعي ايجاد كنيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به امكان ايجاد لجستيكپارك در منطقه مرزي دو كشور، گفت: ميتوان بخشي از اين لجستيكپارك را در ايران و بخش ديگري را در خاك آذربايجان احداث كنيم. همچنين ميتوان با احداث ترمينال باري بزرگي با امكان ارائه انواع خدمات مانند انبار، سيلو، بارانداز و ... در منطقه مرزي، كالاي آذربايجان را از طريق قطار به اين ترمينال منتقل كرد تا در آنجا براي انتقال جادهاي به كاميون بارگيري شود.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به همكاريهاي اقتصادي آذربايجان و چين پيشنهاد داد: ايران به عنوان مسير جنوبي درياي خزر، ميتواند جايگزيني بهصرفه و اقتصادي براي مسير فعلي آذربايجان به چين (كه شامل عبور از گرجستان، قزاقستان و درياي خزر است) بشود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره برگزاري نشست وزيران حمل و نقل كشورهاي حاشيه درياي خزر در روزهاي ۱۵ و ۱۶ نوامبر (۲۴ و ۲۴ آبان) امسال در بندر اميرآباد، خطاب به وزير صنعت و تجارت آذربايجان گفت: در اين نشست قرار است وزير حمل و نقل آذربايجان نيز حاضر شود كه عمده مباحث مطروحه در آن نشست، در خصوص حمل و نقل در درياي خزر و استفاده از ظرفيتهاي بندري كشورهاي حاشيه خزر است.
پيشنهاد تشكيل كارگروه مشترك براي بررسي توسعه ترانزيت و حمل و نقل تركيبي
همچنين در اين نشست كه علاوه بر وزير صنعت و تجارت آذربايجان، معاون امور راهآهن وزير حمل و نقل اين كشور نيز حضور داشت، شاهين مصطفياف با ارائه پيشنهاد تشكيل كارگروه مشترك براي بررسي توسعه ترانزيت و حمل و نقل تركيبي ايران و آذربايجان، گفت: ما مطلع هستيم كه بندر اميرآباد ايران به راهآهن سراسري متصل است ضمن اينكه بندر باكو نيز ظرفيت جابهجايي ۲۵ ميليون تن بار در سال را داراست كه ميتوانيم از طريق باكو ـ اميرآباد، بار خود را با قطار به بنادر جنوبي حمل كنيم.
رئيس آذربايجاني كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آذربايجان ادامه داد: ما ميتوانيم براي آغاز سالانه يك و نيم ميليون تن بار را از طريق ريل به ايران منتقل كنيم كه با احداث راهآهن قزوين رشت آستارا و نيز با توجه به حجم فراوان روابط اقتصادي روسيه و هند اين ميزان به ۱۰ تا ۲۰ ميليون تن بار در سال قابل افزايش است.
وي با بيان اينكه روسها متمايلند در احداث خط آهن قزوين ـ رشت ـ آستارا سرمايهگذاري كنند، گفت: اين مسير از نظر قيمت و زمان ۳۰ تا ۴۰ درصد براي روسها صرفهجويي اقتصادي دارد. ضمن اينكه ميتوانيم براي اجرايي كردن اين پيشنهاد، اجلاس سهجانبهاي را در باكو برگزار كنيم؛ ولي سرمايهگذاري آذربايجان به تنهايي در اين خط آهن، خارج از توان دولت باكو است.
عضو هيئت دولت آذربايجان با اشاره به توانمندي ايران در توليد محصولات پتروشيمي به عنوان چهارمين توليدكننده مواد پتروشيميايي، خواستار انتقال محصولات شيميايي ايران به آذربايجان از طريق خط آهن شد.