به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود گلابچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نقص فنی، رعایت نکردن ضوابط ایمنی و بازکردن بتنهای مهارکننده جرثقیل دلایل سقوط این وسیله به مسجد الحرام بود، گفت: براساس قوانین بینالمللی این تجهیزات حریم دارند و نباید تا شعاع مشخصی از اطراف آنها جمعیت حضور داشته باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس وجود ده جرثقیل در اطراف مسجد الحرام درایام حج پذیرفتنی نیست و باید برچیده میشدند.
به گفته گلابچی جرثقیلهای اطراف مسجد الحرام ساخت شرکتی سوییسی هستند که شرکت ساختمانی بن لادن از آنها استفاده می کند.
وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین المللی اگر در محلی بیش از سیصد نفر حضور داشته باشند به کار گیری این جرثقیل ها باید با بیشترین ضریب ایمنی باشد و در مقابل بادی با سرعت 150 کیلومتر در ساعت نیز مقاوم باشند، افزود: بیشترین سرعتی که برای باد در مکه در آن زمان اعلام شده 95 کیلومتر در ساعت بوده است.
بنابر این گزارش، پادشاه عربستان سعودی دستور حذف شرکت بنلادن را از انجام پروژههای ساختمانی این کشور و پیگرد قانونی و مجازات اعضای هیأت مدیره این شرکت را صادر کرد.
در پایان این برنامه نیز یکی از هموطنان اهل سنت که در این حادثه مجروح شده بود از کادر پزشکی و رسیدگی های مسئولان حج و زیارت قدردانی کرد.