به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ منصور معظمی در تشریح برنامههای افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران در دوران پساتحریم، گفت: افزایش صادرات نفت را نخستین اولویت وزارت نفت در دوران پساتحریم است و به دلیل تحریمهای ظالمانه که در سالهای اخیر اتفاق افتاد، سهم بازار ایران توسط دیگران اشغال شده است، بنابراین نخستین اولویت پس از تحریم این است که به سمت افزایش صادرات برویم.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اعلام اینکه برآوردهای انجام شده نشان می دهد در اولین فرصت بتوانیم حدود ٥٠٠ هزار بشکه توان صادرات نفت را افزایش دهیم، اظهار داشت: پس از آن در یک دوره زمانی کوتاه مدت ۶ ماهه حدود ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به حجم صادرات نفت ایران افزوده خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده توان صادراتی ایران در ۶ ماه پس از لغو تحریمها به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش مییابد، اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، پیش بینی می شود در این فاصله زمانی صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با یادآوری اینکه در حال حاضر در این راه با شرایط ویژهای مواجه هستیم اما بحث ما این است که قبلا در اوپک یک سهمیه مشخصی داشتیم و حالا هم سهم خود را میخواهیم، اظهارداشت: در گذشته ١٤,٢ درصد از سهمیه بازار اوپک در اختیار ایران بود، به این معنی که از مجموع صادرات کشورهای عضو اوپک، ١٤.٢ درصد مربوط به ایران بود، در سالهای اخیر این سهم نادیده گرفته شده و دیگران آن را اشغال کردهاند اما این بازار سهم ایران است.
معظمی با بیان اینکه به لحاظ توانمندی و از نظر مجموعه شاخصه ها همچون توان تولید، جمعیت، تولید ناخالص ملی، سابقه حضور در صنعت نفت و غیره در اوپک شرایطی داریم که بسیار خاص و برتر محسوب میشود، تصریح کرد: بنابراین تلاش ایران این است که ابتدا سهم بازار گذشته را دوباره به دست بیاوریم و پس از آن به سمتی برویم که سهم جدیدی از بازار بگیریم، این نخستین اقدامی است که بعد از لغو تحریمها در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون برنامه ریزی و اولویت بندی برای پیگیری امور در دوران پساتحریم انجام شده است، تاکید کرد: بر همین اساس، اولویت نخست افزایش صادرات خواهد بود که کارهای اجرایی آن نیز شروع شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که افزایش صادرات در شرایط فعلی با چه چالشها و دشواریهایی همراه خواهد بود، توضیح داد: طبیعی است که با چالش مواجه باشیم، میخواهیم سهم خود را در بازاری افزایش دهیم که موضوع عرضه و تقاضا در آن بسیار شکننده است و شرایط خاص خودش را دارد. این چالشها قطعا در مسیر بازارگشایی وجود دارد اما ما هم برنامه ریزی خود را برای این کار داریم و از سهم خود در بازار نمیگذریم تا بتوانیم به هدف افزایش یک میلیون بشکهای صادرات تا ۶ ماه برسیم.