آخرین اخبار:
کد خبر:۴۴۷۳۱۴
معاون وزیر راه و شهرسازی:

آزادراههای دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ۲ آزادراه دولتی کشور که آزادراه کرج - قزوین و تهران - قم است به بخش خصوصی برای بهسازی واگذار شود و تأمین اصل و سود سرمایه از محل اخذ عوارض خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، داوود کشاورزیان بعدازظهر امروز در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان جاده‌ای عمومی کشور متوسط سن بالایی دارد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

 

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم امکان نوسازی ناوگان وجود نداشت، افزود: امیدواریم در فضایی جدید شرایط حضور کمپانی‌های غربی برای ساخت ناوگان در کشور فراهم شود.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور چند وجهی است که در یک سو سازندگان و در سوی دیگر کمپانی‌های داخلی قرار دارند.

 

کشاورزیان افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان رگولاتور و تدوین کننده مقررات عمل می‌کند.

 

وی به احداث مجتمع‌های بین‌راهی رفاهی - خدماتی اشاره کرد و گفت:‌ سیاست ما در زمینه توسعه تیرپارک‌ها و مجتمع‌های خدماتی - رفاهی، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا این مجتمع‌ها توسعه یابند.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:‌واگذاری‌ آزادراههای که به صورت دولتی مدیریت می‌شوند در دستور کار سازمان راهداری به عنوان اولویت بعدی قرار داد.

 

کشاورزیان ادامه داد: در این راستاها آزادراههای تهران - قم و کرج - قزوین که در حال حاضر صد درصد دولتی هستند به بخش خصوصی واگذار می‌شوند تا بهسازی آنها انجام شود، ضمن آنکه اصل و سود سرمایه‌‌گذاری از محل اخذ عوارض تأمین خواهد شد.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر4هزار شرکت حمل کالا و 2 هزار و200 شرکت حمل مسافر در کشور وجود دارد که اغلب کوچک‌ مقیاس هستند، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تعداد ناوگان افزایش یابد و از شرکت‌های بزرگ مقیاس استفاده کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌در ایران از حدود 20 سال پیش قانونی تصویب شد مبنی براینکه بانک‌ها و مؤسسات خصوصی در احداث آزادراهها شرکت کنند؛ در حال حاضر غیر از دو آزادراه تهران - قم و کرج - قزوین بقیه آزادراهها با مشارکت بانک‌ها ساخته شده است.

 

کشاورزیان با بیان اینکه نرخ‌گذاری عوارضی آزادراهها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، گفت:‌تلاش کردیم معیارهای کارشناسی مبنای تعیین قیمت عوارضی و تعیین تعرفه قرار گیرد.

 

وی افزود: در 2 سال اخیر گام‌های مناسبی برای واقعی‌سازی تعرفه عوارض آزادراهی برداشته شده است.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: قطعاً با واگذاری دو آزاد راه مذکور به بخش خصوصی در کنار اجرای عملیات بهسازی عملیات مسیر موضوع تعریض آزادراه نیز توسط بخش خصوصی بررسی خواهد شد.

 

کشاورزیان افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان و مسافر از سوی بخش خصوصی بدین گونه است که سرمایه‌گذاری تسوط بخش خصوصی انجام می‌شود، منابع مالی در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و از آن محل اتوبوس و کامیون ساخته شده و در دوره 5 ساله بازگشت اصل و سود سرمایه تضمین می‌شود.

 

وی بیان کرد: در واقع فروش ناوگان که از این محل تأمین می‌شود به صورت نقد و یا لیزینگ در اقساط 5 ساله خواهد بود.

 

* امضای تفاهم‌نامه تسهیل احداث مجتمع‌های خدماتی - رفاهی

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: مجوز اولیه احداث مجتمع‌های خدماتی - رفاهی باید از سوی سازمان راهداری صادر شود در کنار آن سازمان امور اراضی مجوز زمین و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مجوز ساخت پمپ‌بنزین را می‌دهد.

 

وی گفت: امروز توافقنامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان راهداری، سازمان امور اراضی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعقد شد مبنی براینکه شرایط احداث این مجتمع‌ها تسهیل شود و سرمایه‌گذاران در گیر و دار اداری منتظر نمانند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار