به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، داوود کشاورزیان بعدازظهر امروز در همایش معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان جادهای عمومی کشور متوسط سن بالایی دارد و برنامهریزی کردهایم نسبت به نوسازی آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم امکان نوسازی ناوگان وجود نداشت، افزود: امیدواریم در فضایی جدید شرایط حضور کمپانیهای غربی برای ساخت ناوگان در کشور فراهم شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور چند وجهی است که در یک سو سازندگان و در سوی دیگر کمپانیهای داخلی قرار دارند.
کشاورزیان افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای به عنوان رگولاتور و تدوین کننده مقررات عمل میکند.
وی به احداث مجتمعهای بینراهی رفاهی - خدماتی اشاره کرد و گفت: سیاست ما در زمینه توسعه تیرپارکها و مجتمعهای خدماتی - رفاهی، استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی است تا این مجتمعها توسعه یابند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت:واگذاری آزادراههای که به صورت دولتی مدیریت میشوند در دستور کار سازمان راهداری به عنوان اولویت بعدی قرار داد.
کشاورزیان ادامه داد: در این راستاها آزادراههای تهران - قم و کرج - قزوین که در حال حاضر صد درصد دولتی هستند به بخش خصوصی واگذار میشوند تا بهسازی آنها انجام شود، ضمن آنکه اصل و سود سرمایهگذاری از محل اخذ عوارض تأمین خواهد شد.
وی بیان کرد: در حال حاضر4هزار شرکت حمل کالا و 2 هزار و200 شرکت حمل مسافر در کشور وجود دارد که اغلب کوچک مقیاس هستند، اما برنامهریزی کردهایم تعداد ناوگان افزایش یابد و از شرکتهای بزرگ مقیاس استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:در ایران از حدود 20 سال پیش قانونی تصویب شد مبنی براینکه بانکها و مؤسسات خصوصی در احداث آزادراهها شرکت کنند؛ در حال حاضر غیر از دو آزادراه تهران - قم و کرج - قزوین بقیه آزادراهها با مشارکت بانکها ساخته شده است.
کشاورزیان با بیان اینکه نرخگذاری عوارضی آزادراهها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، گفت:تلاش کردیم معیارهای کارشناسی مبنای تعیین قیمت عوارضی و تعیین تعرفه قرار گیرد.
وی افزود: در 2 سال اخیر گامهای مناسبی برای واقعیسازی تعرفه عوارض آزادراهی برداشته شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: قطعاً با واگذاری دو آزاد راه مذکور به بخش خصوصی در کنار اجرای عملیات بهسازی عملیات مسیر موضوع تعریض آزادراه نیز توسط بخش خصوصی بررسی خواهد شد.
کشاورزیان افزود: سرمایهگذاری در حوزه ناوگان و مسافر از سوی بخش خصوصی بدین گونه است که سرمایهگذاری تسوط بخش خصوصی انجام میشود، منابع مالی در اختیار سازنده قرار میگیرد و از آن محل اتوبوس و کامیون ساخته شده و در دوره 5 ساله بازگشت اصل و سود سرمایه تضمین میشود.
وی بیان کرد: در واقع فروش ناوگان که از این محل تأمین میشود به صورت نقد و یا لیزینگ در اقساط 5 ساله خواهد بود.
* امضای تفاهمنامه تسهیل احداث مجتمعهای خدماتی - رفاهی
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: مجوز اولیه احداث مجتمعهای خدماتی - رفاهی باید از سوی سازمان راهداری صادر شود در کنار آن سازمان امور اراضی مجوز زمین و شرکت پخش فرآوردههای نفتی مجوز ساخت پمپبنزین را میدهد.
وی گفت: امروز توافقنامهای بین سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان راهداری، سازمان امور اراضی و شرکت پخش فرآوردههای نفتی منعقد شد مبنی براینکه شرایط احداث این مجتمعها تسهیل شود و سرمایهگذاران در گیر و دار اداری منتظر نمانند.