به گزارش خبرگزاری دانشجو، مراسم جشن عید سعید غدیر خم و دانشجویان جدید مرکز آموزش عالی کوهدشت، امروز چهار شنبه مورخ 15/7/94 در سالن آمفی تئاتر این مرکز برگزار شد.
در این مراسم دکتر مجتبی گراوند رئیس مرکز، اساتید، کارکنان و دانشجویان حضور داشتند. دکتر گراوند ضمن تبریک تقارن هفته ی دفاع مقدس به عنوان حماسه ای شکوهمند و فراموش نشدنی در تاریخ ایران با آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین تبریک اعیاد سعید قربان، غدیر و عرض خوش آمدگویی و خیر مقدم جهت موفقیت و پذیرش دانشجویان جدید در مرکز آموزش عالی کوهدشت و همچنین تسلیت حادثه جانسوز شهادت حجاج مسلمان و هم میهنانمان در منا، در تحلیل مختصری از تاریخ صدر اسلام و موضوع غدیر در مقدمه ای به دلیل درک عظمت اقدامات پیامبر (ع) در جهت گذار از جامعه ی جاهلی به اسلامی و برخی حوادث و وقایع صدر اسلام که ریشه در جاهلیت داشت؛ به جاهلیت و علایم آن در قرآن کریم (مثل حکم الجاهلیه، ظن الجاهلیه، حمیه الجاهلیه و تبرج الجاهلیه) و همچنین مصداق ها و نمودهای آن در شبه جزیره عربستان از جمله بت پرستی، تعصبات جاهلی، غرور و تکبر توانگران، تبعیت کورکورانه، جهل و خرافه گویی،ادبیات بی محتوا و نظام طبقاتی و... اشاره کردند.
گراوند گفت که با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) و طلوع دین مبین اسلام در شبه جزیره عربستان تحولی بزرگ در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها رخ داد به طوری که آن حضرت به اصلاح اندیشه ها و ترویج فضیلت های انسانی ( مثل آزاد اندیشی به جای تقلید، حاکمیت اولیای خدا، ترویج فضیلت های انسانی، ایثار و فداکاری، وحدت و برادری، کرامت و عزت انسانی، عدالت و...) پرداختند. همچنین به لحاظ اقتصادی به ثروت حلال، توزیع عادلانه بیت المال، ارزش کار و فقر زدایی و... توجه ویژه ای نمودند که این مسائل از جمله برنامه ها و نتایج بعثت پیامبر گرامی اسلام بود که جای گزین اندیشه های جاهلی گشت.
وی در ادامه بیان داشت: پیامبر بعد از 23 سال تلاش شبانه روزی در حجه الوداع با نزول آیه تبلیغ ( آیه 67 سوره مائده) در غدیر خم ماموریت یافت با تعیین جانشین، دین اسلام را کامل کند و طبق آیه اکمال « الیوم اکملت لکم دینکم ...» و حدیث ثقلین حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین بعد از خود به مردم معرفی کرد اما بعد از رحلت پیامبر (ص) وجود جریانی انحرافی و خزنده در جامعه، زمینه بازگشت فرهنگ جاهلی را فراهم نمود که نتیجه ی آن تشکیل سقیفه بود که محتوای فکری و اخلاقی آن رویارویی آشکار با کتاب و سنت، حاکمیت منطق و شرافت قومی و قبیله ای، حسادت، تعدی و حق کشی، خشونت و ستم، جعل حدیث و جلوگیری از نشر احادیث پیامبر (ص)، ظلم به حضرت زهرا یادگار رسول خدا، غصب فدک، تبعید اصحاب بزرگ پیامبر (ص) مثل ابوذر، عبدالله بن مسعود و... و مهم تر از همه حادثه ی دلخراش عاشورا بود. به طوری که مهیار دیلمی در شعری ریشه عاشورا را در سقیفه می داند. همچنین ابوذر غفاری معتقد بود که اگر اجازه می دادند ولایت و امامت در دست حضرت امیر (ع) بماند هیچ واجبی از واجبات الهی ضایع نمی شد.
گراوند همچنین گفتند: حضرت علی (ع) به خاطر حفظ وحدت اسلام و مسلمین مانند کسی که خار در چشم و استخوان در گلو باشد در برابر سقیفه سکوت کرد و دست به شمشیر نبرد و 25 سال سکوت را تحمل کرد اما ضمن انتقادی که به عملکرد بعضی از خلفا داشت در مواقع حساس به خلفا در امور فکری و قضاوت نیز کمک می نمود. همچنین آن حضرت با جمع آوری قرآن کریم، انجام فعالیت های اقتصادی و تاسیس حکومت مکتبی بر مبنای اصلاحات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در حفظ و احیا اسلام ناب محمدی (ص) کوشیدند.
رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت گفت: ما ضمن پای بندی و وفاداری به اعتقادات شیعی به دلیل اشتراک در اعتقاد به خدای واحد، پیامبر واحد، قرآن واحد و قبله واحد با برادران اهل تسنن و همچنین با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان و شیطنت آن ها در ایجاد تفرقه در میان مسلمانان در عصر کنونی از همه ی دانشجویان عزیز انتظار داریم که به اصل وحدت و برادری و احترام متقابل و تکیه بر مشترکات توجه بنمایند.
گراوند همچنین در ادامه به عوامل و شرایط موفقیت در دوران دانشجویی پرداختند و توکل به خداوند متعال، داشتن علاقه و انگیزه کافی، برنامه ریزی، مشاوره با افراد آگاه و توجه به توانایی ها، رعایت اولویت ها، نظم و پایداری، خوب گوش کردن و پرسش گری را از مهم ترین عوامل موفقیت برشمردند.