به گزارش روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس،این کارگروهدر مرحله اول اجرای این طرح با تصویب 53 عنوان موضوع پایان نامه و پژوهش در کمیسیون آموزش و پژوهش خود و ابلاغ آن به دانشگاههای مرتبط که مقطع ارشد و دکترا دارند از دانشجویانی که این طرح ها را برای ارائه پژوهش و پایان نامه خود انتخاب کنند حمایت مادی و معنوی می کند.
این طرح که با استقبال دانشگاههای سراسری و آزاد کشور روبرو شده است در نظر دارد با هدفمند نمودن اندیشه های نو در راستای تحقق اهداف حوزه مد و لباس اسلامی ایرانی و سوق دادن دانشجویان به تولید آثار علمی پژوهشی مبتنی با اصول و آموزه های اسلامی با ایجاد ارتباط مراکز آموزشی و دانش آموختگان رشته های مرتبط و ارتقاء سطح علمی و عملی دانشجویان و شناخت مباحث علمی جدید در زمینه طراحی، دوخت پارچه، مد و لباس گامی مؤثر بردارد.
در زیر سر فصل های مورد حمایت کارگروه ساماندهی مد ولباس ذکر شده است:
ردیف |
عنوان طرح |
توضیحات |
1 |
پژوهش اولویت های قابل توجه و تامل در حوزه ترویج پوشش ایرانی |
تعیین اولویت های ضروری و لازم برای ترویج پوشش ملی |
2 |
بررسی نیاز ها، چالش ها، موانع و راهکار های ترویج سبک پوشش ایرانی اسلامی |
تبیین شاخص های مورد استفاده در ترویج سبک پوشش ایرانی اسلامی ( بررسی نیاز، موانع، ارائه راهکار) |
3 |
تعاریف مد اسلامی (سبک پوشش اسلامی) |
به بررسی و تعریف جایگاه مد در اسلام و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی می پردازد. |
4 |
تأثیر فعالیت های مد و لباس اسلامی و ایرانی بر جامعه |
|
5 |
نقش کشف حجاب در وابستگی فرهنگ لباس به غرب |
تاثیرات کشف حجاب بر فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی |
6 |
نحوه ورود مد غربی به ایران( سیرورود، تحول و ...) با استفاده از استنادات تاریخی |
بررسی روش نفوذ فرهنگی غرب در ایران با تاکید بر بخش پوشش |
7 |
جامعه شناسی مد |
بررسی روابط مد و جامعه |
8 |
بازنگری طرح ها در پوشش ایرانی |
بررسی نقش، رنگ های شاد و متنوع در ترویج سبک بومی |
9 |
آسیب شناسی مدگرایی دور از حیطه فرهنگ ملی و اسلامی |
تبیین اثار مدرنیزاسیون بر مد ایرانی اسلامی |
10 |
بررسی دلایل میل جوانان به سبک پوشش های بیگانه با فرهنگ ملی |
تشخیص عوامل گرایش جوانان به پوشش بیگانه |
11 |
مطالعات جامعه شناختی مدو لباس با رویکرد ارزیابی امکان مدیریت فرهنگی آن |
این موضوع به بررسی ظرفیت ها و میزان پذیرش اجتماعی در خصوص قابلیت هدایت ،کانالیزه شدن و جریان سازی در حیطه مدو لباس و امکان مدیریت فرهنگی آن می پردازد. |
12 |
تاثیر نمایشگاه های ویژه عفاف و حجاب بر روند موضوع عفاف وحجاب جامعه |
این موضوع بر رصد ضریب جریان سازی نمایشگاه های پوشاک و مدو لباس بر فرهنگ عفاف و حجاب می پردازد. |
13 |
تاثیر و نقش دسترسی آحاد جامعه به اقلام عفاف و حجاب بر روند ترویج عفاف و حجاب |
تاثیر نقش دسترسی آحاد جامعه به اقلام عفاف و حجاب( فروشگاه ها ، سایت ها، نمایشگاه ها ، فروشگاه های زنجیره ای و ... ) بر روند ترویج حجاب در جامعه |
14 |
بررسی ضرورتهای بسط فرهنگ بومی و ملی پوشش در ایران |
پاسخ به چرایی لزوم ترویج استفاده از فرهنگ ملی پوشش |
15 |
شناخت آسیب های پوشش غرب گرا بر زندگی و روابط خانواده |
شناخت و رفع اثرات پوشش غربی در نابودی روابط خانواده |
16 |
تاثیر پوشش با مولفههای غربی بر سبک زندگیایرانی |
کشف چرایی تغییر پوشش بر سبک زندگی ایرانی |
17 |
عارضه یابی سیستم های تولیدی – توزیعی موجود در حوزه مد و لباس |
آسیب شناسی حلقه تولید و توزیع در مدو لباس |
18 |
ابزار ترویج پوشش بومی و ضریب نفوذ آن در قشر جوان ( بررسی نقش رسانه ها، صدا و سیما و دستگاههای فرهنگی) |
تعیین میزان نفوذ و رتبه ابزارهای ترویجی و تبلیغی میان جوانان |
19 |
اجبار در پوشش و بازخورد های آن در سطح افکار عمومی جامعه |
بررسی آثار و رفتارهای تند صلبی در زمینه پوشش بر افکار عمومی جامعه |
20 |
بررسی آمایش سرزمینی و تنوع پوشش در ایران |
لزوم تعریف پوشش متناسب با فرهنگ مناطق مختلف کشور |
21 |
تحولات تاریخی پوشش در ایران 1.از دوره ماد ها پیش از اسلام
|
تشریح ریشه های پوشش در ایران |
22 |
پژوهش جامع اطلاعات نساجی و پوشاک ایران |
1.بررسی احساس رنگی ایرانیان 2.مطالعه جامعه بازار و نساجی پوشاک ایران
|
23 |
بررسی عدم تولید کافی منسوجات چادر درایران |
تعیین عوامل چادر در ایران و راهکار های اجرایی برای تولید |
24 |
بررسی کمبود های سرفصل دروس مرتبط با طراحی مدو لباس |
ایجاد محتوای غنی و عملی برای دانشجویان طراحی مدو لباس در سطح دانشگاهها |
25 |
بررسی موضوع نشان شناسی فرهنگی و معنوی ، بر روی لباس (برش ، نماد و ... ) |
|
26 |
بررسی و استخراج گزاره های موجود در متون دینی و اعتقادی در حوزه مدو لباس |
بررسی و استخراج جامع نکته ها و مولفه های دینی در حوزه مدو لباس |
27 |
فرا تحلیل پژوهش ها و فعالیت های انجام شده برای استفاده از تجربیات قبل |
آسیب شناسی و بررسی کاستی های تحلیلی و پژوهش های پیشین و ارائه راهکار جدید |
28 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات اجتماعی |
این بخش به بررسی تاثیرات، شامل آسیب ها یا مزایای مدو لباس بر پدیده ها، تعاملات و روابط اجتماعی می پردازد. |
29 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات اقتصادی |
هدف از طرح این موضوع بررسی رابطه فی مابین انتخاب نوع مدو لباس و همچنین صنعت مدو لباس بر پیشرفت ها و عقب گرد های اقتصاد است . |
30 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات فرهنگی |
موضوع مذکور بر شناسایی تاثیر گذاری و تاثیر پذیری مدو لباس بر پدیده ها و جریان های فرهنگی تاکید می ورزد. |
31 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات سیاسی |
این پژوهش به این سوال پاسخ می دهد که آیا رابطه مستقیم یا غیر مستقیم میان مدو لباس یا رخداد های سیاسی وجود دارد؟ با چه قدرتی؟ |
32 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات امنیتی |
این پژوش به این سوال پاسخ می دهد که آیا نوع مدو لباس ممکن است به یک دغدغه امنیتی تبدیل شود ؟ اساسا چه رابطه ای میان مدو لباس جامعه و امنیت در آن جامعه وجود دارد؟ |
33 |
تأثیر مد و لباس بر موضوعات بهداشتی فردی و اجتماعی |
بررسی رابطه میان مدو لباس و تاثیر آن در اعتماد به نفس، روابط اجتماعی و... در افراد |
34 |
ساختار مد در دنیا و حوزه های مرتبط ( صنوف شغلی مرتبط ) |
آشنایی با گستره مدو لباس در جهان در مشاغل مختلف |
35 |
تأثیر مد و لباس ایرانی و اسلامی در اقتصاد مقاومتی |
هدف از اشاره به این موضوع بررسی میزان تاثیر مدو لباس بر پیشرفت گفتمان اقتصادی مقاومت ها است. و این که مدو لباس تا چه اندازه می تواند در وصول به اهداف اقتصاد مقاومتی موثر باشد. |
36 |
تأثیر مد و لباس اسلامی در کاهش چالش های انتظامی |
این موضوع به بررسی تاثیر فرهنگ پوشش حاکم بر جامعه با کاهش تخلفات اجتماعی و چالش های انتظامی می پردازد. |
37 |
تأثیر مد و لباس در ارتقاء رضایت عمومی |
بررسی تاثیر مد بر افزایش نشاط اجتماعی و رضایت عمومی جامعه |
38 |
بررسی ساختار مد در ایتالیا ( میلا ن) و نحوه نفوذ در جوامع مخاطب |
هدف از طرح این موضوع آشنایی با مولفه های فرهنگ مد در کشور هدف ( تاریخ، نماد ها، صنعت و ...) و روش های حرفه ای مورد استفاده برای حضور نفوذ در بین جوامع مخاطب است. |
39 |
بررسی ساختار مد در فرانسه ( پاریس) نحوه نفوذ در جوامع مخاطب |
هدف از طرح این موضوع آشنایی با مولفه های فرهنگ مد در کشور هدف ( تاریخ، نماد ها، صنعت و ...) و روش های حرفه ای مورد استفاده برای حضور نفوذ در بین جوامع مخاطب است. |
40 |
بررسی ساختار مد در نیویورک ( امریکا) و نحوه نفوذ در جوامع مخاطب |
هدف از طرح این موضوع آشنایی با مولفه های فرهنگ مد در کشور هدف ( تاریخ، نماد ها، صنعت و ...) و روش های حرفه ای مورد استفاده برای حضور نفوذ در بین جوامع مخاطب است. |
41 |
بررسی ساختار مد در ( لندن)نحوه نفوذ در جوامع مخاطب |
هدف از طرح این موضوع آشنایی با مولفه های فرهنگ مد در کشور هدف ( تاریخ، نماد ها، صنعت و ...) روش های حرفه ای مورد استفاده برای حضور نفوذ در بین جوامع مخاطب است. |
42 |
تهیه فرهنگ و علائم نشانه ها و نماد های ایرانی اسلامی در لباس |
با هدف آشنایی فعالان حوزه مدو لباس یا فرهنگ غنی ایرانی |
43 |
تهیه فرهنگ و علائم ، نشانه های و نماد های تهاجمی ( غیر ایرانی) |
نشانه شناسی در ساختار انتقال مفاهیم نقش جدیدی دارد هم اکنون این مهم جایگاه ویژه ای در جهان و با اهداف خاص پیدا کرده است شناخت از زمینه فعالیت سالم در بین دست اندرکاران فراهم می سازد. |
44 |
اتخاذ روش استاندارد سازی تجارب پیشکسوتان |
ارائه راهکار های به روز رسانی تجربیات گذشته حوزه مدو لباس |
45 |
بررسی ، شناسایی و تعیین نقش صنایع مرتبط در مدو لباس |
بررسی چهار بخش تعیین کننده : پژوهش تحقیق، طراحی، تولید، عرضه |
46 |
بررسی شناسایی و تعیین مشکلات و موانع صنوف حوزه مدو لباس |
بررسی 24 صنف موجود |
47 |
سنجش تاثیر گذاری نمایشگاه ها و رویداد های مدو لباس بر مخاطبان |
|
48 |
تحقیق فرهنگ سازی استفاده از فرهنگ تولید ایرانی |
روش فرهنگسازی برای گرایش بیشتر جامعه به استفاده از تولیداتملی |
49 |
بررسی و ارائه شاخص های رصد فرهنگی جامعه در حوزه مد و لباس |
پاسخ به اینکه با چه شاخص هایی می توان به بررسی تاثیرات فرهنگی مدو لباس در جامعه پرداخت؟ |
50 |
تاثیر اقلام و روشهای ترویجی در تبلیغ و توسعهمد اسلامی |
( سایت، ژورنال، مجلات، نمایش زنده، جشنواره و ....) |
51 |
روشهای ذائقه سنجی مصرف مد در میان مخاطبان |
بررسی نیاز و ذائقه متفاوت مردم در گرایش به مد برحسب شرایط متفاوت زندگی(محل زندگی ، شرایط مالی و... ) |
52 |
مطالعات اقتصادی و بازار سنجی ( موضوعی) |
|
53 |
میزان تاثیر فعالیت های به اجرا در آمده در چارچوب قانون ساماندهی مدو لباس |
بررسی میزان تاثیر فعالیت های کارگروه ساماندهی مدو لباس( نمایش زنده، جشنوراه، نمایشگاه، همایش و ....) بر جامعه |
همچنین علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 66749807 بخش علمی دانشگاهی این کارگروه تماس حاصل نمایند.