داوود کشاورزیان در خصوص حمل کالای تجاری توسط اتوبوسهای مسافری، گفت: حمل کالای تجاری فعل مضمومی نیست اما به دلیل عدم امکان نظارت بر نوع کالایی که بارگیری میکنند، این ممنوعیت اعمال شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه اتوبوس مانند هواپییما نیست که از محل فرودگاه پرواز کند و در فرودگاه دیگری فرود بیاید، گفت: اتوبوس از داخل ترمینال بیرون میآید و هر جایی امکان توقف دارد که بارگیری کند، بنابراین امکان نظارت ۱۰۰ درصدی در این بخش وجود ندارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه فقط توصیه ما به رانندگان این است که از حمل کالای خطرناک با ناوگان مسافری خودداری کنند، افزود: مشکل در بخش حمل و نقل جاده ای این است که نظارت نمی تواند به طور کامل بر آنها انجام شود.
کشاورزیان در پاسخ به اینکه قاچاق سوخت هم در میان ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام می گیرد و حمل سوخت موجب برخی سوانح جاده ای می شود، گفت: امیدواریم با اجرای طرح اختصاص سوخت براساس پیمایش، قاچاق سوخت هم کاهش پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه معتقدم درصد کمی از قاچاق سوخت از محل ناوگان فعال است، چرا که اینها سهمیه را مصرف میکنند، تصریح کرد: یک تعدادی ناوگان داریم که کارت هوشمند دارند اما فعال نیستند؛ در گذشته اینها کارت سوخت میگرفتند اما الان که براساس پیمایش سوخت میدهیم، به این سمت می رویم که سوخت آنها یا کاهش داده شود یا به آنها اختصاص پیدا نکند.