به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در این دیدار که در محل شرکت ذوب آهن اصفهان و با حضور دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، مهندس احمد صادقی مدیرعامل شرکت ذوب آهن، مهندس منصور یزدی زاده معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن و رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران برگزار شد، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، با اشاره به امکان تامین مالی صنعت فولاد از طریق ابزارهای مالی جدید در بورس کالا گفت : با توجه به توسعه ابزارهای مالی نوین در بورس کالای ایران، این دو شرکت می توانند در تعریف ابزارهای جدید مالی مبتنی بر محصولات فولادی مشارکت کنند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار مالی می تواند زمینه فروش بیشتر تولیدکنندگان فولادی را در کشور فراهم کند بدین ترتیب که با تبدیل موجودی انبار شرکت ذوب آهن به گواهی سپرده کالایی و اوراق بهادار سازی آنها، بستر لازم برای فروش بیشتر محصولات این شرکت فراهم می شود.
وی با بیان اینکه مهمترین روشهای تأمین مالی و پوشش ریسک صنعت فولاد در بورس کالا شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوقهای کالایی و ابزارهای مشتقه است، گفت : علاوه بر قراردادهای سلف عادی در بورس کالا که موجب تأمین مالی صنعت فولاد با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن می شود، قراردادهای سلف موازی استاندارد نیز از ابزارهای نوین مالی است که هم اکنون در بورس کالای ایران بر روی پی وی سی و سنگ آهن راه اندازی شده و با انتشار اوراق مربوطه، مجتمع های سنگ آهن گل گهر و چادرملو به ترتیب بیش از 830 و 800 میلیارد ریال از این طریق تامین مالی داشته اند.
وی در ادامه گفت: تشکیل بازار ثانویه برای معاملات قراردادهای سلف، استفاده از نقدینگی موجود در بازار و توان سرمایه گذاران مالی، تسهيل تامين مالي بلند مدت طرحهای توسعهای، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش، معافیت مالیاتی و امکان برنامهریزی بلند مدت تولید مناسبتر، از مهمترین ویژگی های قراردادهای سلف موازی استاندارد برای تولیدکنندگان فولادی است. همچنین با وجود موجودی انبار ثابت در شرکت های تولیدی، صندوق های کالایی (ETC) از مناسب ترین ابزارهای تامین مالی صنعت فولاد محسوب می شود.
این گزارش حاکی است مهندس احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این دیدار ، خواستار همکاری بورس کالای ایران برای تشکیل بازار خرده فروشی محصولات تولیدی این شرکت و همچنین کمک به تشکیل بازار آتی محصولات ذوب آهن شد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان با بیان نقش بورس ها در بازاریابی بین المللی گفت: بورس کالای ایران می تواند ، زمینه بازاریابی بین المللی برای فروش محصولات ذوب آهن را در منطقه و جهان فراهم کند.