طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی مخالف توسعه علم است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن علیمردانی در نشست علنی امروز (سهشنبه، 17 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: این طرح باعث تضعیف جایگاه و مراکز علمی و دانشگاهها میشود چرا که مخالف ماده 20 قانون پنجم توسعه کشور است.
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: هیچ کجای دنیا در مقطع ارشد و دکتری کنکور متمرکز برگزار نمیشود و انتخاب دانشجو به وسیله دانشگاه و استاد انجام میگردد بنابراین نباید تصمیم گیریها به نوعی ماشینی و متمرکز باشد و نباید اقدامی انجام داد که کلاسهای جدید کنکور ایجاد گردد.
وی تاکید کرد: بنابراین با اجرای این طرح افرادی با فقدان تجزیه و تحلیل علمی به دانشگاهها راه پیدا میکنند و باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر چالشهای بسیاری مانند صندلی خالی، نبود اعتبار و منافع کافی، نبود دیدگاه سیستمی، ناهماهنگی میان سیاستگذاران، عدم یکپارچگی میان سیاست، علم و فرهنگ و فناوری موجود است.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از این رو بررسی این چالشها باید در اولویت قرار گیرد و باید به سمت پذیرش دانشجو در رشتههای فنی و کاربردی حرکت کرد، بنابراین این طرح غیر علمی است.
همچنین علیرضا منادی سفیدان نیز به عنوان یکی از مخالفان این طرح گفت: مسکوت ماندن این طرح باید به دستور گذاشته شود، زیرا یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری بحث توسعه علم و تحصیلات تکمیلی است و این طرح برنامههای دولت در این زمینه را متوقف میکند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: البته تجمیع کنکور نیز اقدام درستی نبود و همچنین اجرای این طرح مخالف اصل 44 قانون اساسی است چرا که در حال حاضر در اکثر استانهای کشور 400 تا 500 دانشگاه وجود دارد و نمایندگان 2 هفته پیش برای توسعه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه آزاد تشکر کردند. بنابراین این طرح، یک طرح ناپخته است.
با این طرحی که نماینده محترم فرمودند بازار پارتی بازی باز میشه