وجود نهادي كه نيازهاي پژوهشي جامعه را رصد كند به شدت احساس ميشود
به گزارش خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» از قم، حجتالاسلام محمدحسين موسيپور عصر ديروز در نخستين جلسه ستاد برگزاري هفته پژوهش كه در تالار شهيد زينالدين استانداري قم برگزار شد با بيان اينكه مسئله پژوهش منحصر به يك هفته نبوده و همواره بايد مورد توجه و عنايت مسئولان باشد، اظهار داشت: پژوهش و پژوهشگري نيازمند مديريت و راهبري است و وجود نهادي كه نيازهاي پژوهشي جامعه را رصد كرده و پژوهشگران را به سمت اين نيازها سوق دهد به شدت احساس ميشود.
وي در ادامه افزود: پژوهش و تحقيق در شهر مقدس قم از منزلت و جايگاه ويژهاي برخوردار بوده و خاستگاه بسياري از علوم انساني و ديني در حوزه علميه قم قرار گرفته است و اين مهم نيازمند توجه بيش از پيش مسئولان به برگزاري كيفي هفته پژوهش در قم است.
موسي پور با بيان اينكه پژوهش به معناي عام در بردارنده بسياري از مفاهيم است، خواستار رسيدگي به امر پژوهش در كشور شد و گفت: در راستاي گسترش پژوهش و پژوهشگري در جامعه بايد اعتبارات بيشتري نسبت به گذشته به اين امر مهم اختصاص يافته و فرهنگ پژوهش و تحقيق در جامعه نهادينه شود.
استاندار قم خاطرنشان كرد: اگر فرهنگ پژوهش در جامعه ريشهدار نباشد، ثمرات ايدهآل و مطلوب به دنبال نخواهد داشت.
وي با اشاره به حجم بالاي پژوهشهاي انجام شده در كشور خاطرنشان كرد: كارهاي عميق پژوهشي اگر نتواند دردي از جامعه را بر دارد و معضلي را برطرف كند، ارزش و جايگاهي نخواهد داشت.
حجتالاسلام موسيپور تصريح كرد: در مكتب اسلام، علمي ارزشمند است كه براي جامعه نفعي داشته باشد و نيازي را برطرف سازد.
استاندار قم ضمن تأكيد بر فرهنگسازي پژوهش در جامعه بويژه در نسل جوان و نوجوان و نقش برجسته رسانههاي عمومي در اين خصوص اذعان داشت: اگر امروز فرزندان ما با اهميت پژوهش و تحقيق آشنا نباشند، هيچگاه پژوهشگران نخبه و كارآمدي در آينده نخواهند بود.
وي توجه به قشر محقق و پژوهشگر را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و گفت: بدون توجه كافي به نيازهاي پژوهشگران نميتوانيم از آنها توقع تلاش گسترده در عرصههاي مختلف علمي و پژوهشي داشته باشيم.
حجتالاسلام موسيپور همچنين تصريح كرد: كيفيسازي برنامههاي هفته پژوهش بايد سرلوحه اقدامات اين ستاد قرار گرفته و عناوين كميتهها و برنامهها به دقت انتخاب و بررسي شود.
استاندار قم در پايان خاطر نشان کرد: اميدواريم با تعامل تمامي نهادهاي اجرايي استان قم گامهاي بلندي در راستاي توسعه و گسترش پژوهش و پژوهشگري درجامعه برداشته شود./انتهاي پيام/