به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، امیر جعفرپور از همسان سازی و استانداردسازی این سامانه در کشور طی دهه فجر سال جاری خبر داد.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، امکاناتی در سامانه سیمفا ایجاد شده که امکان گزارش گیری مدیریتی از طریق ستادهای معاینه فنی خودرو در کلانشهرها را فراهم کرده است.
جعفرپور گفت: پیش از این، برخی خطوط معاینه فنی خودروی تعدادی از کلانشهرها به علت قدیمی بودن تجهیزات، فاقد زیرساخت های لازم برای اتصال به سامانه سیمفا بودند که قرار شد خطوط قدیمی و دستگاه های غیر قابل اتصال به سامانه تعویض شوند.
وی اضافه کرد: تاکنون ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو در وزارت کشور، واسطه توزیع برچسب و برگ معاینه فنی بود که مجوز چاپ و استفاده از آن را صادر می کرد؛ از این پس مقرر شده است که با هماهنگی های صورت گرفته، توزیع و ارائه برچسب ها از طریق ستادهای معاینه فنی خودروی کلانشهرها در ذیل سامانه سیمفا انجام شود.
جعفرپور اعلام کرد: مراکز معاینه فنی خوروی پنج کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز نیز به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) متصل شوند.
وی افزود : به این ترتیب 550 خط معاینه فنی خودرو در 440 مرکز شهرداری ها به سامانه سیمفا متصل می شوند که این امر پایان فاز نخست معاینه فنی خودروها در کشور است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به آغاز فاز دوم معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: در این فاز می بایست همسان سازی و استانداردسازی این مراکز انجام شود.
جعفرپور در تشریح این فاز چنین توضیح داد : در زمان حاضر معاینه فنی خودروها توسط دستگاه هائی با برندهای مختلف انجام می شود که معاینه فنی خودرو را با مشکلاتی مواجه می کند.
وی خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل مراکز معاینه فنی خودرو باید به نرم افزارهائی مجهز شوند که خروجی آن ها با یکسان سازی واحدها همراه باشد؛ از این بابت امکان مناسبی برای داده کاوی و پژوهش های کاربردی برای پژوهشگران، خودروسازان، مدیران ایمنی حمل و نقل و سایر علاقه مندان فراهم می شود.
جعفرپور گفت : خروجی مراکز معاینه فنی خودرو حاوی اطلاعات ارزشمندی برای دست اندرکاران این امر است و چنانچه این خروجی ها فاقد یکپارچگی و همسانی لازم باشد به طور قطع اطلاعات خروجی منسجم و دارای ارزش علمی و کاربردی برای افراد و سازمان های مرتبط نخواهد بود.
وی ابرازامیدواری کرد که با یکپارچه سازی مراکز معاینه فنی خودرو و سامانه های مرتبط در کشور، اطلاعات مربوط به خودروها به نحو مناسب و مشخص در اختیار مراکز اجرائی و پژوهشی و دانشگاه ها و سازمان ملی استاندارد کشور قرار گیرد تا ارزیابی ها و تحقیقات کارشناسی لازم صورت گیرد.
این مسئول در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: به زودی امکان بررسی خروجی های معاینه فنی برای هر خودرو با وارد کردن پلاک خودرو در کارت آن برای مالک یا خریدار خودروها فراهم خواهد شد و هموطنان قادر خواهند بود که خودروی مورد نظر را از نظر ایمنی، زیست محیطی و مهلت معاینه فنی و مشخصات دیگر بررسی کنند.
جعفرپور گفت: فاز سوم معاینه فنی خودرو در کشور شامل نصب دوربین پلاک خوان و نظارت تصویری در مراکز معاینه فنی خودرو است که به موازات دو مرحله قبل از اواسط امسال شروع شده و به تدریج در حال پیشرفت است که سال آینده به اتمام می رسد.