به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش تفریغ بودجه طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور را در دستور کار خود قرار دادند.
گزارش طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی قرائت کرد.
لازم به ذکر است که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصویب این طرح مخالفت کرد و دلایل خود را نیز بدین گونه مطرح کردند که با وجود طراحان و نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط و کارشناسان دیوان محاسبات طرح مذکور مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان بنا به دلایلی مبنی بر اینکه طرح مصداق خارجی نداشته و به عبارت دیگر سالبه به انتفاع موضوع است و تبدیل بزرگراه به آزادراه امکان فنی ندارد چرا که مسائل فنی و ایمنی آزاد راه در طراحی های اولیه پیش بینی می شود و با توجه به عدم پیش بینی این ملاحظات در طراحی اولیه بزرگراه نمی توان اینها را در تغییرات بعدی اعمال کرد و همچنین مسیرهای بزرگراهی مسیر جایگزین جاده عادی وجود دارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظر موافقان و مخالفان کلیات طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور را تصویب کردند که از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن علنی 140 نماینده به کلیات طرح رای موافق 29 نماینده رای مخالف و 5 نماینده رای ممتنع دادند.
لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ارائه نظر نماینده دولت در خصوص طرح مذکور بیان داشت: تبصره الحاقی به قانون باید اصلاحاتی صورت گیرد چرا که احداث آزادراه برای خود قانون خاص دارد و در اینجا آوردن این عبارت مغایر با قانون اصلی است و با قانون اصلی تداخل پیدا خواهد کرد لذا باید در تصویب اصل طرح این موضوع مدنظر قرار گرفته شود.
پورابراهیمی در ادامه بررسی طرح مذکور پیشنهاد حذف عبارت آزادراه را در صحن علنی مطرح کرد و بیان داشت: احداث آزادراه در متن تبصره تداخل با قانون احداث آزادراه ها است و اگر این عبارت در خط دوم تبصره حذف نشود با متن پایانی تبصره هم خوانی نخواهد داشت.
لاریجانی نیز پیشنهاد پورابراهیمی را به رای گذاشت و از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن علنی 141 نماینده با پیشنهاد حذف عبارت احداث آزادراه موافقت کردند 14 نماینده مخالفت و 8 نماینده رای ممتنع دادند.
نمایندگان پس از بررسی پیشنهادات اصل ماده را به رای گذاشتند که از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی 140 نماینده به اصل این طرح رای موافق 8 نماینده مخالف و 5 نماینده رای ممتنع دادند.
در ماده واحده طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره شش به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب 24/8/1366 و اصلاحات بعدی آن به شرح ذیل اضافه می گردد:
تبصره شش: در صورتی که وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بخش غیردولتی نسبت به تبدیل بزرگراه به آزادراه در مسیرهای دارای توجیه فنی و اقتصادی و فاقد جایگزین با رعایت کلیه مشخصات و استانداردهای فنی و ایمنی اقدام نماید، تا زمان احداث مسیر جایگزین تنها مجاز به دریافت هزینه های تبدیل، نگهداری و بهره برداری بزرگراه به آزادراه در قالب عوارض عبوری است.