به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس امروز در نشست هماندیشی نخستین نمایشگاه بینالمللی پوشاک ورزشی که با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان اصناف و تولیدکنندگان لباسهای ورزشی در محل هتل ملی آکادمی المپیک برگزار شد، گفت: موضوع لباس و پوشاک از مقولههای مهم و ارزشمندی است که به عنوان یک اولویت در شئونات مختلف زندگی به آن توجه میشود شاید بسیاری از کشورها پیش از موضوعات مختلف با موضوع مد و لباس شناخته شده باشند اما در سالهای اخیر نیز اقدامات خوبی در این زمینه در کشور ما صورت گرفته است و نهادها، سازمانها، تشکلها و تولیدکنندهها نگاه تخصصی به این موضوع پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: توجه به شئونات مختلف مد و لباس اولین و مهمترین گام در میان دستاندرکاران حوزه مد و لباس است که خوشبختانه به این مقوله مبادرت کردهاند همچنین شناسایی سرمایههای انسانی به عنوان مهمترین سرمایه در حوزه مد و لباس از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که این سرمایههای انسانی در ساختار صنفی میتوانند مؤثر باشند.
دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: مجموعه مرتبطین با حوزه مد و لباس را میتوان در سه گروه تقسیمبندی کرد؛ گروه اول مسئولان و مدیرانی هستند که به نوعی در سیاستگذاریها دخالت دارند، آگاهی آنها و درک اهمیت موضوع توسط مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر دستگاههای مختلف اهمیت موضوع مد و لباس برایشان مشخص شود آن را به عنوان اولویت در برنامههای خود قرار میدهند.
قبادی ادامه داد: موضوع مد و لباس یک موضوع فراگیر است و هیچ نهادی نمیتواند خود را از این مسئله فارغ بداند این در حالی است که حتی در حوزه مد و لباس ما شاخصهای امنیت ملی را نیز در نظر میگیریم و قدرت نرم را برای مد و لباس مهم میدانیم. همچنین نهادهایی مانند وزارت بهداشت و درمان نیز باید در حوزه مد و لباس وارد عمل شوند.
وی با بیان اینکه حوزه ورزش از جمله حوزههایی است که باید لباس را در آن مهم دانست، گفت: باید لباس را در حوزه ورزش به عنوان یک فاکتور جدی در نظر بگیریم اما تاکنون متأسفانه مورد غفلت واقع شده است چرا که هیچ تیمی وجود ندارد که عنصر لباس را بتوانیم از آن جدا کنیم و الزاماً باید در سیاستگذاریهای کلان به آن اعتنا شود.
دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس افزود: مد و لباس در اقتصاد مقاومتی نیز فاکتور بسیار مهمی است چرا که با تأیید بانک مرکزی مد و لباس 8 میلیارد دلار در سال و لباس همراه با ملحقات آن نزدیک به 20 میلیارد دلار در سال میتواند گردش مالی داشته باشد که خودباوری، افزایش توان و ظرفیت ملی و خوداتکایی میتواند در افزایش این میزان نقش بسزایی داشته باشد.
قبادی خاطرنشان کرد: با شروع فرآیند اهتمام به پوشاک در ورزش اتفاق مهم دیگری نیز خواهد افتاد و آن افزایش ارزش حقوقی و اجزایی است که با موضوع ورزش در ارتباط است. همچنین مالکیت معنوی آثار در حوزه مد و لباس بسیار مهم است که در حوزه لباسهای ورزشی یکی از حلقههای مفقوده موضوع مالکیت معنوی آثار است که خوشبختانه ساز و کار این مسئله پیشبینی شده است و در کار گروه ساماندهی مد و لباس نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با احترام به تمام اقدامات انجام شده در حوزه مد و لباس و طراحی لباسهای ورزشی به غیر از تعداد محدودی باید گفت، عموم فعالیتها تکراری هستند اما با توجه به گسترش حضور طراحان و علاقهمندان این امکان وجود دارد که با همکاری هنرمندان فعال کشورمان ارتباط و همکاری ارزشمندی شکل بگیرد.
قبادی به برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک ورزشی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در چارچوب مصوبات شورای سیاستگذاری تعیین تکلیف خواهد شد و اواخر فروردین سال 95 نمایشگاه بینالمللی پوشاک ورزشی برگزار خواهد شد.
دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس گفت: در حوزه لباس ورزشی سه بخش اصلی وجود دارد که وزارت ورزش و جوانان به عنوان مصرفکننده این حوزه مورد عنایت و توجه است که باید به عنوان یک جامعه بزرگ و قابل توجه به مقوله لباس ورزشی توجه کنند و ظرفیتهای داخلی اعم از طراحی تا عرضه را در کنار خود ببینند. وزارت صنعت دومین رکن متولی صنعت پوشاک در کشور است که اصناف را در بر میگیرد و امیدوار هستیم کار را با قدرت به جلو ببرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس وظیفه هماهنگی، طراحی و توزیع را بر عهده دارد.
قبادی ادامه داد: در تولید لباس و پوشاک قطعاً نمیتوانیم از استانداردهای جهانی فاصله بگیریم و باید تمام خاصیتهای لازم برای داشتن یک لباس استاندارد برای رشتههای ورزشی مختلف را در نظر بگیریم حتی برش در لباس یک مقوله فرهنگی است که باید مورد توجه طراحان و تولیدکنندگان قرار گیرد. مجموعه مد و لباس کشور به دنبال این است که تمام این هماندیشیها و اتفاقات یک خروجی ارزشمند داشته باشد و آن این است که مفهوم ایرانی - را توسط لباسهای تولیدی کشورمان به جهان معرفی کنیم و ورزشکاران به عنوان سفیران ورزشی در گروه مرجع ما قرار دارند.
وی با بیان اینکه لباس ورزشی یک عنصر فرهنگی است، افزود: در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته به خصوص در کشور ایتالیا در تمام زمینهها حتی در زمینه لباس صنعتی پیش از تجاریسازی بحث هویتسازی را مورد توجه قرار میدهند و بحث هویتسازی کاری است که باید توسط تمام نهادها دنبال شود. همچنین ترغیب تولیدکنندگان به حضور در نمایشگاهها و همایشها میتواند در معرفی محصولات داخلی مهم و تأثیرگذار باشد.