پذيرش دانشجويان برگزيده علمي براي ورود به مقاطع بالاتر افزايش مييابد
به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر دل افگار امروز طي سخنراني در نخستين همايش علمي دانشگاه پيام نور در محل سازمان مركزي اين دانشگاه اظهار داشت: انتقال آرا و افكار دانشجويان در زمينه هاي مختلف، معرفي سازمان هاي مرتبط با فعاليت آنها براي كمك هاي حمايتي، توزيع و تبيين كارآفريني و آشنا شدن دانشجويان با يكديگر از مهم ترين اهداف برگزاري اين همايش است.
وي گفت: مطابق آيين نامهها كمك هاي حمايتي به اين صورت است كه رتبه هاي اول هر مركز و واحد در هر رشته در مقطع كارشناسي از پرداخت 60 درصد شهريه معاف، و در مقطع كارشناسي ارشد نيز از پرداخت 30 درصد كل شهريه معاف مي شوند.
معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه پيام نور در رابطه با پژوهشگران يادآور شد: دارندگان مقالات علمي و پژوهشي در مقطع كارشناسي از پرداخت 50 درصد شهريه، و در مقطع كارشناسي ارشد از 30 درصد شهريه ثابت معاف هستند.
دل افگار اظهار داشت: همچنين دارندگان مقالات علمي- تجربي در دوره كارشناسي از پرداخت 50 درصد شهريه ثابت، و در مقطع كارشناسي ارشد از 20 درصد شهريه ثابت معاف خواهند بود.
وي يادآور شد: دانشجوياني كه مقالات ISI داشته باشند از پرداخت كل شهريه مقطع كارشناسي و 40 درصد شهريه كارشناسي ارشد، و همچنين دانشجوياني كه كتاب مرتبط با رشته تحصيلي خود تاليف كردهاند از پرداخت كل شهريه مقطع كارشناسي و 40 درصد شهريه كارشناسي ارشد معاف خواهند بود.
معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه پيام نور ادامه داد: اگر مخترعان در مقطع كارشناسي اختراع خود را به مالكيت صنعتي ارائه كنند، از پرداخت شهريه ثابت يك ترم سال تحصيلي معاف مي شوند و در صورت تاييد سازمان پژوهشهاي علمي- صنعتي، يك ميليون تومان كمك هزينه دريافت خواهند كرد.
دل افگار گفت: مخترعان مقطع كارشناسي ارشد نيز اگر اختراع خود را به تاييد سازمان پژوهشهاي علمي- صنعتي برسانند از 50 درصد شهريه معاف خواهند بود؛همچنين براي ارائه به جشنوارههاي بين المللي دو ميليون تومان حمايت مالي مي شود.
وي تصريح كرد: ورود دانشجويان برگزيده به مقاطع بالاتر تحصيلي طبق آيين نامه وزارت علوم انجام مي شود و اگر دانشجويي در جشنوارههاي علمي حائز رتبه باشد براي ادامه تحصيل معرفي مي شود.
معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه پيام نور گفت: بر اساس اين آيين نامه، دانشگاهها مي توانند يك تا 10 درصد از ظرفيت خود را از دانشجوياني كه شامل اين آيين نامه مي شوند، پذيرش كنند.
دل افگار بيان داشت: دانشگاه پيام نور با توجه به شرايط خود، سال گذشته يك نفر را در مقطع كارشناسي ارشد و يك نفر را در مقطع دكترا پذيرش كرده، و در حال حاضر براي افزايش اين سهميه به سه نفر، در تلاش است.
وي تصريح كرد: شرايط لازم و ضروري اين است كه معدل فارغ التحصيلي اين افراد كمتر از 17 نباشد و حداقل دو مقاله علمي- پژوهشي يا ISI داشته باشند تا بتوانند درخواست دهند.
معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه پيام نور ادامه داد: افرادي كه از طريق اين آيين نامه پذيرش مي شوند از پرداخت شهريه معاف هستند، ولي در دانشگاه پيام نور در تعريف اين آيين نامه اختلاف وجود دارد.
دل افگار گفت: با توجه به اينكه دانشگاه پيام نور از بودجه دولتي استفاده نمي كند و با شهريه دانشجويان اداره مي شود در تعريف شهريه اين دانشجويان اختلاف وجود دارد.
وي عنوان داشت: با تلاشهاي بسيار، 50 درصد كل شهريه اين دانشجويان را تخفيف داده و براي 50 درصد ديگر نيز با مركز استعدادهاي درخشان در حال بحث هستيم.
معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه پيام نور در پايان اظهار داشت: ايمان قوي به انجام كار، عدم اعتقاد به محدوديتها، مسئوليت پذيري، مشورت و همفكري و همچنين استقبال از ابهامات مي تواند دانشجويان را در موفقيت براي رسيدن به هدف كمك كند./انتهاي پيام/