حمید صدیق میرزایی، مسئول دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در مورد اولین دوره تربیت مدرس سواد فضای مجازی ناظر به ارتقا سطح معلمین تصریح کرد: برحسب اهمیت ارتقا سواد رسانه و بالاخص سواد اینترنتی مخاطب دانش آموز قصد داریم تا با دورههای ویژه طراحی شده، دانش و مهارت استفاده سالم ایمن و مفید معلمان آینده را ارتفا داده و ایشان را به معلمین مجهز به مهارت در دانشهای نوین و سوادهای جدید کنیم؛ تا بتوانند دانش آموزان که آینده سازان انقلاب اسلامی هستند را به آموزشهای لازم ایمن کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه امروز دیگر سوادخواندن و نوشتن ملاک با سواد بودن نیست، افزود: سوادهای نوین از جمله سواد رسانه و سواد اینترنتی از جمله سوادهایی است که در مدارس دنیا در مقاطع مختلف تحصیلی در حال تدریس است. البته برای کشور ما جای هم تاسف و هم خوشبختی دارد؛ خوشبختی از آن جهت که بعد از ۵۰ سال بعد از مطالبات فراوان و پیگیریهای متعدد از سال آینده درسی به عنوان تفکر و سواد رسانه در پایه نهم گنجانده شده است و تاسف اینکه امروز بیشترین حجم مخاطرات فناوریهای رسانهای و دیجیتالی شامل حال مخاطبین دانش آموز میباشد.
صدیق میرزایی گفت: دانش آموزان قشری با کنجکاوی فراوان و مسلط در جستجوگری و دسترسی به اطلاعات گسترده در اینترنت هستند، اما بدون سواد و تفکر انتقادی در مواجهه با حجم شایعات و گستردگی جرائم اینترنتی و پروندههای قضایی میباشند و شاید دورذهن نباشد آن روز را که رهبری در اعوان ورود اینترنت به کشور در سالهای ۱۳۷۱ تاکید به مراقبت در مواجهه با آلودگیهای اینترنت ویژه نوجوانان و جوانان کردند.
مسئول سابق مرکز رسانههای دیجیتال بسیج گفت: اگر هوشیار بودیم و حتی مثل غربیها که برای ایمن بودن خودشان کارهای متعددی از جمله تدریس سواد دیجیتال و ... در مدارس کردند، کار میکردیم، امروز این هجمه گسترده جرمهای اینترنتی و آسیبهای مدرن را نداشتیم.
وی افزود: امروز دیگر با گسترش رسانههای تعاملی همچون شبکههای اجتماعی و بازیهای آنلاین تنها جریان آموزش از قالب معلم و مدرسه به دانش آموزان منتقل نمیشود، بلکه این رسانهها و مخاطب فعال دیجیتالی هستند که پیشتاز در عرصه تعلیم و تربیت جهانی میباشند و اگر با غفلت بیشتر شکاف دیجیتالی میان معلمان و دانش آموزان مرتفع نگردد، به یقین بحرانی بیش از حال حاضر گریبان گیر آینده نظام اسلامی و آینده سازان و مسئولین آتی جمهوری اسلامی را خواهد بود. و عقل آینده نگر حکم بر آن دارد تا با آگاهی و تجهیز دانشی و مهارتی معلمین به مصاف غریق نجاتی دانش آموزان در عرصه پرتگاههای نوین تکنولوژی برویم.
صدیق میرزایی در مورد این طرح بیان داشت: ضعف جدی در این موضوع که تاسف ما را نیز به همراه داشته است، این است که مربی و یا معلم ما که در دانشگاه فرهنگیان تربیت میشود و آماده ورود به مدارس میشود نیز دچار شکاف دیجیتالی میباشد. در قیاس با شبکه دانش آموزان یا با دیدگاههای بدبینانه فرصتهای ارزشمند این فضا را نادیده گرفته و یا با دیدگاه خوش بینانه زمینه گسترش جرائم و خطرات را بیشتر میکند و امروز ما با طراحی و اجرای دوره آموزش کارگاهی بدنبال ایجاد تعادل در حرکت و تعمیق تفکر و دیدگاه واقع بینانه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: قابل توجه آن دسته از جریان خوش بین میرسانیم که به گزارش پلیس فتا حجم جرائم در حوزه جوانان و نوجوانان در سال ۹۴ رشد قابل ملاحظهای داشته است و امروز این سرسختی گروهی از مسئولین در تسهیلگری دسترسی به اطلاعات اینترنت و آزادی بیان پوشالی زمینهای جز افزایش مخاطرات اجتماعی و امنیتی و اقتصادی در بدنه نوجوان و جوان کشور نداشته است؛ و این جای تامل دارد که مدافعین آزادی حقوق شهروندی بدون شرط بدانند که در تمام نقاط جهان برای استفاده شبکه آسیب پذیر کودک و نوجوان قوانین سرسخت گیرانهای وضع شده است و در عین حال سرویسهای امن متناسب با شرایط سنی تعبیه و طراحی شده است که اصطلاحا وایت لیست نامیده میشود؛ برای مثال اتحادیه اروپا در دسامبر۲۰۱۵ قانونی مصوب میکند که حداقل سن استفاده از شبکههای اجتماعی را به +۱۶ افزایش میدهد و نظارت و رضایت والدین را به جهت هوشیاری و ایمن سازی در بهره بردای الزامی میداند.
این کارشناس فضای مجازی ضمن تاکید بر اینکه اگر برای استفاده اشتباه از فضای مجازی کودک و نوجوان دچار آسیبهای مدرن و حتی جرم شود و همچنین حریم خصوصی ایشان به مخاطره بیافتد، والدین ایشان متهم اصلی هستند، تصریح کرد: با وجود قانونهای متعدد در دنیا و ساز و کارهای نظارتی و آموزشی و کمپینهای متعدد فرهنگ سازی ما میبینیم در کشور ما نه پشتوانههای قانونی به خوبی حامی حقوق و حریم خصوصی مردم هستند و نه پشتوانههای آموزشی و فرهنگ سازی به خوبی اجرا میشود، تا پیشگیری لازم به عمل آید.
مدرس سواد فضای مجازی در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آنچه از دست ما در عرصه جریان سازی این مهم و تحقق نهضت سواد فضای مجازی در بدنه مدارس به عنوان اصلیترین مخاطب آینده ساز انقلاب بر می آمد، این بود که با توجه به نقش پرچمداری معلم، آموزش معلمان آینده و ایجاد دغدغه لازم و هوشیاری و سواد مربوط را زمینه سازی نموده و شبکهای توانمند در حوزه سواد فضای مجازی را به بدنه آموزش و پرورش تزریق کنیم.
وی افزود: نکته بارز و تمایز خاص این دوره با دورههای مشابه در حوزههای رسانه و جنگ نرم و فضای مجازی این میباشد که تمرکز دوره در آموزش معلمان آتی نظام تعلیم و تربیت میباشد که دارای روحیه جوانی و دغدغه شروع به کار هستند. همچنین دومین نکته محتوای دوره میباشد که با طراحی انجام شده طرفا مبانی و تئوری آموزش سازمانهای بین المللی همچون یونسکو که ادبیات حقوق بشری و غیر انقلابی دارند، نیست و مبانی و دیدگاههای دینی و انقلابی در سرفصلهای آموزش و پژوهشی به دوره ضمیمه شده است و البته سومین نکته این میباشد که دوره صرفا به منظور ارتقاء دانشی و مهارتی مخاطبین نمیباشد، بلکه با طراحیهای صورت پذیرفته دانش پذیران در حین و بعد از دوره در مواجهه فعالانه با شبکه دانش آموزان قرار گرفته و به صورت عملی اقدام به زمینه سازی نهضت سواد فضای مجازی در مدارس میکند.
صدیق میرزایی در پایان ضمن اشاره به اینکه این دوره اولین دوره تربیت مدرسین سواد فضای مجازی میباشد، خاطر نشان کرد: ضمن تشکر از تمامی نهادهای فعال در این حوزه که در تکمیل و تعالی طرح و درسنامهها همراهی کردند، این دوره در همکاری و مشارکت حداکثری با مرکز تخصصی و راهبردی سوادفضای مجازی سلمان اجرا میشود که نهایت تقدیر را از همکاریهای ایشان بعمل میآوریم. و از همین رسانه ارزشی دانشگاه اعلام میداریم آمادگی همکاری در حوزه سوادفضای مجازی با تمامی مراجع آموزش و پژوهش در این عرصه را خواهیم داشت. در نهایت این مژده را به نظام تعلیم و تربیت میدهیم که با تحقق این مهم در توسعه سواد کاربردی معلمین گرانقدر در حوزه سوادفضای مجازی و تزریق ایشان به شبکه آموزش و پرورش گام موثری در تحقق مطالبات و منویات امام خامنهای در حوزه فضای مجازی و سواد فضای مجازی به وقوع خواهد پیوست.