به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، كميته پارلماني فرا حزبي محيطزيست، غذا و امور روستايي در گزارش انتقادياش، خواستار اين شده است كه دولت محافظهكار انگليس تلاش بيشتري را براي مقابله با آلودگي هوا بهويژه در شهرهايي كه با اين بحران مواجه هستند، به عمل آورد.
به گفته اين كميته پارلماني، در حال حاضر شماري از شهرهاي از انگليس با بحران آلودگي هوا دستوپنجه نرم ميكنند و به تلاش بيشتري براي مقابله با اين بحران كه شامل برخورد با خودروهاي آلودهكننده هوا از جمله خودروهاي ديزلي آلوده ساز ، نياز است.
اين كميته پارلماني كه رياست آن بر عهده 'نيل پاريش ' نماينده حزب محافظهكار است، در اين گزارش گفته است: 'كيفيت پايين هوا به محيطزيست و سلامتي جامعه آسيب ميزند و به رغم كاهش قابل توجه ميزان انتشار گازهاي آلودهكننده در دهههاي اخير، اما اين كاهش براي جلوگيري از مرگ زودرس ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از مردم انگليس در سال كافي نيست.'
يك سخنگوي وزارت محيطزيست، غذا و امور روستايي كه مسووليت كيفيت هوا نيز در انگليس بر عهده دارد در واكنش به گزارش ياد شده گفته است: مقابله با آلودگي هوا از اولويتهاي دولت كامرون بوده و برنامههايي نيز در اين خصوص ازجمله سرمايهگذاري بر روي فناوريهاي پاك و تشويق ارائه خودروهايي با آلودگي كم در دست اجرا است.
وي همچنين عنوان كرد كه شوراي محلي در انگليس با اختيارات داده شده توسط دولت، از قدرت كافي براي مقابله با خودروهاي آلودهساز برخوردار هستند.
اين در حالي است كه نمايندگان پارلمان انگليس ميگويند كه اختيارات تفويض شده به شوراي هاي محلي نه بهاندازه كافي قوي است و نه اجراي آن از سوي قدرتهاي محلي آسان است.
در همين حال روزنامه گاردين روز چهارشنبه در گزارشي به نقل از ' الن اندروز' وكيل گروه حقوقي - زيستمحيطي 'كلاينت ارث' ، كه در سال ۲۰۱۵ ميلادي توانست دولت انگليس را در دادگاه عالي به چالش بكشد، نوشت: نياز است دولت كامرون اقدامات بيشتري براي مقابله با آلودگي هوا براي پنج سال آينده صورت دهد و گزارش كميته پارلماني مجلس عوام نيز تاييد كننده اين ضرورت است.
گروه حقوقي-زيست محيطي «كلاينتارث» در اواخر سال گذشته ميلادي با طرح شكايتي عليه دولت كامرون، از دادگاه عالي انگليس خواسته بود هر چه سريعتر آخرين طرحهاي وزارت محيطزيست، غذا و امور روستايي (دِفرا) را در مورد اجراي اهداف اتحاديه اروپا در خصوص گاز سمي نيتروژن دياكسيد (NO۲) بررسي كند.
دادگاه عالي انگليس نيز به نفع گروه حقوقي - زيستمحيطي كلاينت ارث رأي داد و دولت اين كشور را براي ارائه طرحي جديد براي مقابله با آلودگي هوا مجبور ساخت.
روزنامه گاردين افزود: براساس بررسيهاي صورت گرفته اگزوز خودروها در انگليس عامل اصلي آلودگي هوا در اين كشور است ضمن اينكه براساس بررسيهاي صورت گرفته تمامي خودروهاي ديزلي جديد نيز بيش از آنچه از سوي شركت هاي سازنده آنها ادعا شده است، گاز دياكسيد نيتروژن در هوا منتشر ميكنند .
در حال حاضر رسوايي آلودگي خودروهاي ساخت برخي از شركتهاي خودروسازي از جمله فولكسواگن سبب شده است كه بحث آلودگي هوا در انگليس و ضرورت كاهش سطح ميزان انتشار آلودگي خودروهاي ديزل در اين كشور بيش از پيش از سوي افكار عمومي و سياستمداران مورد توجه قرار گيرد.
براساس بررسيهاي صورت گرفته توسط كميته محيط زيست مجلس عوام انگليس، ترافيك وسايل نقليه موتوري سبب انتشار ۴۲ درصد از مونواكسيد كربن، ۴۶ درصد از دياكسيد نيتروژن و ۲۶ درصد از ساير گازهاي خطرناك آلودهكننده در هواي شهرهاي اين كشور شده است.
دياكسيد نيتروژن، دياكسيد گوگرد و مونواكسيد كربن ازجمله گازهاي بسيار خطرناكي هستند كه افزايش ميزان آنها در هوا ميتوانند سبب ايجاد و تشديد بيماريهاي ريوي ، قلبي، سرطان و عوارض شديد پوستي و چشمي شوند.
به گفته كارشناسان يكي از مهمترين دلايل آلودگي هوا در لندن و ساير كلانشهرهاي انگليس تعداد بسيار زياد خودروهاي ديزلي در اين كشور عنوان ميشود.
برخي ارزيابيها صورت گرفته نشانگر آن است كه هواي خيابان آكسفورد كه از مهمترين مراكز خريد در پايتخت انگليس شمرده ميشود، عمدتاً به دليل تردد بيش از حد خودروهاي ديزلي( اتوبوسهاي شهري) از نظر ميزان دياكسيد نيتروژن آلودهترين جاي دنيا است.
انجمن سلطنتي پزشكان انگليس اخيرا در گزارشي اعلام كرد كه آلودگي هوا سالانه موجب حدود ۴۰ هزار مرگ زودرس در انگليس ميشود كه هر سال ۲۰ ميليارد پوند براي اين كشور هزينه در بردارد.
پروفسور «جاناتان كريگ»، يكي از نويسندگان اين گزارش كه متعاقب رسوايي شركت فولكسواگن در دستكاري سيستم ارزيابي گازهاي خروجي از اگزوز خودروهاي ديزلش منتشر شد، عنوان كرده است كه شواهد بسيار روشني وجود دارد مبني بر اينكه گازهاي آلاينده منتشره توسط كارخانهها و وسايل نقليه با بيماريهاي قلبي و تنفسي ازجمله آسم ربط دارد.