به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نعمتزاده در مراسم افتتامیه نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: پس از مذاکرات 1+5 فضای جدیدی برای تعاملات سیاسی و تجاری با دنیا آغاز شد که باید این تعاملات بین شرکتهای خصوصی داخلی و خارجی ارتقا یابد.
وی افزود: ایران در مسیر ارتباطات کشورهای شرق آسیا، اروپا و شمال- جنوب قرار دارد و نقش راهآهن در حوزه حمل و نقل در این عرصه بیبدیل است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم افزایش توان داخلی اظهار داشت: درونزایی و بروننگری از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است؛ باید شرکتهای داخلی تقویت شوند و فعالیتهای پژوهشی با توجه به فضای جدید و حضور شرکتهای خارجی وجود داشته باشد.
نعمتزاده گفت: اولویت ما همکاری درازمدت و استراتژیک در بخش تولید و صنعت بر پایه مشارکت است.
وی گفت: مثلا چندی پیش شرکت ایرانی و ایتالیایی با مشارکت 50-50 پروژهای را آغاز کردند که پیشرفت مناسبی داشت و در این پروژه از قطعات و تولیدات داخل از سوی طرف ایتالیایی استفاده میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طول خطوط ریلی باید به 25 هزار کیلومتر ارتقا یابد.
وی گفت: 22 هزار دستگاه واگن باری موجود باید به 50 هزار دستگاه افزایش یابد. ضمن آنکه فعلا 83 درصد واگن باری در داخل تولید میشود و محور و سقف را از خارج وارد میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش واگن مسافری 45درصد خودکفا هستیم که باید ارتقا یابد ضمن اینکه تعداد لوکوموتیو باید به دو برابر افزایش یابد.
نعمتزاده یادآور شد: همچنین تا 2 سال آینده به 4 هزار دستگاه واگن مترو نیاز داریم که در حال مذاکره هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران در حال نهایی کردن شرکتهای خارجی برای تولید اجزا و قطعات است و مایل است با بخش خصوصی، داخلی و خارجی مشارکت کند.
وی یادآور شد: با خرید هر گونه تجهیزات که در داخل تولید میشود از خارج مخالف هستیم اما همکاری مشترک توصیه میشود.
وی گفت: فاینانس و تامین مالی در این حوزه جدی است و البته نباید قطعات لازم برای توسعه ایمنی نقدا خریداری کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از همه شرکتهای داخلی میخواهیم در قراردادهای خود با خارجیها موضوع تعرفه مالی از سوی طرف خارجی را در دستور کار قرار دهند.