به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اصغر فانی در مراسم اختتامیه گردهمایی شورای معاونان، مدیران کل آموزش وپرورش استان ها و مدیران کل حوزه ستادی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در این دو روز مباحث خوبی در راستای مسائل مختلف آموزش و پرورش مطرح شد و استان ها باید در مدت باقی مانده از فعالیت این دولت، اقدامات خود را متناسب با امکانات مبتنی بر اولویت استان، سازمان دهی کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه آموزش وپرورش در این دولت علی رغم مشکلات فراوان، کارهای بزرگی انجام داده است، تصریح کرد: در سه سالی که از عمر این دولت گذشت توانستیم زیرساختهای مناسبی را در آموزش وپرورش فراهم کنیم هرچند که برخی افراد با کم جلوه دادن عملکردها به دنبال کسب محبوبت در آینده سیاسی خودشان هستند.
هر معلم یک رسانه؛ شعار آموزش وپرورش در جهت انعکاس عملکرد خود در یکسال آخر عمر دولت یازدهم
فانی «هر معلم یک رسانه» را شعار آموزش وپرورش در جهت انعکاس عملکرد و نتیجه تلاشهای آموزش وپرورش در یک سال باقی مانده دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: مدیران کل ، رؤسای مناطق و مدیران مدارس باید با حضور فعال وجدی در بین مردم، دانش آموزان و معلمان را در سرلوحه برنامه های خود قرار دهند تا بتوانند با تبیین برنامههای آموزش وپرورش، کارنامه قابل قبولی را برای مخاطبان ارائه کنند.
وی ارتقای مدیریت آموزشگاهی را از سیاست های آموزش وپرورش دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه تعالی مدیریت در بیش از 7 هزار مدرسه دوره متوسطه و هم چنین طرح تدبیر در مدارس ابتدایی از اقدامات مهم آموزش وپرورش در راستای تحقق این سیاست بوده که باید با قوّت بیشتر در سال تحصیلی جدید ادامه پیدا کند.
عضو کابینه تدبیر وامید «مدیریت» را مهم ترین رکن و تحول در آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: متأسفانه در سنوات گذشته بیشتر کارهای تحولی در بیرون از مدرسه انجام می شد و همین دلیل تحول قابل لمس برای دانش آموزان و معلمان نبود ولی در این دوره با اجرای سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی و انتخاب مدیران با کفایت سعی شده تا بحث تحول از درون مدرسه و با همکاری ارکان مختلف مدرسه مدیریت شود تا بتواند مدرسه را به عنوان کانون تربیتی محله، محل مشارکت مردم، دانش آموزان، اولیای دانش آموزان و معلمان قرار دهد.
فانی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید پاسخ گویی مسائل مختلف مخاطبان خود بوده و در برابر چالش های پیش رو مسئولیت پذیر باشند و دراین راستا استان ها باید در این زمینه مدیران خود را تقویت کنند.
وی تمرکززدایی را شرط لازم خلاقیت در مدیران دانست و اظهار کرد: کلید اصلی برون رفت از مشکلات آموزش وپرورش تفویض اختیار برخی کارها به مدیران میانی و پایینی است و در این صورت است که هر چقدر اختیارات یک مدیر بیشتر باشد قطعاً خلاقیت آن نیز بیشتر خواهد بود و براین اساس لازم است تا همه ارکان مدیریتی در آموزش وپرورش همدیگر را حمایت و تقویت کنند.
بهسازی نیروی انسانی، سیاست جدی آموزش و پرورش
وزیر آموزش وپرورش سامان دهی و بهسازی نیروی انسانی را از سیاست های جدی آموزش وپرورش در دولت یازدهم عنوان کرد و ادامه داد: اجرای موفق این سیاست در این سه سال برکات زیادی برای نظام تعلیم وتربیت به همراه داشته است و باید براساس یک برنامه 10 ساله این سیاست به صورت هدفمند واصولی ادامه پیدا کند تا آموزش وپرورش در پرتوی این برنامه بلندمدت ، بتواند منابع انسانی خود را برای آینده سامان دهی کند.
وی «توسعه مشارکت ها» را از سیاست های جدی آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: آموزش وپرورش با امضای تفاهم نامه های مختلف با نهادها واستفاده از ظرفیت بالقوه دیگر بخش های دولتی و غیردولتی تاکنون توانسته است امکانات خوبی را جذب کند و این سیاست باید با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.
عضو کابینه تدبیر وامید اجرای سند تحول بنیادین را از برنامه های آموزش وپرورش در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: وزارت آموزش وپرورش در این سه سال براساس نقشه راه سند وتوجه به اسناد بالادستی و سیاست اقتصاد مقاومتی، 156 برنامه منسجم اجرایی را به استان ها ابلاغ کرده است تا این عناوین در برنامه سنواتی استانها به فعالیت تبدیل شود و آثار آن در پایان اجرا قابل ارزیابی باشد.
عضو کابینه تدبیرو امید مسئله آموزش و پرورش را فراتر از اختیارات یک وزارتخانه خواند وخاطرنشان کرد : در این سه سال با بهره گیری از سیاست توسعه مشارکت ها و استفاده از ظرفیت دیگر بخش های کشور ، مسئله آموزش و پرورش به یک گفتمان ملی تبدیل شده و بستری مناسب و لازم برای ایجاد تحولات بزرگ در این نهاد خواهد شد .
دو چالش بزرگ آموزش و پرورش
فانی با بیان این که در ابتدای دولت یازدهم استقرار پایه هفتم و تصریح برخی کتب پایه سوم به عنوان یکی از برنامههای اجرایی در دستور کار قرارداشت، افزود: درحال حاضر استقرار پایه دهم با تهیه ، تدوین و چاپ 140 عنوان کتاب جدید و هم چنین اجرای متوازن شاخهها و رشته های دانش آموزان پایه نهم با آیین نامه هدایت تحصیلی دو چالش بزرگ آموزش و پرورش است .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدام جدید آموزش و پرورش در اجرای هدایت تحصیلی، تاکید کرد: مسئولین معاونتهای پرورشی و فرهنگی و آموزش متوسطه باید اعزام کارشناسان خود به استان ها و هم چنین برگزاری جلسات و کارگاههای آموزشی و آموزش حضوری مسئولین استانی و منطقهای ، شرایطی را فراهم کنند تا هدایت تحصیلی دانش آموزان با کمترین آسیب پیگیری شود.
خداحافظی با بخاریهای نفتی با شروع سال تحصیلی جدید
وی با بیان این که در سال تحصیلی گذشته 107 هزار کلاس درس با سیستم بخاری نفتی وجود دارد ، گفت : با همکاری سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس و صندوق ذخیره فرهنگیان با مجوز قانونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شرایطی را فراهم کردیم تا در شروع سال تحصیلی جدید با بخاری های نفی در کلاسهای درس خداحافظی کنیم .
عضو کابینه تدبیرو امید تعمیر و نگهداشت ابنیه مدارس را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در سال 95 ، با 1600 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و 700 میلیارد تومان از اعتبارات خیرین فقط فضاهای آموزشی جدید ساخته می شود و به مسئولین سازمان نوسازی ابلاغ شده تا ردیفی برای تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی در نظر بگیرند تا این ثروت ملی که در ساخت مدارس هزینه می شود در مدت زمان کوتاهی مستهلک نشود.
وی افزود: مدیران استانی و منطقهای باید نسبت به مسائل مختلف مدرسه به ویژه دربحث نگهداشت فضاها حساسیت لازم را داشته باشند تا بتوانیم جلوی هدررفت سرمایه در بخش نوسازی را بگیریم.
فانی با تاکید بر سواد آموزی اولیای بی سواد دانش آموزان، تصریح کرد: امسال باید به صورت جهادی همه اولیای بی سواد دانشآموزان در مدارس را باسواد کنیم و ضروری است در این زمینه با مسئولین سازمان نهضت سواد آموزی در استانها همکاری لازم صورت بگیرد.
لزوم حضور اولیاء برای ثبت نام دانش آموزان در مقاطع اول ابتدایی، متوسطه اول و دوم
وزیرآموزش و پرورش رضایتمندی اولیاء در ثبت نام را یک اصل مهم درآموزش و پرورش خواند و گفت: اولیاء فقط برای ثبت نام در پایه اول دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم باید در مدرسه حضور داشته باشند و ثبتنام دانش آموزان در بقیه پایههای تحصیلی باید به صورت خودکار انجام شود.
وی با اشاره به آسیب های اجتماعی درکشور ، تصریح کرد: این موضوع فقط منحصر به دستگاه تعلیم و تربیت نیست ولی در مدارس ، مشاورین باید با رصد وضعیت سلامت روان دانش آموزان به خانواده ها اطلاع رسانی کنند .
تاسیس شرکت سرمایهگذاری فرهنگیان
عضو کابینه تدبیرو امید از تاسیس شرکت سرمایهگذاری فرهنگیان با همکاری صندوق ذخیره فرهنگیان و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی خبرداد وگفت : با توسعه این شرکت و انجام خدمات مالی و پشتیبانی پیش بینی می شود تا بتوانیم پرداخت هایی در قالب رفاهیات به فرهنگیان ارائه کنیم .
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به همکاری خوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وزارت آموزش و پرورش ، تصریح کرد: باید از ظرفیت کانون در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آموزش 5 زبان خارجی بر حسب علاقه دانشآموزان
فانی از تشکیل ستاد اجرایی فرامین رهبری در وزارت آموزش و پرورش خبرداد وگفت: درهفته گذشته گزارشی از وضعیت تدریس آموزش زبان های خارجی غیرانگلیسی در مدارس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد که در 5/98 درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل زبان انگلیسی و 5/1 درصد علاقه مند به شرکت در بقیه زبان های خارجی هستند و این درحالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که آموزش 5 زبان انگلیسی، آلمانی ، ایتالیایی ، روسی و فرانسوی بر حسب علاقه مندی دانش آموزان و متناسب با امکانات آموزش داده شود.
وی پژوهش سراهای دانش آموزی را محل رشد وخلاقیت دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد: از آغاز سال 80 تا سال 84 ، 200 پژوهش سرا از سال 84 تا 92 ، 101 پژوهش سرا و از ابتدا این ودولت تا کنون 314 پژوهش سرا به آمار پژوهش سراها افزوده شده است و هدف گذاری تا پایان این دولت براین است که هر منطقه آموزشی دارای یک پژوهش سرا که دانش آموزان در این پژوهش سراها می توانند خود را برای جشنواره های جابربن حیان ، جوان نوجوان خوارزمی آماده کنند.
عضو کابینه تدبیرو امید با تاکید برتوسعه مراکز پیش دبستانی در مناطق دوزبانه، اظهار کرد: با توسعه مراکز پیش دبستانی در این مناطق علاوه بر تحکیم پایه های هویت ملی در دانش آموزان ما می توانیم با آموزش زبان فارسی ، از افت تحصیلی آنها درآینده جلوگیری کنیم.
طرح شهاب، برنامهای برای جلوگیری از خروج دانشآموزان از چرخه تحصیل
وزیر آموزش و پرورش طرح شهاب را برنامهای برای جلوگیری از خروج دانش آموزان از بدنه اصلی نظام تعلیم وتربیت توصیف کرد وگفت: این طرح تا قبل از سال 92 اجرایی نشده بود و در سال 93 ، با 128 هزار دانش آموزان پایه چهارم ، درسال 94 ، با 384 هزار دانش آموز پایه های چهارم و پنجم در سال تحصیلی 96-95 با پوشش 970 هزار دانش آموز پیگیری واجرایی شد و چنانچه این طرح با کیفیت خوبی دنبال شود قطعا میتواند نگرانی های تربیتی خانوادهها را در قبال دانش آموزانش برطرف کند.
وی از همکاری آموزش و پرورش با مدرسه عالی شهید مطهری و سازمان تبلیغات اسلامی در تاسیس مدارس معارف اسلامی خبر داد و تصریح کرد: به دو نهاد پیشنهاد شده تا این مدارس را برای دانش آموزان اهل سنت و مطابق فقه خودشان توسعه دهندتا شاهد وحدت بیشتر باشیم .
فانی تعامل مدیران کل با نمایندگان استانی را بسیارمهم دانست و گفت : هرچند نمایندگان مجلس قبل با آموزش و پرورش همکاری های خوبی داشتند ولی انتظار وزارت آموزش و پرورش از نمایندگان این دوره مجلس بیشتر است تا بتوانیم اعتبارات بیشتری را برای آموزش و پرورش جلب کنیم.
تشکیل شورای بررسی و مقابله با آسیب های اجتماعی
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ فانی از تشکیل شورای بررسی ومقابله با آسیب های اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش خبرداد و خاطر نشان کرد : این شورا متشکل ازمعاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه ، تربیت بدنی و سلامت ، اداره کل انجمن اولیاء و مربیان و با محوریت معاونت پرورشی و فرهنگی موضوع آسیبهای اجتماعی و استفاده از فناوری های نوین در دانش آموزان را بررسی کنند تا درصورت جمع بندی بتوانیم نتایج این شورا در مراکز و مجامع قانونی به تصویب برسانیم.