به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو ، گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه روز پنجشنبه انعقاد دومین قرارداد خود با خودروسازان ایرانی را اعلام کرد. این شرکت قصد دارد جایگاه از دست رفته خود در بازار خودروی ایران را که قبل از خروج از این کشور به دلیل تحریم های آمریکا در اختیار داشت باز پس بگیرد.
بر اساس این گزارش، پژو سیتروئن قرارداد اولیه ای را با شرکت خودروسازی سایپا برای سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی (330 میلیون دلاری) برای توسعه و تولید 3 مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه گذاری مشترک جدید منعقد کرده است.
رویترز در این باره گزارش داد، شرکت پژو سیتروئن که در سال 2011 تحت فشار آمریکا ناگزیر به خروج از ایران شد، اکنون رقابت سخت تری را با شرکت های چینی پیش رو دارد. شرکت های خودروسازی چینی در طول تحریم ها و همزمان با خروج شرکت های غربی، جای پای محکمی برای خود در بازار ایران دست و پا کرده اند.
کارلوس تاوارز، مدیر اجرایی شرکت پژو سیتروئن گفت: «این توافق فصل جدیدی را در تاریخ همکاری های ما با سایپا می گشاید... هدف ما عرضه خودروهای مدرن به مشتریان ایرانی مان است تا بالاترین راحتی، ایمنی و استانداردهای تکنولوژیک مورد نظر آنها را تامین کنیم.»
فروش خودرو در ایران در سال 2011 در بالاترین رقم خود به 1.6 میلیون دستگاه رسید و پژو سیتروئن تقریبا 30 درصد از این بازار را در اختیار داشت. اما بعدا این سهم به دلیل تحریم ها افت کرد.
قرارداد با سایپا، که از سال 1966 شریک سیتروئن است، پس از آن صورت می گیرد که ماه گذشته قراردادی بین شرکت پژو و شرکت ایران خودرو به امضا رسید.
بر اساس این توافق که تا پایان سال جاری میلادی نهایی خواهد شد، سیتروئن و شریک ایرانی اش اولین مدل از 3 مدل جدید سیتروئن را در سال 2018 تولید خواهد کرد.
مهدی جمالی مدیرعامل سایپا نیز دیروز در مراسم امضای قرارداد مشترک شرکت سایپا و سیتروئن، میزان سرمایهگذاری در قرارداد مشترک با شرکت سیتروئن را 300 میلیون یورو برای شروع کار عنوان کرد و گفت: محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا2» و «پراید» طی 5 سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین میشوند.
وی درباره این قرارداد اظهار کرد: پس از یک سال مذاکره بین دو شرکت، روز پنج شنبه آخرین مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکی با سرمایه 50-50 ایجاد کنیم. بر این اساس 50 درصد از سهام شرکت سایپای کاشان به قیمت کارشناسی شده رسمی کشور برای این قرارداد مورد استفاده قرار میگیرد و به همین میزان نیز طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ایران کند.
مدیرعامل سایپا با بیان این که در این همکاری هیات مدیره مشترکی متشکل از 3 فرد ایرانی و 3 نفر از شرکت سیتروئن تشکیل میشود، ادامه داد: در این قرارداد زنجیره ارزش از قطعهسازی تا فروش مدلسازی شده است که بر اساس آن انتقال تکنولوژی، توسعه صنعت قطعهسازی و صادرات پیشبینی شده است.
به گفته جمالی شرایط قرارداد باید برد، برد باشد و شرکت سیتروئن نیز در طی مذاکرات این موضوع را پذیرفته است.
وی با بیان این که بر اساس طرح اقتصادی پیشبینی شده اولین محصول مشترک این همکاری تا پایان سال 2017 روانه بازار خواهد شد، گفت: حجم سرمایهگذاری اولیه برای ایجاد شرکت مشترک 300 میلیون یورو است که به تدریج با پیشرفت همکاری قاعدتاً سرمایه نیز افزایش پیدا میکند.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: قرار ما این است که محصولاتی که تولید و عرضه میشود، آخرین محصولات تولیدی شرکت سیتروئن باشد و خودروهایی نیز برای ایران تولید شده و در این شبکه عرضه میشود که هنوز طرح آن نهایی نشده است.
جمالی با بیان این که برای شروع کار، محصولات تولیدی باید تا 40 درصد داخلی باشند، اظهار کرد: پس از سه سال باید میزان تولید داخل در محصولات را به 70 درصد برسانیم که برای این موضوع با مرکز تحقیقات و قطعهسازی نیز هماهنگ هستیم و تولید قطعات در قالب استانداردهای شرکت سیتروئن انجام میشود.
وی در پاسخ به این سوال که تولید محصولات فعلی سایپای کاشان ادامه خواهد داشت یا خیر خاطرنشان کرد: تولید محصولات فعلی این شرکت تا 5 سال ادامه دارد و به تدریج و همزمان با ورود خودروهای تولیدی مشترک از چرخه خارج میشوند که این خودروها «تیبا2» و «پراید» هستند.
مدیرعامل سایپا همچنین از انجام مذاکرات با شرکتهای رنو، نیسان و کیا خبر داد و گفت: کار مشترکی که با این سه شرکت انجام میدادیم قابل ارتقا است و شرایط پس از برجام به گونهای شده که بسیاری از طرفهای خارجی آماده مذاکره با ما هستند و باید از این شرایط استفاده کنیم.
جمالی گروه خودروسازی سایپا را بزرگترین خودروسازی خاورمیانه عنوان کرد و گفت: ما فرصتهای خود را میشناسیم و طرف خارجی هم متوجه است که در شرایط جدید به راحتی میتواند از ظرفیتهای موجود در ایران استفاده کند.
وی با بیان این که مذاکرات با شرکت رنو شرایط خوبی دارد تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت کیا نیز اخیراً شروع شده که در سفری که تا چند هفته آینده به کره جنوبی خواهم داشت این مذاکرات دنبال میشود.
همچنین در این مراسم ژان کریستف کومار، عضو هیات مدیره شرکت سیتروئن با اشاره به سابقهی طولانی همکاری دو شرکت فضای مذاکرات را بسیار سازنده خواند و گفت: مذاکرات با سهولت کامل و بدون هیچ مشکلی انجام شد که امیدواریم موجب گستردگی همکاریها شود.
وی همچنین بر تعهد شرکت سیتروئن برای انجام وظایفی که در قرارداد برای آنها پیشبینی شده است تأکید کرد.
کاشان، تیبا معمولی با پراید 111 تولید می کنه، البته ساینا و CS35 هم تولید می کنه
تازه سیتروئن محصول 20 سال پیشش رو هم تو ایران تولید کنه 2 برابر پراید پولش میشه.