به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پل کابلی ولی عصر(عج) که در زمان بهره برداری عنوان بزرگترین و طولانی ترین پل کابلی تک پایلون ایران را از آن خود خواهد کرد، در میدان ولی عصر(عج) شهر شیراز واقع شده که مسیر بلوار سلمان فارسی و پل پیرنیا را مستقیما به بلوار زینبیه و پل دفاع مقدس متصل می کند.
کارفرمای این پروژه شهرداری شیراز است و به همت کارکنان موسسه عمران از گروه تخصصی قائم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) از ابتدای شهریور91 شروع شده و هم اکنون به پیشرفت77 درصدی دست یافته است.
آن چه در پی می آید گفتگو با مهندس احسان انصاری مدیرعامل موسسه عمران گروه تخصصی قائم است که نسبت به این پل توضیحاتی ارائه کرده است.
ویژگی های منحصر به فرد پروژه چیست؟
ساختار این پل بصورت کابل های پیش تنیده بوده و مهم ترین مشخصه این پل، کابلی بوده و ارتفاع حدود63 متری پایلون (ستون اصلی نگهدارنده عرشه) آن از روی فندانسیون است، از طرفی طول این پل با احتساب باند های رفت و برگشت بیش از 2060 متر و طول بزرگترین دهانه آن 101 متر است که از لحاظ شیوه محاسباتی و اجرای آن به صورت تک پایلون هیچکدام از پل های کابلی اجرا شده در کشور قابل مقایسه با آن نیستند.
دلایل ساخت پل به صورت کابلی چه بوده است؟
دلایل اصلی ساخت این پل به صورت کابلی، جبران فاصله زیاد بین ستون های پل به دلیل وجود ایستگاه شماره9 قطارشهری در زیر عرشه پل است. ساخت این سازه به صورت کابلی که به جرات می توان گفت یکی از خاص ترین پروژه ها و نمادی از پیشرفت و ترقی علم مهندسی کشور است. علاوه بر زیبایی که به فضای شهری می دهد موجب بومی سازی طراحی و اجرای چنین پروژه هایی شده و نزدیک شدن به آرمان های اقتصاد مقاومتی را محقق می سازد. برنامه ریزی دقیق و منسجم، جلسات متعدد و بعضا طولانی و همت بزرگ مردان عرصه سازندگی موجب جمع آوری دانش فنی بسیاری در این زمینه گشته و راه را برای آیندگان هموارتر نموده است.
اهداف کلی طرح چیست؟
اهداف کلی پروژه شامل تسهیل و افزایش سرعت تردد و کاهش زمان انتظار چراغ قرمزها، کاهش مصرف سوخت و به طبع آن کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی شهروندان در محدوده ای از نقاط پر ترافیک شهر شیراز است.
اتمام پروژه چه زمانی است؟
با یاری خداوند متعال و تلاش شبانه روزی کلیه عوامل ذیربط در شهرداری و پرسنل موسسه عمران امید است در صورت رفع باقیمانده معارضین ملکی و تاسیساتی که عمده مشکل عملیات اجرایی می باشد؛ کارهای اجرایی در نیمه دوم امسال به اتمام رسیده و مردم عزیز شیراز همزمان با جشن پیروزی انقلاب بتوانند از مزایای این پل زیبا بهره مند گردند.